Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar man rök?

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-ella

Avslutat medlemskap
Jag har sett en hel del bilder på rök hör på fotosidan.se och har själv testat att fota. Men det blir inte bra. Att "frysa" vattendroppar är lätt men hur gör man för att "frysa" rök? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag har en Canon Powershot S3 IS, någon som kan ge tips om vilka inställningar man kan ha?

Mycket tacksam för svar.

/Elisabeth
 
Tyvvär så har jag ju inga lyckade rökbilder. Men Martin Stegmann har en bild som heter Rök. Titta på den så kanske du förstår hur jag menar:)
 
ekemannen skrev:
Lång slutartid och starkt ljus som gör röken synlig! Kan lägga upp en egen ikväll.

/ Erik
Ja, gör det och gärna med en beskrivning också. :eek:) Jag har själv försökt med rökelse men blev inte riktigt nöjd så jag ska testa igen när andan faller på.
 
Här kommer bilden, kanske inte vad ni sökte men men... I det här fallet är det bara dagsljusexponering (bl. 11, 1/250, ISO 400). Knepet är nog vinkeln mot ljuset, här ungifär 100 - 120 grader eller mer, och starkt ljus.

/ Erik
 

Bilagor

  • 28,rök.jpg
    28,rök.jpg
    66.8 KB · Visningar: 1,264
Superbra länk! Jag testade fota rök igår men det gick väl sådär. Får inte till en bra svart bakgrund. Och ljuset hamnar konstigt men jag får väl öva! :)

Tack för alla svar.
 
Mörkt i rummet och en extern blixt eller två som skjuter från sidorna samt att de är avskärmade så ljuset inte faller på bakgrunden.
Slutartid blir väl på vad max synktid är för kameran, typ 1/125- 1/250 någonting.

Med en Canon S3 så skulle jag kanske testa en stark lampa istället för blixt huvudsaken är att ljuset går geonom röken men inte faller på bakgrunden.

Blir rätt tjusigt om man inverterar bilden i PS eller motsv.



http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/934000.htm
 
Det finns en artikel i senaste Popular Photography om en kille som fotograferat rök. Han använde två blixtar och pyramidformad rökelse.
 
pial skrev:
Men lång slutartid kan väl inte vara bra alls, eller va. Röken rör sig ju!


Precis tänkte också på det, det ska ju vara en kort slutartid så man fångar röken i sin rörelse, annars blir det bara ett grått "klet".
Kort slutartid och se bara till att röken syns heltenkelt, mörk bakgrund t ex.
 
Jag har lyckats fota röken från ett släckt stearinljus, och det var inte så svårt.
Jag kom på idén när hela familjen satt och åt frukost kring jul. Jag sprang och hämtade kameran, mamma höll upp en svart t-shirt bakom ljuset. Sen släckte vi det och jag tog några bilder med den inbyggda blixten och 1/200 i slutartid :) Sen ökade jag bara kontrasten lite i photoshop och resultatet tyckte jag blev rätt bra. Jag har ingen annan utrustning än min kamera och det funkar ändå. Man ska inte göra det svårare än nödvändigt. Har ingen bild att visa nu, men kan ladda upp en om 4 dagar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.