Annons

Hur fotograferar kvinnor män?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår vad du menar Lars, men jag undrar ändå om du verkligen ser dessa människor som objekt. Kan du på fullt allvar säga att du likställer modellerna med ett bord.

När det gäller objekt kontra sexuell varelse håller jag med dig, det är inte enkelt. Men jag tror du vet vad jag syftar på.

Men men, skit samma. Det var inte detta ursprungsfrågan handlade om. Undrar fortfarande hur kvinnor gestaltar män.

/Joakim

Senast ändrad:
Liax skrev:
Jag förstår vad du menar Lars, men jag undrar ändå om du verkligen ser dessa människor som objekt. Kan du på fullt allvar säga att du likställer modellerna med ett bord.

När det gäller objekt kontra sexuell varelse håller jag med dig, det är inte enkelt. Men jag tror du vet vad jag syftar på.

Men men, skit samma. Det var inte detta ursprungsfrågan handlade om. Undrar fortfarande hur kvinnor gestaltar män.

/Joakim

hej, det var jag som var lars. jag glömde logga ut honom.

fast det kan vi kanske också strunta i.

och ja, jag betraktade kropparna som vilket objekt som helst ibland. spelade liksom roll, det var en form, en volym man skulle avbilda.-)

Jag tror att kvinnors sätt att avbilda män kommer att närma sig hur män avbildar kvinnor. Detta därför att jag tror att den största bidragande orsaken till skillnaderna ligger i vår uppfostran. Det har varit och är fortfarande ganska stora skillnader i hur barn uppfostras i förhållande till sitt kön och sexualitet.

På senare tid så har vi ju sett programmen om pojkars snoppar och tjejers vad-det-nu-ska-heta programmen.

Historiska sett så är det väl religösa bakgrunder men i grunden även praktiska. Hur man än vänder på det så är det kvinnan som blir gravid om skyddet inte fungerade eller inte fanns. Förr i tiden och även nu för tiden så skapar det ett problem om ens dotter kommer hem och är på tjocken när hon är 16 år. Fadern kunde förr blåneka och idag kan han näst intill göra det och i vart fall klara sig undan med ett ynkligt underhåll. Dessa problem som uppstår vid en oplanderad graviditet tror jag är den bakomliggande faktorn som sett till att uppfostran skillt sig så mycket mellan flickor och pojkar avseende kön och sexualitet. Genom att göra sexualitet och kön till något fult när det gäller flickor var/är ett sätt att kontrollera deras sexualitet. Det skapar en skamkännsla för flickorna som syftar till att de själva ska betrakta det som något fult och därmed minska risken för en oplanerad graviditet.Detta har sedan hängt med in i vår tid och håller sakta på att försvinna, men jag gissar att dröjer ytterligare några generationer innan det är borta helt.

Bara lite tankar som börjar komma bort från ämnet men som ändå till viss del förklarar de skillnader i bildspråk.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Jag tror att kvinnors sätt att avbilda män kommer att närma sig hur män avbildar kvinnor. Detta därför att jag tror att den största bidragande orsaken till skillnaderna ligger i vår uppfostran. Det har varit och är fortfarande ganska stora skillnader i hur barn uppfostras i förhållande till sitt kön och sexualitet.

Menar du att uppfostran av flickor och pojkar blir mer likartad eller menar du att det sätt på vilket pojkar uppfostras också kommer att tillämpas på flickor?

Är det inte litet väl enkelt att säga att allt ligger i uppfostran? För Freud var barndomen den (enda) formativa perioden, men andra vill göra gällande att det finns formativa perioder livet igenom. Och även med en given uppfostran kan man sätta sig ned, fundera över den egna verksamheten och försöka förändra sina representationer därifrån. Ansvaret är vårt, här och nu.

Också ett inlägg lite vid sidan av...
Susan Faludi skrev boken 'ställd' om de amerikanska männen och deras situation, och det är en sällsynt bra bok. Ett avsnitt i boken handlar om manliga porrstjärnors situation. Det som är intressant är hur hon tar sig bortom schablonerna (vicke jobb, alrajt, sätta på brudar osv...) och till hur de har det.

Det är en intressant bok skriven av en intelligent kvinna om män i olika situationer; astronauter, arbetslösa, porrisar, gängmedlemmar, ...

>Och även med en given uppfostran kan man sätta
>sig ned, fundera över den egna verksamheten och
>försöka förändra sina representationer därifrån.
>Ansvaret är vårt, här och nu.

Joakim, väl uttryckt! Att slänga av sig den Freudianska tvångströjan och ta sitt ansvar!

-Christian

PS. Usefilm?

Hej
Som en av medlemmarna i Galleri Mazarins arbetsgrupp hade jag förmånen att komma i kontakt med Ulla Montan under den Femte Fotobiennalen i Söderhamn förra hösten. Hon har så vitt jag vet inte någon hemsida men hittas lätt med en Googlesökning. Hon har gjort omkring 1000 författarporträtt, både av kvinnor och män, bland mycket annat. Kanske finns en del av svaret på hur kvinnor porträtterar män i hennes bilder.
Hälsningar Sten

Hur fotograferar kvinnor män?
Det här är intressant ja..i stort tror jag att vi är mer försiktiga, iallafall om jag pratar för egen del.
När jag själv skulle lägga ut en lättklädd man på fotosidan...så visste jag inte hur reaktionerna skulle bli. Det var inte så vanligt med poserande lättklädda män då iallafall.Jag försökte mig på att visa den feminina sidan som alla både män och kvinnor har oxå.Trodde nog på att få gliringar men blev possitivt överraskad :)

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=61126

Personligen tycker jag att man ska hålla isär utvik och porr från bra modellfotografering.

J. S-g. skrev:
Menar du att uppfostran av flickor och pojkar blir mer likartad eller menar du att det sätt på vilket pojkar uppfostras också kommer att tillämpas på flickor?

Är det inte litet väl enkelt att säga att allt ligger i uppfostran? För Freud var barndomen den (enda) formativa perioden, men andra vill göra gällande att det finns formativa perioder livet igenom. Och även med en given uppfostran kan man sätta sig ned, fundera över den egna verksamheten och försöka förändra sina representationer därifrån. Ansvaret är vårt, här och nu.

Nä jag skrev inte att allt är avhängt uppfostran, läs och analysera med omtanke för det är skrivet med omtanke. Jag skrev att jag tror att den största bidragande orsaken ligger i uppfostran. Inte att det var den enda eller att den var allenarådande.

Jag har inte läst Freud eller någon annan filosof så jag anser mig tämligen obunden till olika filosofiska spår, i synnerhet eftersom jag är medveten om begränsningarna i dessa.

Jag menar heller inte att flickor kommer att uppfostras som pojkar utan att uppfostran av pojkar och flickor närmar sig varandra och kommer till slut inte att skilja sig åt. Det är ointressant huruvuda det ena eller andra kommer att bli dominerande.

En sak som jag dock tror kommer att tillämpas är just barns förhållande till sitt kön och så småningom sin sexualitet. Där tror jag att flickors uppfostran kommer närma sig pojkars uppfostran. Dock kommer det på något plan att bli tvärtom eftersom problematiken med graviditet kvarstår och inte går att ändra på. Förhoppningsvis till så vis att pojkar tar större ansvar för att skydda sig.

Förenklingar är det enda rimliga sättet att föra en debatt på ett forum, annars ska man kanske ta den i en universitetsaula.

Hoppas att jag slipper klargöra mer nu och att detta slipper bli en debatt där det sitter folk och läser varandras inlägg som fan läser bibeln.

Mvh
Maverick

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto