Hej och tack för alla svar! Jag hoppas att jag gör rätt nu, jag har aldrig skrivit en fråga i ett forum eller svarat på någons svar. Det är lite knepigt att fota lägenheter. De första jag fotade tyckte mäklaren blev för mysiga och varma. Han vill verkligen att allt ska se superljust ut. De bilder jag bifogade håller jag med om ser konstiga ut. De har en även ett blåstick i sig som jag faktiskt inte reagerat på tidigare. Hur som helst så blev kunden väldigt nöjd och det fick tom bli en axtravisning eftersom det fanns så många spekulanter. Nog om det.. Mats, jag är som du förstår ingen expert på PS, men jag undrar om det inte är ungefär så jag gör. Den enda skillnaden är att jag markerar fönstrena samt ev. växter eller andra saker som står i fönstret för att sedan köra med den vita penseln... fast jag undrar om den inte är svart. Jag brukar då ligga på runt 50-60% opacitet. Det låter ju helt klart enklare och mindre tidskrävande om man istället gör som du och penslar fram hela fönstret. Min fråga är bara om det räcker med 25% opacitet. På den bild som du bifogade ser man väl inte ut riktigt och det är min uppdragsgivare väldigt noga med att man ska göra... Det verkar vara en balansgång för att få det att se normalt ut. Kontrasten får ju inte vara för stor mellan fönstret och rummet.
För den som orkar läsa hur jag exakt gör så är det enligt följande. Jag tar ett foto som är helt anpassat för rummet. Därefter tar jag en till som är helt anpassat efter det som finns utanför fönstret. Eftersom jag alltid fotar i RAW så behandlar jag båda bilderna i ACR innan jag öppnar båda bilderna i redigeraren i Elements. Sen klickar jag på rubriken fönster -> biler -> överlappande. Därefter drar jag bilden som ligger som bakgrund in i den andra bilden som ligger på arbetsytan. Då får jag den första bilden som bakgrund och den andra bilden som ett nytt lager. Nu trycker jag på ctrl och nytt lager. Det lägger sig då mellan bakrunden och det första lagret och får namnet lager2. Därefter markerar jag lager 1 och trycker på ctrl och g för att gruppera. Då tittar bakrunden fram. Sen markerar jag lager 2 och ser till att förgrundsfärgen är svart för att sedan göra markeringar på det jag vill ta fram med en mjuk penseln runt 50-60% opacitet. Är detta ett bra sätt att arbeta på eller ska jag istället markera hela fönstret med mycket ludd?
Efter en fotning sitter jag och redigerar bilderna i 4-5 timmar. Det känns som om det borde kunna gå fortare och vara enklare....
Jag ska nu investera i LR och PS4. Även det kanske kan bidra till ett bättre arbetssätt..?
Mvh/Peter
Att fota bostäder är inte lätt. Man vet aldrig vad man kommer till. Ibland är det ett sunkigt 70-talshus med bruna heltäckningsmattor, furutak och oranga väggar. Till råga på allt kanske det väller in solljus från ett fönster i bortre delen av rummet. Känns lite som att stå i en grotta och plåta mot utgången där solen lyser. Nästa gång är det motsatsen, vitt överallt och ljusa möbler m.m. Det är inte lätt. Studiofotografering är betydligt enklare, där har man full koll på ljuset och kan göra som man vill. Det finns fotografer som tycker att det är en simpel typ av fotografering, det tycker inte jag.
Att jobba i 4-5 timmar med ett uppdrag kommer du nog att tröttna på med tiden. Jag spenderar ca 10-20 minuter i PS för en serie med 10-15 bilder. Det finns MASSOR med tips för att kunna korta ner tiden och samtidigt få bättre resultat, men det skulle bli en lång uppsats.
Tillbaka till fönstren. Anledningen till att jag nästan alltid dubbelexponerar är för att jag använder en ganska lång slutartid (ibland upp mot 1-2 sek)för att kameran ska hinna suga upp mer av den befintliga belysningen. På köpet från man ibland helt utfrätta fönster, vilket inte är bra. Om det t.ex. finns en fin utsikt utanför räcker det inte med 25-30% täckning i fönstren och då måste man vara noggrannare, men någon markering gör jag ytterst sällan, utan målar fram det med en mindre och lite hårdare pensel. Om man låter kamera stå på auto dvs 1/60 s och pangar på med blixt kan man nog rädda en hel del efterarbete, men på bekostnad av stämningen i bilden. Det är så klart en smaksak, men den sortens bilder gillar jag inte.
Lite kortfattat:
• Jag tar upp bägge bilderna, en ljus och en "fönsterexponering".
• Kopierar den mörka bilden och klistrar in som nytt lager på den ljusa
• Lägger dit en svart lagermask på den mörka bilden
• Börjar måla med ganska stor, mjuk pensel i låg opacitet (5-10 %) till dess att fönsterkarmarna inte tål mer. Sedan tar jag en mindre pensel och går runt lite noggrannare om det behövs. Missar man är det bara att måla över med svart färg.
Gjort på en minut.