Annons

Hur fota riktigt smått?

Surfade runt lite och verkar svårt att hitta någon Nikon bälg. Annars verkade ju PB-4 bälgen riktigt intressant, den hade ju även Tilt-Shift. Finns det någon här som kanske tröttnat och vill sälja en PB-4?
QUOTE]

Suck, ibland blir man trött på sig själv. Råkade titta in på e-bay och hittade ett par PB-4, PB-5 och PB-6. Speciellt en PB-4 verkade intressant då det följde med både en reverseringsring BR-2 (inte BR-2A!), en BR-3 adapter (för att kunna sätta 52 m filter på bakvänt objektiv) och en mellanring PK-1 (riktigt gamla varianten ... hihi).

Tyvärr så slutade ju budgivning ikväll redan, så man fick ju inte riktigt tid på sig att tänka igenom det hela, så vad gör man när man är förvirrad? Jo, man lägger naturligtvis ett bud när det återstår 21 sekunder och vinner auktionen ...hepp. Helt plötsligt blir jag nu ägare till en PB-4 ;)

Nu inställer sig ju frågan, hur ska jag få detta att fungera?
Det är väl det som är det roliga?
 
Bästa bälgarna tycker jag Novoflex gör.De är uppbyggda med ett modul-och adaptersystem så man kan använda dem till flera kameramärken om man har tillgång till det.
De har även tilt/shift.
 
...hepp. Helt plötsligt blir jag nu ägare till en PB-4 ;)

Nu inställer sig ju frågan, hur ska jag få detta att fungera?

Ja, det är ju bara att plocka lite med de nya leksakerna, så lär du dig snart.

Det som kan vara knepigt är att hitta en lämplig fokuseringsskiva. Man behöver mattskiva eller klar skiva med hårkors.

Sedan kommer det till objektiven. Jag har provat EL-Nikkor i ett par olika brännvidder, och inget av dem har tillräckligt bra antireflexbehandling för digitalfoto. Den optik som verkar mest lämpad av gamla manuella är Micro Nikkor 55 mm; det funkar att använda 50 mm 1,8 också, men Micro Nikkor ger bättre skärpa.

En hake vid så här stor förstoring är att det ofta blir ganska långa tider, så att man måste ha grejerna väl fixerade. Man behöver ofta blända ner för att få något skärpedjup alls, det håller sig inom någon tiondels millimeter när det är som störst. Tilt är bra att ha, men knepigt att använda. Då kan man lägga skärpeplanet snett, så att man skenbart har större skärpedjup. Det är det stora utdraget som gör att mindre ljus träffar sensorn, så att tiderna blir längre eller man måste använda högre ISO.

Om motiven är större än fästingnymfer kan man ha längre brännvidd, men bälgen lämpar sig rätt väl för motiv som är någon millimeter stora med 55 mm. Det knepiga är det korta arbetsavståndet som gör det svårare att belysa, den stora förstoringen som förstorar varje liten rörelse, och det extremt korta skärpedjupet.
 
Det som kan vara knepigt är att hitta en lämplig fokuseringsskiva. Man behöver mattskiva eller klar skiva med hårkors.

Hmm, okej ... räcker det inte med LiveView?


Sedan kommer det till objektiven. Jag har provat EL-Nikkor i ett par olika brännvidder, och inget av dem har tillräckligt bra antireflexbehandling för digitalfoto. Den optik som verkar mest lämpad av gamla manuella är Micro Nikkor 55 mm; det funkar att använda 50 mm 1,8 också, men Micro Nikkor ger bättre skärpa.

Ja, här får jag nog pröva mig fram efterhand som jag hittar objektiv. Till att börja med blir det att använda det Hexanon 40 mm f1.8 som jag har. Som jag tolkat underlagen från Nikon som tipsades om ovan så får man störst förstoringsgrad med ett omvänt 20 mm. Sedan trodde jag att förstoringsoptikerna (EL-nikkor) skulle vara bra lämpade för bälg, men det kanske gällde de analoga kamerorna, eller?


Tilt är bra att ha, men knepigt att använda. Då kan man lägga skärpeplanet snett, så att man skenbart har större skärpedjup.

