Annons

Hur fungerar blixtskon?

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
jag håller på med ett litet DIY projekt med lite blixtar.

Har läst att gamla blixtar med en triggspänning kring 150v kan skada dagens D-srl kameror. Stämmer detta?

Sen undrar jag hur konfigurationen på blixtskon är, vilka kontakter som gör vad? (jag har en nikon D80)

På en gammal blixtsko bildas en kontakt mellan den centrala pluppen och kontakten på vänster sida om blixtfoten när blixten synkar. Övriga kontakter är väl märkes- och modellspecifika?

Vissa kameror tar skada av höga blixtspänningar, inte bara digitala, även gamla EOS hade det problemet.

Öh... var inte det där Sony/Minolta-blixtar?

Det stämmer i största allmänhet att nyare kameror kan vara känsligare, men alla Nikons DSLR-kameror har lite "bättre" halvledar-reläer än de flesta andra märken (kompakter räknas inte, här är alla ganska känsliga)...
Nikon specar max triggerspänning till 250V på sina kameror.

Nu ska man inte bara tro att allt funkar ändå - det finns blixtar som kan lägga 300+V över blixtskon... :-/

Kontaktkonfigurationen är det nog lite väl mycket att gå igenom helt, i-ttl-funktionerna och de olika modes som moderna nikon-kameror använder sig av kräver en ganska avancerad programmering och styrelektronik för att kunna utnyttjas... Men den enklaste varianten med ttl är inte så svår. blixt till - kortning mellan X och jord, tvinga släckning av blixt - Q till jord. Detta fungerar bara när SP är okopplad har jag för mig.
Blixten skickar +5V till kameran via Rdy när den har tillräckligt med laddning för att slå, medans den "laddar", 0V.
Med SP kopplad till jord via ett visst motstånd har jag för mig att kameran "vet" att det är ett annat ttl-läge som gäller, och så långt jag kunnat förstå så sker i-ttl med seriell komunikation via SP/Com.

Bilagor

• NikonTTLpinout.jpg
    NikonTTLpinout.jpg
    80.2 KB · Visningar: 177
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar