Annons

Hur gör man en kalibrering?!

Produkter
(logga in för att koppla)

HellyM

Medlem
Jag har just tagit emot ett paket med bilder från Crimson och är besviken över resultatet. Misstänker att bilderna helt enkelt ser helt annorlunda ut på in skärm och att det är där problemet ligger. Jag har en ca 5 år gammal MacBook, använder Aperture och var väldigt nöjd med flera av bilderna som sedan visade sig bli bleka och grådassiga på papper. Antar att datorn/skärmen behöver kalibreras. Men hur gör man det?!
Jag vet att Crimson har som tjänst att man kan skicka in en provbild, vilket jag dumt nog inte gjorde, man jag är ändå osäker på om jag utifrån en sådan klarar att justera alla andra bilder/färger.

Någon som kan förklara och tipsa?
 
Hej !

Det kan säkert bli fel hos Crimson, men det alternativet är nog väldigt lång ner på
listan, och som du säger, antagligen med din skärm.

Det vanligast är nog att man har ställt kärmen på alldeles för hög ljusstyrka.

Det rätta, och då även det bästa är att använda någon form av skärmkalibrator, ex Huey
eller annan, i brist på detta så finns det några program för "ögonkalibering", se ex:
http://crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering/kalibrera/mac

Gå gärna upp något steg och gör "test".

Stämmer allt nu, så bör även din skärm visa bleka och grådassiga bilder,
bör vara väldigt lika de du fått gjorda. Ev får du skruva lite mera på skärmen,
kanske även ha ett starkare ljus på bilden.



Lite tokigt, men då bör du vara nöjd.




//MW
 
Kolla på en något bättre skärm också...

Hej, Ett annat tips kan vara att kolla på en något bättre skärm. Tyvärr är inte den inbyggda skärmen i MacBook särskilt anpassad till att redigera bilder. Välj att koppla till en extern skärm. Har du en MacBook (och inte en MacBook Pro) kan du behöva kolla vilken maxupplösning datorn stöder...
 
Hej, Ett annat tips kan vara att kolla på en något bättre skärm. Tyvärr är inte den inbyggda skärmen i MacBook särskilt anpassad till att redigera bilder. Välj att koppla till en extern skärm. Har du en MacBook (och inte en MacBook Pro) kan du behöva kolla vilken maxupplösning datorn stöder...

Tack!
Så här står det, har du lust att tolka det åt mig?

Bildskärmar:
Färg-LCD:
Upplösning: 1280 x 800
Bildpunktsdjup: 32 bitars färg (ARGB8888)
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Inbyggd: Ja
 
I senaste numret av Proffsfoto finns en utförlig artikel hur man gör.

Jag blev smått uppgiven när jag läste Proffsfotos artikel. Okej att betala för en bra skärm och kalibrator, men att måla väggarna gråa, täcka för alla fönster och installera dagsljusarmaturer är too much för min del. Att fixa med bilder ska vara kul tycker jag, och är lite tveksam hur inspirerande det är att att sitta och jobba i en bunkerliknande miljö... :/
 
Tack!
Så här står det, har du lust att tolka det åt mig?

Bildskärmar:
Färg-LCD:
Upplösning: 1280 x 800
Bildpunktsdjup: 32 bitars färg (ARGB8888)
Huvudbildskärm: Ja
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Inbyggd: Ja

Det där säger ingenting om själva skärmen (mer än att den är ganska lite;-) Dock verkar det som att det är en traditionell MacBook (en sån vit eller svart). Din dator har möjlighet att koppla på en extern skärm. Först då kommer du kunna få någon slags kontroll.
 
Jag blev smått uppgiven när jag läste Proffsfotos artikel. Okej att betala för en bra skärm och kalibrator, men att måla väggarna gråa, täcka för alla fönster och installera dagsljusarmaturer är too much för min del. Att fixa med bilder ska vara kul tycker jag, och är lite tveksam hur inspirerande det är att att sitta och jobba i en bunkerliknande miljö... :/

Om du är proffs och arbetar med bilder som ska tryckas är det viktigt. Framförallt att se till att du inte har dagsljus in i rummet, eftersom då skärmen kommer att upplevas helt olika när du har ett starkt dagsljus in i rummet eller när du har mörkt utanför.

Stefan
 
Jag blev smått uppgiven när jag läste Proffsfotos artikel. Okej att betala för en bra skärm och kalibrator, men att måla väggarna gråa, täcka för alla fönster och installera dagsljusarmaturer är too much för min del. Att fixa med bilder ska vara kul tycker jag, och är lite tveksam hur inspirerande det är att att sitta och jobba i en bunkerliknande miljö... :/

Det är väl inte märkvärdigare än att, som förr, bygga ett mörkrum. Där kan vi snacka bunker ;-)

mvh
cf
 
Det där säger ingenting om själva skärmen (mer än att den är ganska lite;-) Dock verkar det som att det är en traditionell MacBook (en sån vit eller svart). Din dator har möjlighet att koppla på en extern skärm. Först då kommer du kunna få någon slags kontroll.

Det där är ändå en sanning med modifikation.
Visst är en bra extern skärm att föredra.

Men det är fortfarande fullt möjligt att profilera en MacBook, vilket gör en stor skillnad.

Att profilering är möjlig med MacBook, och att det gör en faktisk skillnad vet jag av egen erfarenhet ;)
 
Det där är ändå en sanning med modifikation.
Visst är en bra extern skärm att föredra.

Men det är fortfarande fullt möjligt att profilera en MacBook, vilket gör en stor skillnad.

Att profilering är möjlig med MacBook, och att det gör en faktisk skillnad vet jag av egen erfarenhet ;)

Det låter ju hoppfullt : )
Hur gjorde du?

// Helena
 
Det låter ju hoppfullt : )
Hur gjorde du?

// Helena

Alla skärmar är möjliga att profilera. Det innebär ju bara att man mäter upp skärmens färgegenskaper (hur vitt är vitt, hur rött är rött och så vidare). För att göra detta krävs det en skärmkalibrator och ett program som kan skapa en profil från de uppmätta värdena.

Problemet med din skärm börjar när man säger att man vill ha en viss ljusstyrka eller en bestämd färgtemperatur. Då saknar den de inställningsmöjligheter som gör att man kan nå de värdena. Du kan bygga en profil som gör om bilden så att den får en bestämd färgtemperatur, men det gör ofta att kvaliteten på bilderna blir sämre.

Sedan har din skärm, liksom alla bärbara datorer, ett begränsat färgomfång. Om du har bilder med bleka, matta färger är det inget problem. Men så fort din bild innehåller intensiva, starka färger, så vet du inte hur intensiva färgerna är.

Stefan
 
Det där är ändå en sanning med modifikation.
Visst är en bra extern skärm att föredra.

Men det är fortfarande fullt möjligt att profilera en MacBook, vilket gör en stor skillnad.

Att profilering är möjlig med MacBook, och att det gör en faktisk skillnad vet jag av egen erfarenhet ;)




jag tycker aldrig att man får till en riktigt bra profil med en macbook. Ska man köra den seriöst så tycker jag att en extern skärm krävs. ]
 
Jag blev smått uppgiven när jag läste Proffsfotos artikel. Okej att betala för en bra skärm och kalibrator, men att måla väggarna gråa, täcka för alla fönster och installera dagsljusarmaturer är too much för min del. Att fixa med bilder ska vara kul tycker jag, och är lite tveksam hur inspirerande det är att att sitta och jobba i en bunkerliknande miljö... :/

Artikelförfattaren har ett ekonomiskt intresse av att upprätthålla mystiken kring färghantering och gärna framställa skärmkalibrering som något ytterst vetenskapligt som du måste behärska fullt ut för att få till dina fotografier. Man säljer fler kurser då.

Det är inte så svårt som det framställs och du kan ju roa dig med att fråga tio yrkesfotografer hur många av dem som sitter i ett mörklagt, gråmålat rum med sjukhusbelysning och fipplar med sina bilder...
 
