Annons

Hur gör man? Hack 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

FruC

Aktiv medlem
Jag sitter och läser att det finns ett hack till 300D... men hur gör man för att använda det?

Jag måste vara dum eller nått...

Tacksam om någon tar sig tid att förklara...

*känner mig lite dum*
 
Du lägger ned filen som heter "E3kr111.fir" i roten på ett minneskort. Slå av kameran, sätt in kortet, starta kameran och du får fråga om du vill uppdatera occh svarar "OK". Kameran jobbar några minuter. Klart,ta ur kortet, kvittera och kameran startas om. På sista menyn finns ett nytt alternativ längst ned med customfunktioner, där vissa fungerar,. andra inte.

Vissa knappar har fått mer funktioner, som JUMP, som sköter blixtljuskompensationen.

Vänster pilknapp styr fiokuseringsmod, som AI och OS.

Spegeluppfällning finns som customfunktion.

Jaghar använt denna programvara i tre veckor, utan problem.

Lycka till!
 
Tack!

Tack Roland!..:) men jag vet inte om jag törs, eftersom.. då gäller ju inte garantin.. en fråga till?.. kan man ta bort det i fall det inte funkar?

Skulle hämskt gärna vilja testa...

Är det någon som har kommit fram till vad som kan hända med kameran OM det blir fel?

Mvh//Elin
 
Re: Tack!

FruC skrev:
...men jag vet inte om jag törs, eftersom.. då gäller ju inte garantin.. en fråga till?.. kan man ta bort det i fall det inte funkar?

Skulle hämskt gärna vilja testa...

Är det någon som har kommit fram till vad som kan hända med kameran OM det blir fel?
Mvh//Elin

Från Canons hemsidor kan du ladda ner den senaste drivrutinen i orginal - 1.1.1 tror jag det är. Vill du byta tillbaka gör du bara om samma sak som beskrevs ovan, fast med 1.1.1 då istället för E3kr111.fir... Har visserligen inte själv gjort det - ser INGEN anledning att inte ha hacken installerad! :) Men det fungerar hur bra som helst. Ingen har haft problem med det här på FS.

Det som heller inte hänt nån här på FS (och det finns trots allt över 500 som har 300D av vilka många har hackat sin kamera) är att kameran skulle gå sönder så att man inte kommer åt att byta drivrutinerna. I princip skall den då "dö" så att man inte kan starta upp den alls. Det är endast i ett sånt fall som det kan bli problem med garatin. Men som sagt - har inte hört om ett enda fall. Däremot lästa jag nått om nån som skickat in kameran på garantireparationer med hacket utan att nån lyft på ett ögonbryn... :)

Hacket? Det hittar du på

http://satinfo.narod.ru/en/index.html

Det är "orginalsajten" där Canonägarnas favoritrysse lägger upp det senaste. Där finns info om hacket, vad det innehåller och hur det installeras!

Lycka till!
 
Re: *ler*.. en sak till

FruC skrev:
hur hittar jag den filen?

I Ryssland Läs instruktionerna och spara kopia av dem. Där står i en PDF-fil hur det hela fungerar och hur du återställer kameran med originalprogramvaran

Hittills har jag inte stött på något som gör att kameran beter sig underligt i de två kameror jag disponerar. Det finns även möjlighet att lägga tillbaka Canon originalprogramvara och den finns att hämta hos Canon vilket kan vara bra att ha till hands inan man installerar den alternativa.

Det finns en funktion som gör att minneskortet rymer fler RAW-filer i hacket, genom att minska storleken på den inbäddade JPEG till ett minimum får jag in 79 st istället för 65 bilder på 512 Mbyte CF-kort.

Jag väntarmed spänning på ett dataspel till min spelkonsol, en 300D.


Lycka till!
 
Re: Re: *ler*.. en sak till

RolandM skrev:
Jag väntarmed spänning på ett dataspel till min spelkonsol, en 300D.

