Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fokuserar din kamera när du använder självutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Alla mina Nikon fokuserar när jag trycker ned avtryckaren, även med självutlösare inställt. Det är oerhört korkat, med tanke på att förväntad användning ju är att man tar en bild sig själv Och alltså inte finns i bild när avtryckaren trycks ned. Detsamma verkar ske med exponeringen, vilket dock oftast är ett mindre problem.

Varför gör inte kameran det rimliga; ställer ljus och fokus vid exponering?

Gör din kamera rätt?

Per

PS Om jag kan få min D7100 eller Z FC att göra rätt ber jag er och Nikon om ursäkt!
 
Min Sony RX100V gör precis likadant! Det måste finnas någon för mig dold finess med att kamerorna gör så här. Vad är det jag inte fattar?

Per

PS. Min nya Nikon kan göra seriebildtagning och DÅ funkar det som man förväntar sig, dvs fokus och ljus ställs in vid varje exponering. Ännu mer mystiskt…
 

Bilagor

  • Sid 256.png
    Sid 256.png
    259.4 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
Hm... Menar du att jag kan fokusera och ställa ljuset på den tomma scenen i förväg och låsa den? Det skulle ju hjälpa nästan, men inte helt. Tänk dig en scen där vill vara staffage och stå skarp i förgrunden framför en vy. Då skulle det inte funka ändå.

Jag lutar nästan åt att det skulle finnas finnas en notis i hjälptexten om självutlösare:
OBS! Självutlösare fungerar endast optimalt med manuell inställd fokus och exponering.
 
Jag menar att, iallafall med min kamera som är Nikon D7200, så funkar det även med självutlösare.

Du ställer in skärpan med knappen bak på kameran. I samma ögonblick som du släpper den knappen fokuserar inte kameran hur mycket jag än trycker på avtryckarknappen, alternativt självutlösaren.
 
Jag menar att, iallafall med min kamera som är Nikon D7200, så funkar det även med självutlösare.

Du ställer in skärpan med knappen bak på kameran. I samma ögonblick som du släpper den knappen fokuserar inte kameran hur mycket jag än trycker på avtryckarknappen, alternativt självutlösaren.

Men Henrik, det är precis tvärtom jag behöver! Om jag sätter fokus i förväg, innan jag går in i bild, kommer den att hamna på bakgrunden i stället för på motivet, mig!

Du ska ha tack för att du hjälper till! Prova gärna med din D7200 och berätta om du lyckas!
 
Är inte lösningen att använda fjärr, antingen trådlös eller med tråd, beroende på vad som passar? Z fc kan du väl köra via SnapBridge om du har en lämplig mobil enhet också och faktiskt se vad du gör. Lite mer pill dock att starta upp förstås. Det finns självutlösare i appen också, så att man kan hinna få undan telefonen och/eller inte stå och titta ned i den. Exakt hur appen beter sig med Z fc vet jag inte, men med D850 verkar den fokusera när man tar bilden på den punkt man pekat på innan.
 
Alla mina Nikon fokuserar när jag trycker ned avtryckaren, även med självutlösare inställt. Det är oerhört korkat, med tanke på att förväntad användning ju är att man tar en bild sig själv Och alltså inte finns i bild när avtryckaren trycks ned. Detsamma verkar ske med exponeringen, vilket dock oftast är ett mindre problem.

Varför gör inte kameran det rimliga; ställer ljus och fokus vid exponering?

Gör din kamera rätt?

Per

PS Om jag kan få min D7100 eller Z FC att göra rätt ber jag er och Nikon om ursäkt!



Har haft samma problem många gånger och funnit att det enda och enkla lösningen är att skaffa fjärrkontrollen ML-L3 till Nikon (trådlös). Dom flesta Nikon DSLR tar den. Till spegellöst vet jag inte säkert om det funkar på samma sätt, där har jag hittills nöjt mig med trådutlösare med förlängningskabel, om jag själv skall vara med på bild. Men i båda fallen fungerar alla inställningar som vid vanlig avtryckare.

