Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur formatera sd-kort i Konica Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ny här på forumet, hoppas på att kunna få lite hjälp av någon kunnig.

Köpte en gammal Konica Minolta Dimage Z3 igår. Det medföljande minnet på 128mb blir "lite" förlitet så idag köpte jag ett SanDisk kort på 2G.

Men kameran och kortet vill inte lira ihop.
!unable to use card.
Kortet fungerar med min dator.
Jag har formaterat kortet i datorn (FAT och FAT32)


Problemet är att jag inte vet hur man formaterar kortet i kameran.
Är helt grön på det här.

Nån här som vet?
Har sökt...

MVH Ludvig
 
Du har nog rätt är jag rädd...


Compatibility - Misc:

SDSDB series
16/32/64/128/256/512MB, 1GB


Där ser man, jag som blev glad för att jag fick ett 2GB-kort, när jag betalade för 1GB.

Du får jag byta ner mig i morgon då

MVH Ludvig
 
Underbar liten kamera. Synd att den är så dålig på att fokusera i dåligt ljus. Att formatera är lätt. Starta kameran och gå in i bildvisningsläget. Tryck på menyknappen så ska det stå format där någonstans. Kan inte kolla exakt just nu då min Z3 befinner sig i USA på en kortare rundresa.
 
Innan du lämnar tillbaka kortet, ska du absolut formattera det I SJÄLVA KAMERAN. Detta är en stående regel i alla de instruktionsböcker jag har sett. Det är ganska vanligt att de olika kamerorna inte vill lira ihop med ett kort som har formatterats på något främmande ställe, såsom dator eller annan kamera.

Har i och för sig inte själv någon Z3, men har en bekant som har en och älskar den, trots att hon har en systemkamera också (fast den är ju ingen Minolta...). Fick inte tag i henne, så jag letade rätt på Konica Minoltas supportsida och laddade ner Z3-manualen därifrån (ifall du inte fick med någon bruksanvisning så gör du bara på samma sätt). Faktiskt väldigt skönt att den servicen finns kvar, även om inte Minolta gör det. Vi får istället glädja oss åt att det visade sig finnas ett tydligt inslag av Minolta-gener i den nya A700:an!

***********************************
För att formattera minneskortet går du in i
Playback- eller Bildvisningsmenyn, flik 1.
Där hittar du Format på andra raden.
***********************************

Med lite tur går detta bra. Det kanske kan visa sig att det inte går att utnyttja mer än 1 GB i alla fall, men då behöver du ju inte byta kort. Kompletterar du senare med en systemkamera, så kan du använda kortet fullt ut där istället!
 
Tack för era svar!

Har testat kameran lite nu, gillar den helt klart. Helt värdelös i mörker men i bra ljus är den kanon för en nybörjare! Snabbheten, macron och zoomen. Jag har iallafall aldrig tagit bättre bilder.

Men problemet med mitt 2GB kort kvarstår.

Jag hittar till fliken där man formaterar, men kan inte stega ner till: !Farmat

Det går bara att stega åt sidan, hoppa mellan flikarna alltså. Går inte att välja !Format

Nån som har provat ett 2GB i en Dimage Z3?
 
Tack Gustaf!

Nu funkar kortet till kameran!

Ser ut att va ett bra forum det här, med bra kunnit folk. Jag viste inte att man kunde uppdatera kameror så här.

MVH Ludvig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.