Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar man Analogt!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Jag träffade en fotograf som hade varit i New York nyligen. Hon berättade att hon fick en chock när hon såg att analogt fortfarande är det stora och mest använda i bland yrkesfotograferna.. Hon sa att de har ett helt annat tänk kring fotografering där..

hur tänker de då? skynda långsamt?
jag kan tycka att iaf för pressfotografer måste det digitala vara optimalt efterom det går mkt fortare från exponering till färidg bild i tidning eller annat tryck.

det ärt samma funktioner på en digital som en analog kamera. Dock kan olika fabrikanter ha lite olika symboler för de olika funktionerna. Du har en Pentax analog och kanske en annan digital.
Annars rekommenderar jah Ilford Delta 100 samt 400 framkallad i Microdol X-pro.
God Jul//T

Lincon888 skrev:
Kan man bytta objektiv hur som hälst eller? Spelar ingen roll om man har film i kameran?

Ja, det är inga problem så länge slutaren är "fördragen", vilket den är om du inte av någon outgrundlig anledning tar av objektivet medan du exponerar.

/Arne

Jag skulle aldrig komma på tanken att lämna min MX hemma när jag drar iväg på resor utan tillgänglighet till elektrisk ström. Analogt och mekaniskt kamerahus rockar fortfarande...

// Matte

Angående Illford XP2 som jag tipsade om tidigare i tråden. De bilder som ligger inlagda i mitt neda album här på fotosidan är tagna med den filmen. Det kan ju ge någon fingervisning om filmens karraktär för den som är nyfiken (även om scanning och datorbehandling givetvis påverkar utseendet).

/Arne

Jag har fotat upp en rulle färg nu. Men killen i kamera affären sa att det blev bättre och billigare om jag köpte en vanlig färgfilm med ISO400 och bad om svart vita bilder vid framkallning. Är det sant? Eller ska jag köpa sv/v film? Han sa också att det bar dyrare att framkalla sv/v film?

Du kan köra filmen i C41 (neg färg kemikalier). Klart vanligare på labben än rena svartvita kemikalier.

Okej =)
är det billigare än att köpa vanlig färg film och få den framkallad sv/v? Ger det en annan ton eller så?

Lincon888 skrev:
Okej =)
är det billigare än att köpa vanlig färg film och få den framkallad sv/v? Ger det en annan ton eller så?

Ingen aning. Kolla med ditt labb.

Längesen visserligen, men egen erfarenhet av resultaten av att framkalla färgfilm i s/v kemi var väldigt urvattnade kopior.

"Vanlig" s/v film använder man s/v kemi till.
S/v filmen Ilford XP2 och "vanlig" färgfilm används i C-41 kemi, alltså snabblabb tex. Vanlig färgfilm kanske är något billigare än Ilford XP2 och på snabb-labbet kan du begära att få s/v bilder, alltså man filtrerar bort färgerna.

Mats Öberg skrev:
Jag skulle aldrig komma på tanken att lämna min MX hemma när jag drar iväg på resor utan tillgänglighet till elektrisk ström. Analogt och mekaniskt kamerahus rockar fortfarande...

// Matte

Håller med Matte, svart lite brassad mx rockar. Men K2DMD är hardrock...

Uffe

lunma skrev:
Vad är då en svart brassad och småbucklig K2?

/Mats

Å tusan, en K2 kollega.. Ja i slutet av 70-talet hade pentax svenska agent helsidesannonser med en riktigt sliten K2:a för att visa att de skall användas. Har du inte den bilden kan jag nog leta på den och skanna åt dig Mats.

Min DMD har ju lite mer funktioner att pilla på än K2:an. Å just pilla på den blir det bara nu när digitaltekninken tagit över.. men snygg är den. hälsar
Uffe

Ha ha, Uffe.

Logga in på ditt eget nick vettja. Frugan kanske inte vill att du "förpestar" hennes användarkonto med sånt dretigt analogsnack...;-) ;-)

...Sorry for off-topic...Kunde inte låta bli...:D

// Matte

Yve skrev:
Å tusan, en K2 kollega.. Ja i slutet av 70-talet hade pentax svenska agent helsidesannonser med en riktigt sliten K2:a för att visa att de skall användas. Har du inte den bilden kan jag nog leta på den och skanna åt dig Mats.

Min DMD har ju lite mer funktioner att pilla på än K2:an. Å just pilla på den blir det bara nu när digitaltekninken tagit över.. men snygg är den. hälsar
Uffe

Kan du inte lägga upp en bild här?
Inte fasen bråkar väl Pentax om du scannar en annons från sjuttiotalet och lägger in som kuriosa i ett Pentax-forum?

/J

Så här se en sliten K2 ut. Denna var min första Pentax. Objektiven är 2.8/105 och 3.5/28. 2.8/105 är det enda 105 mm objektiv som Pentax tillverkat.

/Mats

Bilagor

• _igp3240.jpg
    _igp3240.jpg
    86 KB · Visningar: 186
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar