Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera fyrverkerier/Nyår/Stockholm???

Produkter
(logga in för att koppla)
snap skrev:
jag skulle inte satsa pa 70-200 usla motjusegenskaper kör hellre med normalzoom eller vidvinkel.När jag platade fyrverkier körde jag pa bl8-11 o pa bulb med tradutlösare.Tiden var runt 30 sec o jag använde svart skiva o valde vílka raketexplosionere jag ville (mala med)
Ar i tyskland sa jag saknar prickar men jag hoppas du förstar iso jag kör med ar 100.

Tack Ove! Intressant... Bulb måste jag testa. Får väl köpa en trådutlösare, en god investering för framtiden gissar jag. Vad menar du med "svart skiva". Tar du med dig reflektor och hela kitet när du fotar raketer? Många talar emot 70-200 (beroende på komposition, etc.) Vad tror du, funkar min glugg 17-85/4-5,6 IS USM, bättre till fyrverkerier? Väntar med spänning...

/Pernilla
 
"A tripod, turn off the cameras AF and set focus to infinity, and then the M-mode, exposure times 30-50 sec. Shoot RAW to restore original colours. Aperture f/8-13" Slut citat.

Liknar Ove Nilssons sätt att fota fyrverkerier, förutom att AF-funktionen här stängs av och sätts till oändlighet. Börjar se den röda tråden :)

Vänligen, Pernilla
 
mmm...tror oxå han använde ett något vidvinklare än ditt fantastiska 70-200 !!

även om man vill ta "allt" med den gluggen :)

jag tänkte oxå försöka fånga något fint på nyår, bor bredvid västerbron så det kanske är en bra plats.

brukar se fotografer där på kvällen innan 12 och det kan vara en ide att vara flera människor så minimerar man risken att bli påhoppad när man har sina fotoprylar med sig.

/Christer
 
du ska inte använda autofocus ställ skärpan manuellt.Din 17-85 blir alldeles utmärkt att använda pappskivan kan du ta ett tjockare svart pappersark annars kan du om du inte har tradutlösare köra med en tid pa 30sekunder bl8 da kollar du bara pa histogrammet att det är ok med exponeringen.
Själv tycker jag att det är bättre att själv välja vilka smällar jag vill ha med o rakna ihop tiden själv o köras med tradutlösarepa bulb.
 
Lyssna på de som vet.

Penelope skrev:
Hej!
Jag tänkte plåta fyrverkerier vid 12-slaget, Nyårsafton, men har inte gjort det tidigare. Någon som vill bidra med sin kunskap vad jag ska tänka på, vilka slutartider, bländare, gluggar som lämpar sig bäst?
Kan du även tipsa om Stockholms bästa plats att stå på så har du gjort mig extra glad! Du kan svara här eller maila mig, vilket som.

Hoppas på snabbt svar!
God fortsättning, Pernilla


Varför inte läsa vad en av tillverkarna själva skirver om ämnet?=)
http://www.sveafireworks.com/se/information/fyrfotografering.asp
 
Perfekt länk, nu är det bara hoppas att det inte kommer ösregn i morgon kväll !!

Jag funderar på bra ställen att stå på i stan:

Uppe på söder från siljaterminalen och bort mot långholmen är nog inte fel, med slottet, djurgården och vattnet som kan spegla fyrverkerierna

Västerbron

Fåfängan

Uppe på Globen eller kaknästornet :)

Hoppas vi får se många fina bilder här, jag tänkte skapa en tråd för det!


Allt gott /Christer
 
Ängsbacka skrev:
Perfekt länk, nu är det bara hoppas att det inte kommer ösregn i morgon kväll !!

Jag funderar på bra ställen att stå på i stan:

Uppe på söder från siljaterminalen och bort mot långholmen är nog inte fel, med slottet, djurgården och vattnet som kan spegla fyrverkerierna

Västerbron

Fåfängan

Uppe på Globen eller kaknästornet :)

Hoppas vi får se många fina bilder här, jag tänkte skapa en tråd för det!


Allt gott /Christer

För min egen del lutar det mot antingen Västerbron, Fjällgatan (vet inte exakt var det är bäst att stå), eller Fåfängan, men vill helt klart få med cityvy i bakgrunden. Det är det som är tanken, med fyrverkerier som omger hela himlen. Att stå på Globen låter ju som en lysande idé - synd att jag är höjdrädd... :) Bara att hoppas på fint väder imorgon!

Gott slut!
Pernilla
 
ett problem med västerbron är att den gungar kännbart när bilar passerar förbi där man står energisk, påläst, med stativ och fjärrutlösare för att ta årets sista bilder. Om man känner gungningarna så kanske kameran på stativet också gör det.

Jag tog några bilder därifrån tidigare idag och det är inte jätteskarpa i alla fall.

Men knepigt med nattfoto hursom.

/Christer
 
En normal människa som firar nyår i sällskap med andra har varken ork eller lust att släpa ut stativet vid tolvslaget!

Dock skulle man ju vilja ha någon fyrverkeribild.
Det får nog bli: Manuell fokus på infinity, bländare runt tio, slutare på en sekund och iso 200-400.

Sen är det bara att svajja runt med kameran och kolla resultatet imorgon eftermiddag ;)
 
hur fukoserar jag på himlen?
min vill inte fokusera alls
jag har en nikon d40X
kan inte alls inställningarna då den är ny
men lite hjälp kanske om det finns någon online vid denna tiden
 
MyLovelyLittleLumps skrev:
hur fukoserar jag på himlen?
min vill inte fokusera alls
jag har en nikon d40X
kan inte alls inställningarna då den är ny
men lite hjälp kanske om det finns någon online vid denna tiden

Fokusera inte alls, sätt den på Manuell fokus och fokusera till oändlighet.

Gott nytt år!
 
Direkt ur Scott Kelby`s bok "Digital fotografi".

"Använd ett zoomobjektiv, (helst 200 mm eller mer)
så att du kan komma nära och fånga bara fyrverkerierna och helst en fjärrutlösare. Fota helst med manuella inställningar, därför att du bara behöver ställa in 2 saker för att vara redo att fyra av:

(1) ställ slutartiden på 4 sekunder, och (2) ställ bländaren på f/11. Ta en testbild och titta i LCD-skärmen om du gillar resultatet. Om bilden är överexponerad, sänk slutartiden till 3 sekunder och ta en ny bild.

Tips: ställ in kameran på läget Bulb(där slutaren står öppen så länge du håller ner slutarknappen),
håll ned slutarknappen när raketerna fyras av, släpp den när du ser ljusstrimlorna falna.

Resten handlar om timing-för nu har du exponering och skärpa under kontroll."

Jag ska själv ut och pröva lyckan inatt!
Om jag får någon fin bild så syns den i
"Bildkritik" nästa år...imorgon alltså :^)

Jag önskar dig lycka till
och ett Gott Nytt År 2008!
 
men hur får jag in oändligheten?
jag har nyss fått systemkamera o förstår inte så lång hur jag får in oändligheten o jag hjittar inget i manualen om det heller
 
MyLovelyLittleLumps skrev:
men hur får jag in oändligheten?
jag har nyss fått systemkamera o förstår inte så lång hur jag får in oändligheten o jag hjittar inget i manualen om det heller
RTFM eller kolla i sökaren om det blir skarpt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.