Annons

Hur gör man nu då ?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Garanti är ju bra men...

Köpte ett nytt Sigma 10-20 hos YFO för någon vecka sedan. Nu glappar det, dvs informationen från objektivet "glappar" och därför behövs det "juckas" lite emellanåt.

YFO har inget reserv att låna ut och reparationen kan ta 2 veckor.

2 veckor betyder 20 förlorade uppdrag eller mer. Så vad gör man?

Christian

Testa att hyra ett av någon vänlig själ på fotosidan, eller köp ett till, och sälj det när du får tillbaks ditt gamla med 500kr förlust. Borde inte vara svårt. Förutsatt att du verkligen behöver det för dina uppdrag, och att uppdragen betalar. Många proffs har reservgrejor. Det ingår i kalkylen. Vill man inte ha back upp grejor konstant så får det kosta några hundringar med tillfällig ersättning. Shit happens... ibland strular grejorna, ibland får man en p-bot. Inget att gruva sig över... bättre att le och vara glad. En förlorad dag kommer aldrig åter.

Du har naturligtvis helt rätt :)

Har backup på det mesta dvs kamerahus, dator osv.
Börjar kännas lite trist och ganska dyrt att behöva köpa två ex av varje produkt.

Nåväl, får se hur jag löser det...

//C

Blev du yrkesfotograf precis när du skaffade din sigma-lins för några veckor sedan eftersom du måste ta semester nu när den är på service?

Varför så spydig ton Erik ? ;-)

Nej jag har fått så många uppdrag de senaste åren att jag kanske kan se mig som yrkesfotograf.
Senaste tiden ligger på ca 10 betalda uppdrag i veckan.

Anledningen till köpet av Sigma var att få lite mer utsnitt än vad mitt Tamron 11-18 levererade.
Köpte ett Nikon 12-24 efter det men det var inte speciellt kul för de extra slantarna och "bara" 12mm...

Nikon och Tamron är sålda, bara detta Sigma kvar
och tyvärr köpte jag bara ett ex *s*.

Christian

10 betalande uppdrag i veckan!

Det är nog betydligt mera än vad genomsnittet av den arbetade fotografkåren gör. Vågar man fråga hur mycket du fakturerar per vecka?

För att återknyta till tråden...

Det blev att köpa ytterliggare ett vidvinkel eftersom ingen annan rimlig lösning fanns.

YFO ville inte reklamera utan ansåg att generalagenten skulle få en chans att reparera.
Naturligvis på min bekostnad :-(
Trots att det vara bara 2,5 veckor gammalt.

Köper man en H3D-39 blir det då samma inställning/bemötande om den går sönder efter 2,5 veckor? Eller kanske måste måste köpa en back-up ? *s*.

/C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar