...hepp. Helt plötsligt blir jag nu ägare till en PB-4
Nu inställer sig ju frågan, hur ska jag få detta att fungera?
Ja, det är ju bara att plocka lite med de nya leksakerna, så lär du dig snart.
Det som kan vara knepigt är att hitta en lämplig fokuseringsskiva. Man behöver mattskiva eller klar skiva med hårkors.
Sedan kommer det till objektiven. Jag har provat EL-Nikkor i ett par olika brännvidder, och inget av dem har tillräckligt bra antireflexbehandling för digitalfoto. Den optik som verkar mest lämpad av gamla manuella är Micro Nikkor 55 mm; det funkar att använda 50 mm 1,8 också, men Micro Nikkor ger bättre skärpa.
En hake vid så här stor förstoring är att det ofta blir ganska långa tider, så att man måste ha grejerna väl fixerade. Man behöver ofta blända ner för att få något skärpedjup alls, det håller sig inom någon tiondels millimeter när det är som störst. Tilt är bra att ha, men knepigt att använda. Då kan man lägga skärpeplanet snett, så att man skenbart har större skärpedjup. Det är det stora utdraget som gör att mindre ljus träffar sensorn, så att tiderna blir längre eller man måste använda högre ISO.
Om motiven är större än fästingnymfer kan man ha längre brännvidd, men bälgen lämpar sig rätt väl för motiv som är någon millimeter stora med 55 mm. Det knepiga är det korta arbetsavståndet som gör det svårare att belysa, den stora förstoringen som förstorar varje liten rörelse, och det extremt korta skärpedjupet.