Ja, har haft funderingar tidigare på att skaffa ett tilt/shift objektiv, så därför var det ju en jättebra kombo att få både det OCH makromöjligheter. Men jag kommer nog framför allt att köra med minimalt utdrag för att testa tilt/shift. Tanken var inte att använda det med fullt utdrag, men det kanske kan vara nyttigt det med ;)


Om motiven är större än fästingnymfer kan man ha längre brännvidd, men bälgen lämpar sig rätt väl för motiv som är någon millimeter stora med 55 mm. Det knepiga är det korta arbetsavståndet som gör det svårare att belysa, den stora förstoringen som förstorar varje liten rörelse, och det extremt korta skärpedjupet.

Extremt låter bra ;)

Extrem förstoring, extremt kort skärpedjup, extremt okunnig användare ;)

Haha, jag hoppas ni kan hjälpa mig igenom de problem som jag möter.
 
Kan Nikon digitalhus monteras direkt mot PB-4

Jag börjar med att ställa en fråga som jag hittat lite olika information om när jag sökte på nätet och det gäller om man kan montera ett digitalt kamerahus direkt mot bälgen utan att riskera kortslutning över CPU-kontakterna.

Här kommer en del påståenden som jag hittat, vilka stämmer?

1. För digitala kamerahus SKALL man använda Nikons mellanring PK-11a som är urfräst där CPU-kontakterna sitter.

2. Den gamla PK-11 användes med analoga kameror för att öka avståndet till bälgen så man kan rotera kamerahuset.

3. Man kan utan problem montera även digitala kameror direkt i PB-4 utan någon mellanring överhuvudtaget.

Det bästa är ju förstås om påstående 3 är korrekt, blir ju mindre antal komponenter. Men vad säger ni som har erfarenhet av dessa komponenter.
 
Här kommer en del påståenden som jag hittat, vilka stämmer?

1. För digitala kamerahus SKALL man använda Nikons mellanring PK-11a som är urfräst där CPU-kontakterna sitter.

2. Den gamla PK-11 användes med analoga kameror för att öka avståndet till bälgen så man kan rotera kamerahuset.

3. Man kan utan problem montera även digitala kameror direkt i PB-4 utan någon mellanring överhuvudtaget.

Jag har dessvärre inte jobbat med de grejerna, så jag kan inte ge ett helt giltigt svar, men alla tre kan stämma. Det är tänkbart att en mellanring behövs för att kamerahuset ska kunna roteras fritt, att den gamla mellanringen behöver modifieras för kontakterna, och att bälgen problemfritt kan användas direkt, men utan möjlighet till fri rotation av huset.
 
Tja, idiotsvaret först.....

Jag börjar med att ställa en fråga som jag hittat lite olika information om när jag sökte på nätet och det gäller om man kan montera ett digitalt kamerahus direkt mot bälgen utan att riskera kortslutning över CPU-kontakterna.

Här kommer en del påståenden som jag hittat, vilka stämmer?

1. För digitala kamerahus SKALL man använda Nikons mellanring PK-11a som är urfräst där CPU-kontakterna sitter.

2. Den gamla PK-11 användes med analoga kameror för att öka avståndet till bälgen så man kan rotera kamerahuset.

3. Man kan utan problem montera även digitala kameror direkt i PB-4 utan någon mellanring överhuvudtaget.

Det bästa är ju förstås om påstående 3 är korrekt, blir ju mindre antal komponenter. Men vad säger ni som har erfarenhet av dessa komponenter.

Idiotsvaret: Nikon verkar säga nej till att använda PB-4 & 5 med Digitalkameror.
Men surfar man runt lite så verkar PB-4 vara rätt poppis beroende på T/S möjligheten. Huruvida en mellanring behövs låter jag vara osagt, jag kör PB-6 som Nikon rekommenderar så jag slipper liksom problemet.
Jag bifogar en länk till Nikon där du hittar förstoringsgrader med PB-6 och lite annat nyttigt, så annorlunda borde det inte vara, en bälg är ju faktiskt inget mer än en variabel mellanring. https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/18913/~/using-nikon-pb-6-bellows

Det som jag tror du kommer att finna är problem att belysa tillräckligt när du fokuserar, LED belysare kommer till sin rätt, arbetsavståndet vid full PB-6 och omvänd 20mm är ca 34 mm så problemet är att få tillräckligt med ljus på rätt ställe. Jag lekte lite och tog en bild på ett getingöga som täcker mestadelen av sensorn med den uppsättningen 11x är rätt mycket.
 