Artikelförfattaren har ett ekonomiskt intresse av att upprätthålla mystiken kring färghantering och gärna framställa skärmkalibrering som något ytterst vetenskapligt som du måste behärska fullt ut för att få till dina fotografier. Man säljer fler kurser då.

Det är inte så svårt som det framställs och du kan ju roa dig med att fråga tio yrkesfotografer hur många av dem som sitter i ett mörklagt, gråmålat rum med sjukhusbelysning och fipplar med sina bilder...

Så dumt av mig då att berätta allt detta i artikeln då. Då kanske man inte behöver gå på någon kurs.

Sedan tror jag att jag träffar betydligt fler yrkesfotografer än vad du gör, och jag kan avslöja att en rätt stor andel av dem sitter i ett rum som är mörklagt, en hel del av dem sitter i ett rum som är gråmålat och en del har t o m skaffat sig belysning som har en färgtemperatur på 5000K.

För att få till en skärmkalibrering som fungerar för en amatörfotograf som ska skicka in bilder till Crimson för utskrift är det naturligtvis att gå till överdrift, där räcker en kalibrator för att man ska få ett så pass bra resultat. Men för en yrkesfotograf som ska leverera bilder som tryckas i ett sammanhang där man ställer kvalitetskrav på det färdiga resultatet bör man nog gå lite längre. Åtminstone se till att man inte har dagsljus in i rummet, eftersom du kommer att se en och samma bild betydligt mörkare på dagen när ljuset är starkare, betydligt ljusare på kvällen när rummet är mörkare.

MVH/Stefan
 
Det är väl inte märkvärdigare än att, som förr, bygga ett mörkrum. Där kan vi snacka bunker ;-)

mvh
cf

Förvisso. Men med skillnaden att förr behövdes ett mörkrum att få fram en bild över huvud taget i hemmamiljö. Idag kan du göra en grym "framkallning" med en vanlig skärm, även om den inte visar 100% korrekta färger.
Att gå från det till att inreda ett helt rum (vilket man kanske inte ens kan avvara) och lägga en jädrans massa pengar på utrustning är, för mig, ett rätt stort steg att ta.
 
Så dumt av mig då att berätta allt detta i artikeln då. Då kanske man inte behöver gå på någon kurs.

Sedan tror jag att jag träffar betydligt fler yrkesfotografer än vad du gör, och jag kan avslöja att en rätt stor andel av dem sitter i ett rum som är mörklagt, en hel del av dem sitter i ett rum som är gråmålat och en del har t o m skaffat sig belysning som har en färgtemperatur på 5000K.

För att få till en skärmkalibrering som fungerar för en amatörfotograf som ska skicka in bilder till Crimson för utskrift är det naturligtvis att gå till överdrift, där räcker en kalibrator för att man ska få ett så pass bra resultat. Men för en yrkesfotograf som ska leverera bilder som tryckas i ett sammanhang där man ställer kvalitetskrav på det färdiga resultatet bör man nog gå lite längre. Åtminstone se till att man inte har dagsljus in i rummet, eftersom du kommer att se en och samma bild betydligt mörkare på dagen när ljuset är starkare, betydligt ljusare på kvällen när rummet är mörkare.

MVH/Stefan

Håller med om att det är viktigt med ordentliga arbetsmiljöer vid t ex mode- eller inredningskataloger där det är viktigt att tygfärger stämmer osv.
Kan dock inflika att även tryckeriet har kan, frivilligt eller ofrivilligt, "krana" om färgblandningen vid tryckstart. Har t ex sett färgdifferens på exakt samma bild mellan olika nummer av blaskan jag jobbar på. Har även sett färgdifferens mellan olika exemplar av samma nummer, även om det förmodligen är ytterst ovanligt.
Knepigt.
 
Hej, sedan jag skaffade en Huey skärmkalibrator för en tusenlapp är jag fullständigt nöjd. Superenkel installation, ändrar ljusstyrkan på skärmen automatiskt efter rumsljusstyrkan och påminner om omkalibrering en gång i månaden - fungerar perfekt. Absolut inget för ett fullproffs, men gör ett mycket bra jobb för en tusenlapp. Och bilder jag beställer brukar bli perfekta.
Mvh,LarsOlov
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.