För att sedan svara på den inledande frågan "Hur fokuserar din kamera......." så är det precis som du säger, den fokuserar när jag trycker in avtryckaren halvvägs. Såvida jag inte beordrat kameran att svara på annat sätt. Något som kan bli väldigt krångligt för en som inte känner sig bekväm med att ställa om knapparnas funktioner, för att senare inte komma ihåg hur jag ställde om förra gången!
Det här betyder att jag endast använder självutlösaren till stillastående motiv, med eller utan AF. Det vanligaste användningen är när jag behöver garanterat skakningsfri exponering med lång slutartid. T.ex. vid landskapsfoton eller nattbilder och astro. Och då är det ingen idè att springa runt kameran och försöka få vara med på bild. I övrigt tycker jag att funktionen är tämligen oanvändbar! Då är det klart bättre med fjärrkontroll i någon form!
 
Senast ändrad:
OK, nu när ni alla berättat att autofokus (och dito exponering) inte fungerar med självutlösaren, måste jag upprepa mig: Hur i hela fridens namn tänkte de när de konstruerade självutlösaren så? Vad fyller den för funktion? Vilket är det tänkta användningsfallet och skulle detta inte funka om fokus och exponerings ställdes in då bilden exponeras?

(Heter det förresten att bilden "exponeras" fortfarande? Om inte, vilket verb ska jag använda?)

Per.
 
OK, nu när ni alla berättat att autofokus (och dito exponering) inte fungerar med självutlösaren, måste jag upprepa mig: Hur i hela fridens namn tänkte de när de konstruerade självutlösaren så? Vad fyller den för funktion? Vilket är det tänkta användningsfallet och skulle detta inte funka om fokus och exponerings ställdes in då bilden exponeras?

(Heter det förresten att bilden "exponeras" fortfarande? Om inte, vilket verb ska jag använda?)

Per.
Självutlösaren konstruerades (uppfanns) för mycket länge sedan, någon gång i kamerans barndomstid. Det var någon slags tickande fjäderfunktion som man "drog upp" och som sedan gjorde att kameran tog ett kort efter ca 10 sekunder. Det var långt innan dagens automatiska funktioner som t.ex. AF, var påhittade och orsakade på den tiden inte sådana här problemfrågor som du ställer här. Det sågs mera som teknisk innovation och förbättring av dåtidens kameror. Man får nöja sig med att i dagsläget se det som en kvarleva från de gamla analoga kamerorna och istället glädja sig åt att det numera finns modernare funktioner att använda t.ex. fjärrkontroller av olika slag.
 
Jag brukar använda självutlösaren vid två tillfällen. Antingen för att fota av mig själv, då använder jag manuell fokus då jag vet var jag vill stå eller sitta.

Det vanligaste är nog dock att man själv vill vara med in en bild med andra personer, ett familjefoto är nog det klassiska alternativet. Då kan man ju använda autofokus på personen eller personerna man ska stå bredvid så ligger fokus rätt i bilden.

Det andra tillfället jag använder självutlösaren vid är om jag ska ta ett foto med taskig exponeringstid. Då behöver jag att kameran står helt still för skärpan. Ofta rör sig kameran litet efter jag trycker på utlösaren och då är det smidigt med 2 eller 10 sekunder så att kameran hinner stabilisera sig helt innan bilden tas.

Men självutlösaren för mig känns som den är tänkt för tillfällen då fotografen själv vill vara med på ett gruppfoto, vill man ha ett foto av sig själv så är väl den klassiska lösningen att be någon annan hjälpa att ta det. Eller så får man vara kreativ.

Har man en kamera som kan använda kontinuerlig autofokus borde det ju vara idealt med för självutlösaren. Har aldrig testat om det fungerar, kanske det inte gör? Tanken låter bra iaf.
 
OK, nu när ni alla berättat att autofokus (och dito exponering) inte fungerar med självutlösaren, måste jag upprepa mig: Hur i hela fridens namn tänkte de när de konstruerade självutlösaren så? Vad fyller den för funktion? Vilket är det tänkta användningsfallet och skulle detta inte funka om fokus och exponerings ställdes in då bilden exponeras?

(Heter det förresten att bilden "exponeras" fortfarande? Om inte, vilket verb ska jag använda?)

Per.
Ja det heter ”exponeras”. Sensorn exponeras för ljus.


Se även
 
Man kan tycka att kameran borde förstå att fokusera på det närmaste ögat när man tar selfisar med timern men hur ska kameran veta i vilken fokuspunkt man sätter ögat i?
Jag har tagit några självporträtt i studiomiljö och antingen får man fokusera på en dummie och placera sig själv exakt på dens ställe eller använda trådutlösare med lång sladd (mina nikonkameror fungerar inte med trådlös fjärrutlösare) och lämpligen en monitor så man ser var man hamnar i bilden.
En billig phottix eller motsvarande trådutlösare har jag kapat kabeln på och monterat en 3,5 mm han- respektive honkontakt och köpt en hörlursförlängningskabel av valfri längd (10 m) som passar.
 
Senast ändrad:
På mina lite nyare Olympus och Panasonic kameror så använder jag deras Wifi appar när jag tar bilder av mig själv där jag inte vill hålla i kameran. Då kan jag sätta fokus med hjälp av mobilen och använda den som utlösare. Det är väl framtiden egentligen. Det hade varit trevlig om videoströmsöverföringen var bättre dock, det är ingen fantastisk användarupplevelse man utsätts för på mina kameror. Men funktionen är det inget större fel på.
 
Alla mina Nikon fokuserar när jag trycker ned avtryckaren, även med självutlösare inställt. Det är oerhört korkat, med tanke på att förväntad användning ju är att man tar en bild sig själv Och alltså inte finns i bild när avtryckaren trycks ned. Detsamma verkar ske med exponeringen, vilket dock oftast är ett mindre problem.

Varför gör inte kameran det rimliga; ställer ljus och fokus vid exponering?

Gör din kamera rätt?

Per

PS Om jag kan få min D7100 eller Z FC att göra rätt ber jag er och Nikon om ursäkt!


Jag har också ett tag med Autofokus när jag försöker ta egen bild och letat efter lösningar.

1- Den engelska Gavin Hoey skriver ut ett foto av sin skalle på en ställning och fokuserar på bilden och sedan låter kameran vara inställd på MANUELLT innan han flyttar till ställningen och ställer sig på samma ställe. Låter lite "fånigt" men det funkar (se videon nedan (efter ca minut 4:00 om du inte orkar se hela videon).
https://www.gavtrain.com/?p=2537

2- Min "egen metod" som jag kör på CANON Kamera (EOD 70D, EOS 7D).
* ställ in din kamera på autofokus
* ställ in din kamera på självtagning , 10 Sekunder
* fokusera på något i närheten av där du skall placera dig
* Ställ dig på plats
* använd fjärravlösare (jag använder Ultraröd fjärravlösare) och det funkar utmärkt.

Jag har r ingen Nikon så jag vet inte om den metoden fungerar på Nikon eller andra kamera modeller / märken.
 
Jag tog några selfies för någon månad sedan med min nikon Z6.
Min lösning var att para smart telefonens nikon app (SnapBridge) med kameran. På telefonen ser jag bilden kameran ser. Jag kan välja vart fokus ska sitta. Sen använder jag den som fjärrkontroll.
Blixten avfyras med kameran. Fördelen här är likt en spegel att jag kan se hur jag ska posera. Självklart vore det allra bästa om man kunde gå ut ur sin egen kropp och ta fotot. :) 001.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS