Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera fyrverkerier/Nyår/Stockholm???

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
RTFM eller kolla i sökaren om det blir skarpt.

jag är ledsen men det finns ingen knapp som heter så
jag är ledsen om jag verkar vara trög men som sagt det är rätt nytt för mig o jag vill gärna lära mig
det är svårt o fokusera manuellt då fyrverkerierna är snabba o kommer olika varje gång hehe
 
På min kamera finns en knapp där man ställer in om man vill ha autofokus (AF) eller manuell fokus (MF).
Det borde stå något i manulen om hur man gör det på din kamera.

Du måste ställa in kameran på manuell fokus och ställa in avståndet på oändlighet på objektivet.
 
mohei skrev:
På min kamera finns en knapp där man ställer in om man vill ha autofokus (AF) eller manuell fokus (MF).
Det borde stå något i manulen om hur man gör det på din kamera.

Du måste ställa in kameran på manuell fokus och ställa in avståndet på oändlighet på objektivet.

jo alltså så långt som att jag ska ha på M har jag förstått

men jag förstår itne det där med oändlighet i objektivet o nu skämms jag över mina riktigt kassa kunskaper
 
Robin Gyllander skrev:
Tror hon kör kitgluggen och på dne står ingenting om avstånd.

Om man är nybörjare och inte känner sig tam med kameran, skulle jag föreslå att ha AF på i alla fall. Sen kan man avancera senare. Att plåta fyrverkeri är svårt nog som det är.

Maria, jag föreslår AF, med bländare 9-11. I stället för att köra Bulb med fjärrutlösare, kan du i stället ha långa exponeringtider med stativ, ca 30-50 sekunder. ISO: 100-200.

Lycka till!
 
Penelope skrev:
Om man är nybörjare och inte känner sig tam med kameran, skulle jag föreslå att ha AF på i alla fall. Sen kan man avancera senare. Att plåta fyrverkeri är svårt nog som det är.

Maria, jag föreslår AF, med bländare 9-11. I stället för att köra Bulb med fjärrutlösare, kan du i stället ha långa exponeringtider med stativ, ca 30-50 sekunder. ISO: 100-200.

Lycka till!

tack vi får se om jag reder ut det hela, känns inte som det eftersom kameran inte alls vill fokusera även om det är något på himlen
nån gång lär jag mig nog hehe
 
Tackar.

Håller jag mig bara vaken till "miss-i-nassen" så är kameran nu inställd på 15" f11 och en ISO på 100. (allt efter tips här!) Hoppas det kan generera någon vacker bild åtminstonde. :)

Kanske kommer i mitt album nån gång i framtiden - vem vet.
 
J*vla Sigma 10-20!

Plåtade GPs stora fyrverkeri här i Gbg kl 17.

I mörkret ställdes avståndet manuellt på oändligt. Tyvärr går Sigmas avståndsring baklänges jämfört med Nikon-objektiv så det blev mest sk*t!

(Grrrr!)

Edit: Felstavning (aka fyllstavning...)
 
BjörnN skrev:
J*vla Sigma 10-20!

Plåtade GPs stora fyrverkeri här i Gbg kl !7.

I mörkret ställdes avståndet manuellt på oändligt. Tyvärr går Sigmas avståndsring baklänges jämfört med Nikon-objektiv så det blev mest sk*t!

(Grrrr!)
Det är nikon som går åt fel håll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.