Annons

Hur fotografera fyrverkerier/Nyår/Stockholm???

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad161004

Guest
Hej!
Jag tänkte plåta fyrverkerier vid 12-slaget, Nyårsafton, men har inte gjort det tidigare. Någon som vill bidra med sin kunskap vad jag ska tänka på, vilka slutartider, bländare, gluggar som lämpar sig bäst?
Kan du även tipsa om Stockholms bästa plats att stå på så har du gjort mig extra glad! Du kan svara här eller maila mig, vilket som.

Hoppas på snabbt svar!
God fortsättning, Pernilla
 
Penelope skrev:
Hej!
Jag tänkte plåta fyrverkerier vid 12-slaget, Nyårsafton, men har inte gjort det tidigare. Någon som vill bidra med sin kunskap vad jag ska tänka på, vilka slutartider, bländare, gluggar som lämpar sig bäst?
Kan du även tipsa om Stockholms bästa plats att stå på så har du gjort mig extra glad! Du kan svara här eller maila mig, vilket som.

Hoppas på snabbt svar!
God fortsättning, Pernilla
2sek f/16 STATIV serietagning sen spray and pray.
 
Tack för tips.

Hoppas naturligtvis på fler svar! Det brinner i knutarna... Gluggar, filter som lämpar sig bäst, platser i Stockholm att stå på, etc... ?

/Pernilla
 
Är det så komplicerat?
Utan stativ är mest praktiskt, ställ känsligheten på fast ISO 400 eller 800, inte högre, risken är att du då får för mycket brus, om du höjer känsligheten.
Med AF, rikta kameran bara mot fyrverkeriet, med MF, ställ avståndet på oändligt.
Gluggar?
En ljusstark glugg, 1,8 eller 2,8, passar utmärkt!
Med en normalglugg, 50mm, på en D-SLR APS-C, använd en tid av 1/60sek till 1/125 sek.
Bländaren blir vad den blir, ingen liten bländare m.a.o., mörker kräver en stor bländare, här behövs inget skärpedjup, eftersom fyrverkeriet lyser upp på hög höjd
Filter?
Till vad då?
När det är mörkt ute, hallå!
Plats?
Fjällgatan, fin utsikt!
Brinner i knutarna?
Flera sekunder kvar till Nyårsafton, faktiskt, idag är det den 28:e december, ha-ha!
 
Äsch, det är ju flera dagar kvar :)
Norr mälarstrand var inte så pjåkigt att stå på med söder i bakgrunden. Det smällde och lyste mest överallt på himlen. Stativ, champagneflaska och en ficka att stoppa linsskyddet i. Hittar du mitt linsskydd och motljusskydd sen förra året kan du väl säga till? ag stod vid Såifa-macken:) Filter behöver du inget och objektiv får du välja efter hur du vill komponera bilden.
 
Lysande - bara att hoppas på en stjärnklar och kall himmel på nyårsnatten! Nu har jag tips på både plats och lite teknik.
Det är väl inte så stressigt än, har ju hela helgen på mig att fundera :) Kyla skumpan och reka vilken plats jag ska stå på...

Angående filter, tänkte om man kanske skulle använda sig av crossfilter / starfilter / eller något?

Pernilla
 
En sak du bör tänka på är vitbalansen, eller att fota i RAW så att du kan justera i efterhand. När jag fotograferar "nattstad" så använder jag ofta glödlampsvitbalansen för att tona ner det röda i bilderna (som lätt uppstår av alla orangea gatlyktor). Prova dig fram. Tiden bör väl inte vara för lång eftersom det lätt blir smetigt om det är mycket fyrverkerier. Jag har själv inte provat, så jag vet iofs inte med säkerhet. =)
Lycka till, hoppas på att få se hur det gick här sen!
 
larsborg skrev:
Är det så komplicerat?
Utan stativ är mest praktiskt, ställ känsligheten på fast ISO 400 eller 800, inte högre, risken är att du då får för mycket brus, om du höjer känsligheten.
Med AF, rikta kameran bara mot fyrverkeriet, med MF, ställ avståndet på oändligt.
Gluggar?
En ljusstark glugg, 1,8 eller 2,8, passar utmärkt!
Med en normalglugg, 50mm, på en D-SLR APS-C, använd en tid av 1/60sek till 1/125 sek.
Bländaren blir vad den blir, ingen liten bländare m.a.o., mörker kräver en stor bländare, här behövs inget skärpedjup, eftersom fyrverkeriet lyser upp på hög höjd
Filter?
Till vad då?
När det är mörkt ute, hallå!
Plats?
Fjällgatan, fin utsikt!
Brinner i knutarna?
Flera sekunder kvar till Nyårsafton, faktiskt, idag är det den 28:e december, ha-ha!

För en gångs skull :) är Robins råd de rätta. Att fota fyrverkerier med kort tid och stor bländare är inte så lyckat, man vill ju inte ha in så mycket av omgivningens ljus utan bara smällarna. Lång tid och hoppas på en stjärnsmäll just där man har kameran riktad är det som fungerar bäst. Fyrverkerierna i sig är vackra, blandar man in stärnfilter så ser det konstigt ut tror jag.
 
__________________________________________________
Tomas Pettersson skrev:

För en gångs skull :) är Robins råd de rätta. Att fota fyrverkerier med kort tid och stor bländare är inte så lyckat, man vill ju inte ha in så mycket av omgivningens ljus utan bara smällarna. Lång tid och hoppas på en stjärnsmäll just där man har kameran riktad är det som fungerar bäst. Fyrverkerierna i sig är vackra, blandar man in stärnfilter så ser det konstigt ut tror jag.
__________________________________________________

Robbins råd var:
"2sek f/16 STATIV serietagning sen spray and pray."

- 2 sek exponering, när fyrverkeriet förändras och ökar i omkrets, förloppet för varje ljusspel är under bråkdelar av sekunder?
Allt blir exponerat ovanpå varandra!

Lycka till med 2 sek och liten bländare,
Tomas!
 
larsborg skrev:

Allt blir exponerat ovanpå varandra!

Ett bra sätt att undvika detta är ju att försöka fota enstaka raketer och inte allt på en gång.
Jag brukar göra så att jag ställer kameran på stativ. Bländare 11, ISO 100 och BULB-läge.
Så fort jag ser att raketen fyras av så trycker jag ner avtryckaren på kameran. Då får jag med allt omgivningsljus innan raketen smäller. När raketen väl har smällt så släpper jag avtryckaren. Då slipper jag (oftast) få med massa andra raketer i samma bild.
 
larsborg skrev:
__________________________________________________
Tomas Pettersson skrev:

För en gångs skull :) är Robins råd de rätta. Att fota fyrverkerier med kort tid och stor bländare är inte så lyckat, man vill ju inte ha in så mycket av omgivningens ljus utan bara smällarna. Lång tid och hoppas på en stjärnsmäll just där man har kameran riktad är det som fungerar bäst. Fyrverkerierna i sig är vackra, blandar man in stärnfilter så ser det konstigt ut tror jag.
__________________________________________________

Robbins råd var:
"2sek f/16 STATIV serietagning sen spray and pray."

- 2 sek exponering, när fyrverkeriet förändras och ökar i omkrets, förloppet för varje ljusspel är under bråkdelar av sekunder?
Allt blir exponerat ovanpå varandra!

Lycka till med 2 sek och liten bländare,
Tomas!

Japp, om vi bortser från spray and pray så... Det är så man brukar vilja ha fyrverkerier ibland, lite maffigt med många fullt utvecklade stjärnor. Antingen ser man till att få med fler på samma exponering eller så får man med en frusen ljusplutt på den bilden som man inte hinner ta. Att försöka få med en raketsmäll på ett snapshot med kort tid blir inte så lyckat. Om man vill ha de bilder som är karaktäristiska för ett fyrverkeri bör man tänka på vad ett fyrverkeri är - Ljuspunkter som sprids över himlen under en ganska lång tid, en stjärnsmäll tar låt oss säga en halv sekund. Om man då tar med en kort slutartid får man några prickar på bilden vilket nog inte var det man ville.
Stativ gör att det inte blir Zickzack form på ljusstrålarna, den långa tiden att det blir ljusformationer och inte punkter.
Eftersom du själv säger att ljusspelet varar under bråkdelar av sekunder så önskar jag dig lycka till med att få fingret att reagera i rätt tillfälle och på rätt ställe på himlen. Lycka till själv Lars!
Tittar man dessutom i fototidningarnas nyårsfyrverkerispecial genom åren så är det en betydande majoritet som förespråkar lång tid och stativ, jag har faktiskt inte hittat några råd om korta tider där.
 
Intressant detta... mycket talar för att det är lång slutartid som jag ska satsa på. Är inte mycket för några små prickar, vill verkligen få ett helt skådespel med på mina bilder, men Stockholm som bakgrund. Lite vykortskänsla över det hela.

Kommer använda mitt nya optik, ett Canon 70-200 /2,8 IS USM.

Nu när längre slutartid är fallet, hur lång tid ska jag hålla mig till? 2 sek? 3 sek? kortare, längre? Fler råd? Samt fler råd om platser att stå på, förutom Fjällgatan, Norr Mälarstrand och Västerbron? Vill få en fin överblick över taken och några igenkännande byggnader från Stockholm.

Har två dagar till på mig...

Pernilla
 
Förloppet för varje ljusspel är under bråkdelar av sekunder, ja, men nu skjuts det upp flera fyrverkerier efter varandra, en del fås i starten, andra i full styrka, några i dalande.
En handhållen tid, jag hatar stativ, har fungerat med fina resultat under många år, faktiskt.
Men, jag skall kolla ändå hur långa exp.tider fungerar, får luta mig emot en lyktstolpe, har gott om tid ....
 
I sista numret av tidningen Practical Photography finns det beskrivet hur en del "proffs" fotar fyrverkerier och jag ber att få citera:

"A tripod, turn off the cameras AF and set focus to infinity, and then the M-mode, exposure times 30-50 sec. Shoot RAW to restore original colours. Aperture f/8-13" Slut citat.
 
Penelope skrev:
Kommer använda mitt nya optik, ett Canon 70-200 /2,8 IS USM.

Jag skulle nog satsa på lite mer vidvinkel också. Det kan nog vara svårt att sikta rätt om du inte vet precis en plats där det kommer skjutas upp ett gäng raketer.

Angående tider så tror jag absolut på längre tider, men det beror ju också på om det är ett bra arrangerat fyrverkeri. Precis som Lars säger så kommer det bli lite tokigt om alla raketer skjuts rakt upp från samma ställe. Men den bilden hade troligen inte blivit rolig i vilket fall som helst.

Många långa exponeringar och sedan hålla tummarna för att bilden med stort B finns med i skörden efteråt tror jag är rätt. Så har iaf jag gjort när jag fotograferat åskväder..
 
jag skulle inte satsa pa 70-200 usla motjusegenskaper kör hellre med normalzoom eller vidvinkel.När jag platade fyrverkier körde jag pa bl8-11 o pa bulb med tradutlösare.Tiden var runt 30 sec o jag använde svart skiva o valde vílka raketexplosionere jag ville (mala med)
Ar i tyskland sa jag saknar prickar men jag hoppas du förstar iso jag kör med ar 100.
 
Många tips om innerstan ser jag, men hallå, Stockholm är stort!
Ta dig upp på Högdalstoppen så har du fyrverkerier i 360 graders vinkel. Rätt läckert.

Är du där i tid så har du stor möjlighet att prova olika bländare / slutartider. Bilden tog jag från en jolle på Riddarfjärden under ett fyrverkeri i höstas. Så stativ är inget måste.

Lycka till!
 

Bilagor

  • dsc_4150 400x.jpg
    dsc_4150 400x.jpg
    48.1 KB · Visningar: 850
tritub skrev:
Många tips om innerstan ser jag, men hallå, Stockholm är stort!
Ta dig upp på Högdalstoppen så har du fyrverkerier i 360 graders vinkel. Rätt läckert.

Är du där i tid så har du stor möjlighet att prova olika bländare / slutartider. Bilden tog jag från en jolle på Riddarfjärden under ett fyrverkeri i höstas. Så stativ är inget måste.

Lycka till!

Nice bild=). Vad hade du får slutartid och iso när du tog den bilden?. Utan eller med stativ?..mvh/Pierre
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.