Hoppas det blir PacMan som kommer först. :-D

F.ö kan det vara värt att notera att det enda potentiella problemet som finns är spårket i menyerna. Ställ kamerna till engelska när du installerar hacket och byt inte till nått annat språk när du väl har hacket installerat. Då låser sig kameran å så måste man köra hacket på nytt!

Bara så du vet! Men det är det enda lilla kruxet!
 
Tack Anders!

Nu har jag hittat det, får se om jag testar i morgon...

Tack än en gång!

//FruC
 
Re: Re: Re: *ler*.. en sak till

Highweiss skrev:
Hoppas det blir PacMan som kommer först. :-D

F.ö kan det vara värt att notera att det enda potentiella problemet som finns är spårket i menyerna. Ställ kamerna till engelska när du installerar hacket och byt inte till nått annat språk när du väl har hacket installerat. Då låser sig kameran å så måste man köra hacket på nytt!

Bara så du vet! Men det är det enda lilla kruxet!


Jag testade att byta språket, vilket inte gick utan kameran låste sig. Dock räckte det med att stänga av kameran och sedan starta upp den igen. Enligt de lärde ska även svenska fungera bra som språk, men språkbyte ska göras innan bytet. Har dock endat gjort detta test på den äldre kameran, inköpt dag två den var på marknaden. Den andra kameran är inköpt denna vecka och inte testat att byta språk eftersom jag vet att det inte fungerar..



Pacman eller Donky-Kong?
 
Re: Re: Re: Re: *ler*.. en sak till

RolandM skrev:
Jag testade att byta språket, vilket inte gick utan kameran låste sig. Dock räckte det med att stänga av kameran och sedan starta upp den igen. Enligt de lärde ska även svenska fungera bra som språk, men språkbyte ska göras innan bytet. Har dock endat gjort detta test på den äldre kameran, inköpt dag två den var på marknaden. Den andra kameran är inköpt denna vecka och inte testat att byta språk eftersom jag vet att det inte fungerar..

Pacman eller Donky-Kong?

Håller fortfarande på Pacman, men eftersom du har två hus så kunde ju Donky-Kong vara bra för det andra... ;-)

Jo, nu när du säger det så behövde man ju faktiskt inte köra hacken pånytt utan det räckte med att starta om kameran. Har kört engelska hela tiden, det känns mest logiskt så. Canon utgår ju inte från svenska precis när de gör sina produkter... det samma gäller mobiltelefoner. Förtstår inte mycket när menyerna är på svenska! Vanesak.
 
Tjena!
Jag har lite bekymmer här. Jag har laddat ner hacket, men hur gör man för att få över det till minneskortet? Man behöver vell inte minneskortläsare för det?

hjälp!

Max
 
Gimo skrev:
Tjena!
Jag har lite bekymmer här. Jag har laddat ner hacket, men hur gör man för att få över det till minneskortet? Man behöver vell inte minneskortläsare för det?

hjälp!

Max

Du kan koppla in kameran med USB-kabeln, sen lägga över filen till CF-kortet i Utforskaren (förutsätter att du har PC).
 
Först kopierade jag filen sen gick jag in på canon eos 300d i den här datorn, sen försökte jag kopiera in filen i roten av minneskortet. Inte ville den det! det gick tydligen inte.
Vad ska jag göra??
 
Provade med Utforskaren i WinXp, inte dök kameran upp där inte som en hårddisk när jag anslöt kameran via USB. Underligt att inte ha byggt kameran på det viset.


Jag brukar använda en separat minneskortsläsare som jag har kopplad till datorn. Med en sådan fungerar minneskortet som en hårddisk för datorn.Pris omkring 100:-.


Kan vara idé att från Canon ladda hem deras originalrogramvara och se hur den updateras till kameran. Det kanske räcker med att i deras koncept byta ut deras "*.fir" mot hackets motsvrande fil och på så sätt peta in det i kameran?
 
Hittade en kombination av funktioner som gör att spegeluppfällning alltid kan vara aktiverad. Detta genom att spegeluppfällning aktiveras när kamderan är i enbildsmod och den är deaktiverad i seriemod. Spegeluppfällningen aktiveras i custommenyn och styrs sedan med knappen på ovansidan av kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.