ANNONS
Annons

Hur fota majbrasa bäst

Produkter
(logga in för att koppla)

Azunda

Medlem
Hejsan,
Tänkte ta mig ner till en majbrasa imorgon på valborg och fota. Har ni några tips för att få så bra bilder som möjligt. Brasan kommer vara ute på en pråm i vatten sent på kvällen, så det kommer vara mörkt ute. Och man kan inte komma så nära eftersom den är ute på vattnet. Vad har ni för tips? Vad ska jag ha för inställningar på kameran. Tyvärr har mitt stativ precis gått sönder, så jag har inget stativ att använda. Jag har ett zoomobjektiv som går till 200 som jag tänkte använda.
Trevlig valborg!/Anna

Stativ behövs inte för bra majbrasebilder. Speciellt inte om du har IS (canonspråk) eller VR (nikon) på det objektiv du tänkt använda.

Hejsan,
Tänkte ta mig ner till en majbrasa imorgon på valborg och fota. Har ni några tips för att få så bra bilder som möjligt. Brasan kommer vara ute på en pråm i vatten sent på kvällen, så det kommer vara mörkt ute. Och man kan inte komma så nära eftersom den är ute på vattnet. Vad har ni för tips? Vad ska jag ha för inställningar på kameran. Tyvärr har mitt stativ precis gått sönder, så jag har inget stativ att använda. Jag har ett zoomobjektiv som går till 200 som jag tänkte använda.
Trevlig valborg!/Anna

Med 200 mm och majbrasa tror jag det är svårt att få en bra bild.

Men däremot med stativ och histogram är det nog lättare. Ha koll på att histogrammet håller sig inom de ramar som finns och att stativet står stadigt så ska du nog lyckas med bilderna :) Om du tänkt dig personer i förgrunden så är det en bra idë med blixt också....

Ta med gott om batteri och minneskort. Elden brinner länge så du får gott om tid.
Om du har vänner med dig se till att de har varma kläder, mat och dryck så du får jobba i fred utan att de tjatar om att få gå hem ;)

Prova olika vinklar, långa och korta slutartider. Naturen är full av stativ, stenar, staket, vänner, träd osv. Ta med en lite handduk eller liknande som du kan lägga under å palla upp med.

Sen postar du några av bilderna här imorgon så vi får se hur det gick!!!

Trådskaparen skrev "Jag har ett zoomobjektiv som går till 200", så det finns ju kortare brännvidder att ta till.

Hon har en superzoom som går ner till 18 mm.
Denna bild tog jag handhållet på 55 mm med bildstabiliering och 1/2 s exponering. ska man följa rekommendationerna så skulle jag ha som längst 1/13 sek.
Kanske lite överdrivet om man ska fota själva brasan. Sen om man fotar med 18 mm så kan man ju ha ännu kortare slutartid än vad man kan ha på 55 mm.

Stativ är inget måste, men självklart en fördel. Kan du så gå så nära brasan som möjlig och använd dig av vidvinkelområdet. Slutartider på kanske 1/10 s för att få liv i elden. Prova även ha blixt på så långa slutartider så blir den av lågorna skarpa.

/Stefan

Bilagor

• 20090430-IMG_1597.jpg
    20090430-IMG_1597.jpg
    39.1 KB · Visningar: 458
Stativ behövs troligen inte, det är ju korta slutartider som behövs. Ta en monopod istället om du tvingas upp mot 1/10s eller så, räcker bra. Har du en extern blixt så kan det vara en ide att skjuta den på människorna runtomkring för att undvika att de blir alltför underexponerade.

Tog några liknande bilder för ca en månad sedan som blev rätt bra tycker jag (kan inte posta något exempel nu bara då jag inte är hemma...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar