Annons

hur fungerar zoom med fast bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skulle det inte? Med fast bländare menar man väl att den inte ändrar beroende på zoomfaktor. dvs att du kan ha f2.8 på både 17mm, 55, eller 200 mm det är alltså oberoende av brännvidden.
 
Tjena, har grubblat lite på hur ett zoom objektiv kan ha fast bländare.
Försöker grubblet förklara hur brännvidden / bländardiametern kan vara konstant när brännvidden ändras?

Förklaringen ligger i vilken bländardiameter som man använder. Det är inte bländarens fysiska diameter som betyder något! Vad som betyder något är bländarens diameter man ser genom frontlinsen.

Studera bländaren genom frontlinsen på ett zoom-objektiv, uppskatta dess storlek och räkna ut objektivets ljusstyrka. Upprepa vid några olika brännvidder. Studera även bländaren sedd från bakre linsen.
 
Joel: Ja så långt är jag med
Göran: Ja det är precis så.

Det är inte bländarens fysiska diameter som betyder något!

Det var det där jag körde fast på...

Men hur fungerat det rent mekaniskt?

har tyvär inget sådant objektiv jag kan kika på,
flyttar blandaren med linsen/erna vid zoomning?
om så; borde man inte kunna ha bländaren på "max stället" hela tiden och på så vis vinna ytterligare i ljus insläpp?
Eller, varför bygger man inte alla objektiv så?

verkar ytterst skumt dethär... får nog pallra mig iväg och kika på ett objektiv i "min lokala foto butik"
 
Jag är imponerad av hur man kan konstruera ett objektiv med fast brännvidd som ger så skarpa bilder som det gör.

Att man överhuvudtaget kan konstruera ett zoomobjektiv som ger skarpa bilder fattar jag egentligen inte alls.
Tänk bara på hur många olika linser det är som rör sig i förhållande till varandra när man zoomar. Att räkna ut hur allt ska röra sig för att ändra brännvidden utan att det blir oskarpt begriper jag inte.
Att det sedan dessutom går att skruva lite så att man kan får skarpt på olika avstånd och inte bara oändligt, är imponerande.
Lägg slutligen till hög och konstant ljusstyrka och jag ger upp.

Tack alla optikkonstruktörer för att ni gör ett bra jobb!
 
Men hur fungerat det rent mekaniskt?
Bländarens öppning ändras inte. Linser flyttas och optiska lagar gör att bländaren ser ut att ändra storlek.

flyttar blandaren med linsen/erna vid zoomning?
Troligtvis inte. Det finns många olika optiska konstruktioner, så det finns nog objektiv som gör så också.

En typisk "vanlig" zoom består (i ordning från huset) en linsgrupp som fungerar som ett ordinärt normalobjektiv, en linsgrupp för zoom och en retrofokal linsgrupp. Bländaren sitter i den första linsgruppen och zoom görs genom att flytta zoomgruppen som då "väljer" olika utsnitt från den retrofokala linsgruppen. Från insidan ser världen utanför olika stor ut beroende på zoomgruppens läge. På samma sätt ser bländaren olika stor ut när vi ser in i objektivet från utsidan.

borde man inte kunna ha bländaren på "max stället" hela tiden och på så vis vinna ytterligare i ljus insläpp?
En zoom med variabel ljusstyrka har (vanligtvis) alltid bländaren helt öppen för sin största bländare, men det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket glas framför bländaren för att släppa in mer ljus.

Eller, varför bygger man inte alla objektiv så?
Kostnad, vikt och storlek. Med större diameter (för att få mer ljus) blir det mer glas. Mer glas ger högre pris, högre vikt och större storlek, dvs egenskaper som alla inte vill se hos sina objektiv.
 
Jag tycker också det är konstigt med fast bländare.

Uppenbarligen (se på billigare objektiv alternativt räkna på det) så är det enklare att designa stor bländare vid den kortare änden på zoomobjektiv. Så lurar inte tillverkaren oss på 0,5 - 1 steg vid kortaste brännvidden?
 
Uppenbarligen (se på billigare objektiv alternativt räkna på det) så är det enklare att designa stor bländare vid den kortare änden på zoomobjektiv.
Uppenbart är det så med tanke på att billiga zoom-objektiv har denna egenskap.

Så lurar inte tillverkaren oss på 0,5 - 1 steg vid kortaste brännvidden?
Hur har du räknat ut detta? Varför skulle tillverkaren försämra sina produkter i det högre prissegmentet? Vad vinner de på detta?
 
Det är nog snarare så att de gör optik, där de tillåter den effektiva bländaren att krympa vid längre brännvidder, kompaktare.

Den som är intresserad av optikkonstruktioner tycker jag ska läsa Canons EF Lens Work III; The eyes of EOS. Den finns att ladda ner gratis.
Bortsett från att det är en massa reklam för Canon finns det en hel del teknisk information i den också.
 
Eftersom jag gillar bilder (fast uppenbarligen gör alla på det här forumet det :p) så skulle det vara roligt om nån ville sätta sig och rita lite i paint eller liknande så man får se lite mer visuellt hur det funkar, för jag har inte förstått riktigt hur allt går till där inne..
 
Jag tror helt klart att jag måste läsa på mer "optical basics" innan jag kan greppa detta riktigt, var helt inne på Henq´s linje. att man "offrade" bländar tal vid kortare beännvidd för nån anledning. Men som Göran säger, varför skulle dom medvetet göra en sämre produkt?


Jag måste passa på att tacka alla för snabba och bra svar.
 
Bländarens öppning ändras inte. Linser flyttas och optiska lagar gör att bländaren ser ut att ändra storlek.

Mja, med min 28-70/2.8 så ser man allt att bländarlamellerna rör sig relativt varandra. Men visst, den största effekten är "optisk"

På 70-210/4 var det för svårt att se.

Jag tror det finns två huvudsakliga anledningar att man har konstant bländartal:

1) det är inte säker att det skulle bli särskilt bra om man öppnade upp ännu mer på de korta brännvidderna.

2) Förr, (när det var bättre ;) , så hade man ingen vettig överföring av objektivets största bländare till exponeringsmätningen i kameran, så det skulle ha blivit felexponerade bilder.

Det sistnämnda gäller ju lite i dag också om man kör helmanuellt och har ställt in max bländaröppning och slutartid efter detta och sedan ändrar brännvidden.

Angående att man blir "lurad" på ljusstyrka, så gäller det ju lika mycket på zoomar med variabel maxbländare. Effektiv bländaröppning går ju ifrån 6.07mm till 8.75mm på min 17-35/2.8-4
Ett 70-400/4-5.6 går ju ifrån 17.5mm till 71.4

/Andreas
 
På 70-210/4 var det för svårt att se.
På en 70-210/4 Beercan är den mycket enkelt att se. Titta från baksidan och notera att bländaren inte påverkas vid zoom. Man kan ställa bländaren i olika lägen genom att peta på nerbländningsöverföringen, men inte ens när bländaren är nästan helt öppen (så man fortfarande ser bladen) rör den sig vid zoom.

En Beercan är en klassisk zoom med en fast monterat fokuseringsgrupp med bländare, en grupp linser för zoom och en främre grupp för fokusering. naturligtvis finns det varianter som avviker från detta mönster.
 
David: ja, där har vi exakt det som startade mina "grubblingar", läst igenom tråden men inte riktigt förstått i vilken utsräckning det tillverkas objektiv som fungerar så som Canons 17-40/4L.
Är det praxis att fungerar så eller är det en "ful-lösning" för att få fint resultat på pappret?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.