Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota yrande snö

Produkter
(logga in för att koppla)

elfuego

Ny medlem
Jag befinner mig för tillfället i Sälen och i förmiddags så gjorde jag ett försök att fota yrande snö. Det snöar just nu kraftigt i kombination med ganska hård vind. För ögat syns den yrande snön tydligt mot skogen som bakgrund men när jag försöker fånga det med kameran så kan man knappt urskilja snöflingorna. Har läst en del på forumet om hur man ska gå till väga men lyckas ändå inte. Hur jag än justerar slutartiden och exponeringen så får jag inga bra bilder. Använder jag blixt så får jag en viss förbättring men då är det främst snön närmast kameran som reflekterar ljuset. Laddar upp en bild på motivet, som ni ser är det svårt att ens uppfatta att snön vräker ner.

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska få snön att fastna på filmen?

Bilagor

• Snöstrom.jpg
    Snöstrom.jpg
    106.3 KB · Visningar: 203
Högt ISO, Snabb slutartid som attans och någorlunda långt skärpedjup för att få så mycket av snöflingorna fokuserade samt frysta.
SÅ hade jag gjort iaf.

/Stefan

Jag hade nog provat att delvis göra tvärt om ;-) Det finns synliga snöflingor i bilden, de kommer fram om man ökar ljusheten. Jag skulle provat att överexponera något steg för att få snön vit, och samtidigt även detaljer i de mörka träden. När snön yr i vinden syns effekten bättre om man inte fryser de enskilda flingorna, utan med en litet längre exponeringstid låter dem "dra ut" litet.

Stefans sätt behöver inte vara fel, prova bägge kanske?

Jag befinner mig för tillfället i Sälen och i förmiddags så gjorde jag ett försök att fota yrande snö. Det snöar just nu kraftigt i kombination med ganska hård vind. För ögat syns den yrande snön tydligt mot skogen som bakgrund men när jag försöker fånga det med kameran så kan man knappt urskilja snöflingorna. Har läst en del på forumet om hur man ska gå till väga men lyckas ändå inte. Hur jag än justerar slutartiden och exponeringen så får jag inga bra bilder. Använder jag blixt så får jag en viss förbättring men då är det främst snön närmast kameran som reflekterar ljuset. Laddar upp en bild på motivet, som ni ser är det svårt att ens uppfatta att snön vräker ner.

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska få snön att fastna på filmen?

Långt tele för att få med mycket snö, kort skärpedjup där du sätter fokus på själva flingorna, inte bakgrunden. Någorlunda kort slutartid men inte för kort, lite rörelseoskärpa föredras för då får man fram att det yr. Fota mot mörk bakgrund. Labba med exponeringen.

Eller, gå nära med vidvinkel och fota mot något ljust. Någon gatulampa kanske? Komplettera gärna med blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar