Advertisement

Annons

Hur fungerar mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle.J

Ny medlem
Har sökt i forumen och letat info om hur mellanringar fungerar men får inte riktigt ihop det?

Som jag uppfattat det så får man en förstoring som är lika med förlängningen hos mellanringen delat med objektivets brännvidd? Är detta rätt uppfattat?
Alltså Förstoring = förlängningen / brännvidden

Har kikat lite på en mellanringssats som innehåller 3 ringar om 12, 24, samt 36 mm. Detta skulle då i kombination (12+20+36) med ett 50 mm objektiv ge en förstoringsgrad på 1,36x?
Tappar man något i bildkvalitet och ljusstyrka?

Sedan har jag läst nåt luddigt om att närgränsen kan hamna INNE i objektivet men det kan jag ha missuppfattat???

Tjohopp!
//KJ
 
Mellanringar gör bara en fortsättning av det du gör när du fokuserar...ökar avståndet mellan objektiv och ¨filmplan¨ dvs du kan ta skarpa bilder på närmare håll. Ju närmare du kommer, med mellanringar eller bälg, ju mer ljus förlorar du. Vid en avbildningsskala 1:1 förlorar du två bländarsteg om jag mins rätt.

Bäst funkar nog mellanringar ihop med fasta objektiv på ca 50-100 mm.

Visst, med ett kort vidvinkelobjektiv och flera mellanringar eller en utdragen bälg så kan du få skärpeplanet innanför objektivets frontlins :-(

/JH
 
Kalle.J skrev:
Som jag uppfattat det så får man en förstoring som är lika med förlängningen hos mellanringen delat med objektivets brännvidd? Är detta rätt uppfattat?
Alltså Förstoring = förlängningen / brännvidden
Det är rätt uppfattat.
Kalle.J skrev:
Har kikat lite på en mellanringssats som innehåller 3 ringar om 12, 24, samt 36 mm. Detta skulle då i kombination (12+20+36) med ett 50 mm objektiv ge en förstoringsgrad på 1,36x?
Tappar man något i bildkvalitet och ljusstyrka?
Du tappar något i bildkvalitet då objektivet är optimerat at vara skarpt på långa avstånd.
(Förlängning + brännvidd)/brännvidd ggr objektivets ljusstyrka = ljusstyrkan med mellanringar.
Kalle.J skrev:
Sedan har jag läst nåt luddigt om att närgränsen kan hamna INNE i objektivet men det kan jag ha missuppfattat???
Det lär kunna inträfa med vissa kombinationer av mellanringar och objektiv, men inte med de mellanringar och objektiv du använde i ditt exempel.

Olle
 
Re: Re: Hur fungerar mellanringar?

Olle skrev:
...
Det lär kunna inträfa med vissa kombinationer av mellanringar och objektiv, men inte med de mellanringar och objektiv du använde i ditt exempel.

Olle

Åjo, om jag inte är ute och cyklar så hamnar skärpeplanet inne i optiken om dina mellanringar förlänger lika mycket eller mer än optikens brännvidd...

Men formeln som nämns stämmer inte heller exakt. Till exempel på ett 100mm 1:1 macroobjektiv kommer du att kunna fokusera närmare, alltså uppnå en högre avbildningsskala än utan ringar.

För att se exempel kolla dessa bilder:
Mina bilder med mellanring
MVH /Micke
 
Re: Re: Re: Hur fungerar mellanringar?

AlfaGTV skrev:
Åjo, om jag inte är ute och cyklar så hamnar skärpeplanet inne i optiken om dina mellanringar förlänger lika mycket eller mer än optikens brännvidd...

Nej, vid ett utdrag 2x brännvidden har du skala 1:1

Vid ett utdrag på 1x brännvidden ligger skärpan på oändlighet om det inte optiskt är fråga om antingen en retrofocuskonstruktion eller en telekonstruktion.
 
Re: Re: Re: Re: Hur fungerar mellanringar?

Janne H skrev:
Nej, vid ett utdrag 2x brännvidden har du skala 1:1

Vid ett utdrag på 1x brännvidden ligger skärpan på oändlighet om det inte optiskt är fråga om antingen en retrofocuskonstruktion eller en telekonstruktion.

Det är mycket möjligt att du har rätt, men har det inte väldigt mycket med optikens konstruktion att göra också?

Jag kan inte optikläran så jag skall inte påstå att det är klart som korvspad det du skriver, men...

Jag har testat med min EF-S 18-55 och 17-40 och ingen av dessa får fokusplanet utanför fronlinsen vid en brännvidd på 25mm eller kortare med min EF25 mellanring, alltså 25mm.

Samtidigt måste man ju rimligen redan ha ett "utdrag" i en 100mm macrooptik vid dess naturliga närgräns då?
MVH /Micke
 
Moderna objektiv fokuserar sällan genom utdrag, så den enkla udragsformeln ger bara rätt svar om objektivet är fokuserat på oändligt.

Med ett gammalmodigt objektiv som fokuserar genom utdrag kan man helt enkelt addera utdragen för att hitta förstoringen när man fokuserar på närmare håll med objektivets snäcka.

Canons 100-makro och andra moderna objektiv fokuserar genom att korta brännvidden utan motsvarande utdragsförminskning, och sannolikt kombinerat med traditionellt utdrag. Vid närgränsen är brännvidden alltså mycket kortare än 100 mm.

Det går att räkna även på moderna objektiv, men det kräver att man mäter sig fram till brännvidden genom experiment. Eller får tag i informationen från tillverkaren.

Eller så struntar man i att ta reda på siffrorna och testar sig fram till vad de olika kombinationerna ger.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hur fungerar mellanringar?

AlfaGTV skrev:
Det är mycket möjligt att du har rätt, men har det inte väldigt mycket med optikens konstruktion att göra också?
Precis! Med mitt normalobjektiv på 45 mm och 64 mm mellanringar hamnar fokus 6-7 cm utanför objektivet.
Ett annat exempel; till min kamera fanns speciella bälgobjektiv. Det kortaste har en brännvidd på 12,5 mm och fungerar med en bälg på ca 12 - 15 cm.

Jag borde påpekat att både Kalles och min formel ovan endast gäller när objektivet är inställt på oändligt.
Det är nog mycket svårt att göra allmängiltiga formeler som gäller när objektivet är inställt på närgränsen. Närgränsen mm varierar ju från objektiv till objektiv.

Olle

Edit: Jag ändrade så svaret gäller båda formlerna som nämns i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Hur fungerar mellanringar?

AlfaGTV skrev:

Jag har testat med min EF-S 18-55 och 17-40 och ingen av dessa får fokusplanet utanför fronlinsen vid en brännvidd på 25mm eller kortare med min EF25 mellanring, alltså 25mm.

MVH /Micke

Kanske jag var otydlig, jag använder nästan bara fasta objektiv.
Zoomgluggar o mellanringar är en HELT annan sak!
Att använda någon zoom till närbild/mellanringar är inget att rek. om man vill ha hög kvalitet på bilderna.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur fungerar mellanringar?

Janne H skrev:
Kanske jag var otydlig, jag använder nästan bara fasta objektiv.
Zoomgluggar o mellanringar är en HELT annan sak!
Att använda någon zoom till närbild/mellanringar är inget att rek. om man vill ha hög kvalitet på bilderna.

Nej nej, det var inte mitt syfte heller, jag var bara nyfiken på det där med närgräns och avbildningsskala när jag testade detta.

För den delen funkar faktiskt mellanringen utmärkt med EF 100-400/4.5-5.6L Man kommer riktigt skapligt nära och optiken funkat utmärkt på lite större, men skygga, insekter t.ex..
Vet inte hur nära dock...

MVH /Micke

PS Tack för alla bra förklaringar! Det klarnade lite faktiskt. DS
 
Behøver ALL hjælp jag møjligen kan få..

Sitter och kikar på mellanringar och funderar på om en 25mm ær nog eller om jag behøver komplettera med en 15 eller 25mm till før att bli nøjd..

Jag anvænder 500mm och det har en nærgræns på 4,5m ifrån filmplanet.

Før att få den førstoring jag nu vill åt så vet jag att jag vill komma så næra som 2,5m ifrån filmplanet.

(HAde vairt lættare om jag vetat førstoringen på mitt eget tele..hmmmm):)

Samtidigt så funderar jag på om jag kan rækna ut ifrån vilket avstånd jag førlorar fokus på længre håll. Jag ær alltså ute efter en typ kompromiss:)

Ngn som kan hjælpa mig lite??



Mvh Niclas,
 
Om det är Canons 500/4 IS så är avbildningsskalan enligt uppgift 0,12 vid 4,5 m.

Det går tyvärr inte att beräkna exakt hur det blir med mellanringar utan att kunna mäta på objektivet, men mellan tummen och pekfingret bör det ligga i de här regionerna:

25 mm ring => mellan 3 1/2 - 11 m, skala ca 0,18 – 0,05
50 mm ring => mellan 3 – 6 m, skala ca 0,24 – 0,10
75 mm ring => mellan 2 1/2 – 4 1/2 m, skala ca 0,29 – 0,15

Jag bör kanske också nämna att ljustappet brukar bli långt större än vad de flesta brukar tro när man använder mellanringar till teleobjektiv, gissningsvis förlorar du minst 1/3 steg för varje 25 mm ring i exemplet.
 
Tack snælla!
Nu klarnade det lite och ja 0,12 kænner jag igen ifrån specifikationerna jag nu tydligen hade glømt.
Jo jag læste att man førlorar mer med økad teleeffekt, man kan alltså inte kategoriskt sæga att si och så blir det "punkt".
Ser ut som att det blir en 15mm + en 25mm i slutændan. Eventuellt 2 st 25mm.


Mvh Niclas,
 
Jag köpte billiga "piratringar". De innehåller ju ingen optik. Så länge de passar på kameran och överför allt elektriskt och mekaniskt mellan optik och kamerahus kan jag inte se någon anledning att köpa dyrt orignal. En hel sats 13+21+31 för mindre än en Canon orginal.
 
Hej alla,

Jag läser och läser och känner mig ändå osäker.

Nyligen köpte jag ett Sigma EX 180/3,5 DG Macro till Sony/Konica Minolta AF som ska användas till att fota insekter och annat smått med i sommar.

Objektivets närgräns är 46 cm vilket inte låter mig komma närmare än så här ungefär http://www.reservatet.se/test/pigan.html

Har jag förstått det rätt att jag nu ska köpa tex. Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm till Minolta/Sony AF för att komma närmare? Hur mycket mer kommer nyckelpigan då att fylla upp bilden om jag använder alla ringarna?

Mvh
Sten
 
Hej Erland,

Visst har du rätt. Jag kontrollerade faktiskt inte om det gick att gå närmare utan utgick från att det var från objektivet som måttet gällde och inte från kameran (hmm... känner mig lite dum nu).

Om jag ändå skulle vilja pröva med mellanringar. Vad kan jag då förvänta mig för förstoring enlig min tidigare fråga?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.