Senast ändrad:
Idiotsvaret: Nikon verkar säga nej till att använda PB-4 & 5 med Digitalkameror.
Men surfar man runt lite så verkar PB-4 vara rätt poppis beroende på T/S möjligheten. Huruvida en mellanring behövs låter jag vara osagt, jag kör PB-6 som Nikon rekommenderar så jag slipper liksom problemet.

Tack för ditt svar, som jag läste först efter att provat ;) Kunde inte låta bli att prova när PB-4 kom med posten idag. Nästan nyskick! Tack e-bay!

Har också läst en massa om detta och hittade till sist en sida på Flickr där just denna konfiguration var använd och där en av kommentarerna var att han monterat en D90 direkt på PB-4. Så kan han, kan jag ... friskt kopplat e hälften brunnet ;)

Men till min lycka så fungerade det klockrent att använda även en D300s på PB-4 direkt utan mellanring. Enda kruxet var att man fick montera den för stående, sedan kunde man rotera fästet i PB-4 till lanskap.

Sonen fick en ny fästing igår som fick bli testobjekt 1 efter en natt i frysen, se bild 1. Tagen med D300s + PB-4 (max utdrag) + BR2 omvändningsring + Canon 35-80 (zoomat till 35 mm) Fästingen var ca 3 mm totallängd.

Det som jag tror du kommer att finna är problem att belysa tillräckligt när du fokuserar, LED belysare kommer till sin rätt, arbetsavståndet vid full PB-6 och omvänd 20mm är ca 34 mm så problemet är att få tillräckligt med ljus på rätt ställe.

Hmm, LED belysare verkar ju iofs flexibelt. Hur funkar det med blixt? Eller är det för litet utrymme för att lyckas slå in ett par blixtar?

Jag lekte lite och tog en bild på ett getingöga som täcker mestadelen av sensorn med den uppsättningen 11x är rätt mycket.

Haha, exakt samma tanke som jag hade då min tidigare patient återigen fick ligga på obeservationsbordet och ena ögat ses på bild 2 nedan.

Räcker detta? Nja, vet inte riktigt. Blev väl ca 8 ggr förstoring , med ett 20-24 mm går det kanske att komma över 10x. Men skall jag fota en nymf som endast är 0,3 mm behövs nog kraftigare doningar. Det får dock vänta ett tag, nu ska jag först leka lite med mitt "nya" PB-4 ;)
 

Bilagor

  • OLA_5030.jpg
    OLA_5030.jpg
    49.3 KB · Visningar: 202
  • OLA_5035.jpg
    OLA_5035.jpg
    46.4 KB · Visningar: 199
Problemet uppstår bara när du fokuserar

Jag kör både mina SB-900 och mina SB-R200 när jag fotar men just vid foluseringen kan det vara j-vligt mörkt. Fast det var kul att du liksom visade att PB-4 funkade finfint med digitalkameror.
MVH Joachim
 
Råkat köpa en bälg på internet

Hej jag har köpt en canon fd bälg till min 400d, köpte sen konvertering så jag kan sätta på den på kameran. jag hittade en billig i indien utan linser i. Nu behöver jag bara en fd lins.
Vad jag har förstått så blir desto mindre bränvidd större förstoring är det rätt?
sen undrar jag om när gränser har betydelse, man påvärkar väll den okså?
Behöver det vara ett macro objektiv?
Et köp tips vore bra helt enkelt.


Tackar och bockar
 
Vidvinkelobjektiv ger mycket litet arbetsavstånd p g a deras retrofokuskonstruktion. Det kan hända att fokus t o m hamnar inuti objektivet. För att avhjälpa det bör du ha en omvändningsring så att du kan montera objektivet bakvänt. Det finns även en annan fördel med bakvänt objektiv. Vanliga objektiv är ju konstruerade för att fungera bäst med ett större avstånd mellan objektiv och motiv än mellan sensor och objektiv. Med bälg kan det bli tvärtom om objektivet är rättvänt.

Olle
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar