Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man med ljudet?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Vet inte om jag hittat rätt ämne men jag försöker här.
Det är ju inte en filmfråga detta.

Hur gör man med ljudet som man spelar in?
Min tanke är att kunna göra snygga bildspel som är ljudsatta med prat eller miljöljud.
Finns ett program just för att sätta ihop bildet, Soundslides.
Men jag är helt nybörjare på ljudredigering.
Är van att tänka bildmässigt. Har Lightroom för att kunna hålla reda på mina bilder.
Men hur göra med ljudfiler? Man kan ju inte så lätt "se" vad filen innehåller.

Tack för alla tips som leder mig rätt riktning!

Soundslides är okej, men personligen anser jag ett videoredigeringsprogram är bättre/enklare framförallt om om det är speakers du ska lägga på.

Ljudfilerna har du koll på med att du döper dem rätt och lägga dem i en numerisk ordning som de ska ligga på timeline.

Du kan även använda program som Audacity (Open Source, dvs gratis) för att redigera ihop ett snyggt ljudspår med flera parallella spår, tex ljudeffekter, musik och tal. Då får man rätt bra kontroll och kan göra lite mera, som tex förstärka ljud och lägga på (sparsamt) med ljudeffekter. Är fotot som visas av en öppen yta eller ett stort rum, kan man tex lägga på ett reverb tror jag det heter på rösten som då passar bättre ihop med bilden. Reverb är när man får rösten att låta som den är i ett stort rum om jag minns rätt.

Ljudredigering är roligt!

När det är klart, så kan du exportera resultatet som en MP3-fil med två ljudspår (vänster och höger) som du sedan kan använda i Soundslides.

Om du undrar var det finns ljudeffekter och gratis musik så fråga. Jag har bloggat om det och kan länka till de inläggen.

Audacity

Audacity Tutorial (sökning på YouTube)

Audacity tutorial (sökning på Vimeo)

Så här ser det ut. Man kan ha flera ljudspår "nedåt".

http://audacity.sourceforge.net/about/images/audacity-macosx.png

Tack för tipsen!
Det är väl bara inse att det som vanligt inte finns några genvägar.
Kan man inte så får man ta sig tiden att studera.

Jag har tidigare tittat på Audacity men blivit lite överväldigad över mängden kontroller.

Tack än en gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar