Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fokusera sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

matshonkamaa

Aktiv medlem
Jag fotar en del sport främst fotboll och basket och upplever att en alltför stor del av bilderna hamnar ur fokus. Mestadels hamnar fokus på bakgrunden.

Min utrustning är:
Canon 400D
Sigma 70-200/2.8 II APO HSM
Canon 85/1.8 USM

Jag kör med fokus låst på mitt-punkten och såklart förstår jag att detta leder till att fokus hamnar en del på bakgrunden när man inte lyckas hålla foto-objektet i mitten. Men finns det nåt smartare sätt att fokusera för att få lägre felmarginal? Jag kör med AI Servo autofokus.

Jag fotar nästan bara på slutarautomatik och ställer bländaren så stort som möjligt. Kanske man under fotbollen som ofta ger väldigt snabba slutartider (soliga sommardagar) ska köra bländarautomatik och ställa slutartiden på t.ex. 1/1000 vilket ger mindre bländare och längre skärpedjup och alltså större chans att träffa rätt med fokus, nackdel då att man får inte den oskarpa bakgrunden man gärna vill ha?
 
Jag brukar bestämma var i bilden jag vill ha subjektet och komponera färdigt innan bilden är tas och sen välja en fokuspunkt som passar min komposition. Kanske svårare med 400Ds färre fokuspunkter men det finns väl ändå ett antal att välja på.

Kan 400D köra fokuszoner skulle jag satsa på det. Funkar väldigt bra för downhill mountainbike som ändå går ganska fort det också.
 
Har du tänkt på att även med slutarautomatik (Av) kan man faktiskt välja nåt annat än största bländaren?

Använd bara AF-ON (på 400D *) för att fokusera med. Då går det bra att ställa in fokus, släppa knappen och därmed låsa fokus där man har det just då, fokusera igen när det behövs och så vidare, utan att påverka möjligheten att ta bilder. Avtryckarknappen har ju inte längre med fokus att göra.

Du kan inte låsa exponeringen längre, men på en fotobollsplan brukar det vara sparsamt med träd som skuggar, så exponeringen varierar inte så mycket. Ställ manuellt om inte Av fungerar bra. Det kan ju finnas läktarkonstruktioner som skuggar.
Jo, det går att lägga exponeringslås på avtrycket, men det tycker åtminstone jag inte fungerar så bra, för då låser det alltid när man trycker på den knappen. Men du får hoppa upp till åtminstone 40D för att få en extra knapp till detta.

400D har inga fokuseringszoner. En punkt i taget eller alla nio, med start i mittpunkten, är det som gäller för servo AF. Enbart mittpunken är korsformad och när du hänger på optik med f/2,8 eller bättre blir den också linjär.
 
Tyvärr, känner jag av samma problem som trådstartaren.

Jag har en 7D med 70-200 f/2,8 och en 500D med 18-135-kit (tillhörande 7D!).

Jag vill fotografera i jpg, och så vill jag ha fler bilder med objektet/subjektet (? = något som rör sig) i fokus.
Jag antar att jag också måste lära mig använda programmeringsknapparna för att snabbt kunna ställa om kameran (7D) från det ena modet till det andra.

T ex när jag fotograferar en landskapsvy kan en (snabbgående?!) motorcyklist dyka upp som jag vill ha en fin bild på, och som han kan ladda ner från nätet sedan. Då måste jag kunna ställa om kameran "blixtsnabbt" utan att glömma någon inställning.

Det är väl detta jag har betalat för när jag en gång har skaffat utrustningen?!

/Leif
 
Det bästa är väl att lära känna fokuspunkterna ordentligt så man vet exakt hur bilden ska tas och sen öva på att hänga med i spelet/rörelsen så gott det går. Jag tycker det känns väldigt osmidigt att köra flera olika lägen.

Om man däremot kan förutse var objektet kommer att befinna sig kan man ju fota med manuellt fokus och ställa in fokus i förväg, har jag gjort några gånger då jag fotat skate.
 
T ex när jag fotograferar en landskapsvy kan en (snabbgående?!) motorcyklist dyka upp som jag vill ha en fin bild på, och som han kan ladda ner från nätet sedan. Då måste jag kunna ställa om kameran "blixtsnabbt" utan att glömma någon inställning.

För att ändra många inställningar snabbt använder du förslagsvis C lägena på inställningsratten.

Ett annat tips är att låta den följande autofokusen jobba någon sekund innan du trycker av, då får autofokusen bättre "grepp" om motivet du vill följa. Det underlättar om kameran har möjlighet till utökade fokuspunkter (eg. 7D, 1D och 5D) . Använd inte läget med alla fokuspunkter om inte motivet fyller ut hela fokusarean.

Jag föredrar sedan läget med fokuslås på * knappen (eller AF-on på 7D), då kan jag följa motivet med avtryckaren nedtryckt till hälften och snabbt trycka av när motivet är i rätt läge. Om jag tillfälligt vill låsa fokus håller jag bara * knappen intryckt, dvs. det motsatta beteendet mot att ha fokuseringen på * knappen. En bonus med detta förfarande är att kameran inte har någon aktiv fokuspunkt vid exponeringen vilket gör att ljusmätningen tar hänsyn till hela bilden istället för att lägga vikten vid den aktiva fokuspunkten (väldigt bra om motivet har strålkastare).
 
En bonus med detta förfarande är att kameran inte har någon aktiv fokuspunkt vid exponeringen vilket gör att ljusmätningen tar hänsyn till hela bilden istället för att lägga vikten vid den aktiva fokuspunkten (väldigt bra om motivet har strålkastare).
I sådana fall brukar jag använda centrumvägd mätning, eller manuell inställning. Då slipper man tänka på om knappen ska vara inne eller ute, för att mätningen ska bli rätt.
 
Nu, men inte ikväll, måste jag nog kolla i instruktionsboken vad det är Sara talar om!

Annars har jag funderat starkt på att använda C-modena för att snabbt ändra från stillastående motiv till (snabbt) rörligt.

På lördagen, om vädret "tillåter" tänkte jag ta lite bilder på deltagare i Västmanland runt på mc. Så igårkväll var jag uppe i Bysala, Skinnskatteberg, väg 250, och kollade in "ståplats".

Motorcyklisterna kommer här att fotograferas snett uppifrån (ca 2m) med sjöbakgrund. Typiskt svenskt landskap mao... ;-)

Sedan finns det en sjö (vid vägen på rutten) väster om Västerfärnebo ( en bit väster om Sala), och där skulle man kanske kunna få till något också. Jag får väl sätta lite fart..., så kanske jag hinner dit och kolla läget.

Så då blir det att testa fotografernigsförmågan i helgen.
 
Då blev det drygt 400 bilder i samband med Västmanland runt på hoj.
Eftersom det är olika personer på de olika bilderna, så kunde jag inte sortera bort de "sämsta" bilderna. Folk får helt enkelt bedöma om det är något de själva vill ha. Bilderna kan i detta fall laddas ner fritt.

Nåja, nu skulle jag behöva gå tillbaka till de några föregående inläggen, men jag hoppar över det för stunden.

Bilderna finns alltså på www.picasaweb.google.se/leif.lillandt.

Jag tycker att för många bilder är för dåliga, dvs jag måste göra på något annat sätt nästa gång.

Bilderna "på vägen" är tagna med 7D och EF 70-200 2,8 L och de andra bilderna är tagna med 500D + 18-135 IS.

Regnskurarna gjorde inte det hela lättare!
Försökte med zon-AF, och det var inte så lyckat. AF-punkten/punkterna hamnade inte sällan vid sidan om (t ex framför) hojen, vilket inte förbättrade resultatet.

Det känns som att nästa gång är det utökad centrumpunkt (7D) som gäller. Tror jag att jag kan fånga objekten på samma ställe/avstånd, då får jag sikta på manuell fokusering (enligt "anvisningar" från inlägg ovan).

Sedan körde jag på Tv och det känns som om strålkastarna har påverkat ljusmätningen, som jag tror var ställd på utsnittsmätning. Vissa bilder blev rejält mörka. I varje fall kunde jag efteråt upptäcka stora variationer i bländarvärden.
Slutsats: Verkar som att jag trots allt borde ha kört på M eftersom ljusförhållandena var relativt konstanta. Detta med strålkastarnas inverkan på ljusmätningen hade jag inte alls tänkt på! När man fotar motorcyklister, får man ta i beaktande att kläderna oftast är svarta. Så trevligt...

Sedan ville jag ha med naturen i bakgrunden, dvs jag önskade lite större bländartal.
Slutsats: Nästa gång blir det att försöka få suddig bakgrund och sedan ställer mig i någon snäv kurva.

Problemet med att hitta rätt med fokus beror förstås på att minst 10 stycken kommer "samtidigt" (ibland) och jag vill ha var och en på bild, och sedan passerar de i 80-100kmh.

Det hela visar att jag har en hel del att lära fortfarande! Man lär så länge man lever (eller tvärtom)...

Nu kan jag fokusera på inläggen ovan!
 
Jag har alltid så att jag styr autofokusen med tummen om kameran har en AF-On-knapp alternativt att * går att programmera till att vara AF-ON, vilket jag har haft på alla mina digitalkameror. För de allra flesta sporterna så använder jag endast mittpunkten för fokus, men för en del avlånga sporter (fäktning, curling osv) så flyttar jag till en fokuspunkt längre ut på kanten, höger eller vänster beror på vilkens fäktare som jag vill ha fokus på eller om curlingen spelar från höger eller vänster i bild.

Ljusmätningen har jag inställd på centrumvägd. Orsaken till detta är att spotmätningen kan bli helfel om jag har en AIK:are i motljus väldigt nära och kameran tycker att det är natt eller nått åt det hållet. Fast egentligen spelar det ingen roll med ljusmätningen då jag nästan alltid kör med manuell slutartid, bländare och ISO. Dock ger ljusmätningen mig information om att jag ligger någorlunda rätt med exponeringen. Det händer att jag råkar ut för att en läktare eller träd skuggar planen, men då tar jag rätt på ungefär hur stor skillnad det är i ljus och försöker komma ihåg att justera det som är enklast på just den kameramodellen (Mark III så är det ISO som jag har satt på bakre hjulet). Visst blir det en och annan felexponering på bilder som kunde ha varit nått, men jag missar minst lika många bilder på att ha kameran riktad åt fel håll.
 
Jag har haft samma fokusproblem. Men när jag fotade en fotbollsmatch testade jag för första gången att köra på AI Focus i stället för servo. Och det blev betydligt bättre. På fotboll alltså. Kan tänka mig att det inte gäller motorsport och liknande.
 
Jag fotar nästan bara på slutarautomatik och ställer bländaren så stort som möjligt. Kanske man under fotbollen som ofta ger väldigt snabba slutartider (soliga sommardagar) ska köra bländarautomatik och ställa slutartiden på t.ex. 1/1000 vilket ger mindre bländare och längre skärpedjup och alltså större chans att träffa rätt med fokus, nackdel då att man får inte den oskarpa bakgrunden man gärna vill ha?

Jag har fotat tusentals bilder på travhästar. För mig handlade det om en sak: Fånga hästen skarpt och utan rörelseoskärpa. Därför plåtade jag uteslutande med slutartider som aldrig var längre 1/750. Generellt plåtade jag med 1/1000 eftersom det gav mig det resultat jag ville ha.

Du skriver att du använder slutarautomatik, vilket jag tycker känns märkligt. Nu vet jag förvisso inte vad det är för resultat du vill uppnå men om det är skarpa bilder du är ute efter så är bländarautomatik definitivt ett bättre val.

Angående fokus så använder jag AI Servo. Fokuspunkten har jag varierat beroende på vad det är jag vill ha i fokus. Varför du får så dåligt fokus kan jag inte svara på, men om det inte är något fel på kameran/objektivet borde det rimliga vara att du helt enkelt inte sätter fokuspunkten rätt. Det senare kräver helt enkelt träning. Ju snabbare motiv du fotar desto mer krävs av dig som fotograf. Dessutom har moderna kameror väldigt bra autofokusfunktioner.

Mitt förslag är att du dels läser på om din kameras fokusmöjligheter och sedan handlar det om att öva. Framför allt rekommenderar jag dock bländarautomatik, alternativt helt manuell exponering. Slutarautomatik känns helfel.
 
Jag har haft samma fokusproblem. Men när jag fotade en fotbollsmatch testade jag för första gången att köra på AI Focus i stället för servo. Och det blev betydligt bättre. På fotboll alltså. Kan tänka mig att det inte gäller motorsport och liknande.

Men AI Focus är ju bara att du låter kameran själv välja mellan AI Servo och One shot, så om du fick ett annat resultat än när du använde AI Servo beror det bara på att kameran använde One shot läget istället. AI Focus ger således inget ytterligare än att kameran själv skall upptäcka om motivet rör på sig och då ställa om från One shot till AI Servo. Jag föredrar nog att välja AF läge själv.
 
Men AI Focus är ju bara att du låter kameran själv välja mellan AI Servo och One shot, så om du fick ett annat resultat än när du använde AI Servo beror det bara på att kameran använde One shot läget istället. AI Focus ger således inget ytterligare än att kameran själv skall upptäcka om motivet rör på sig och då ställa om från One shot till AI Servo. Jag föredrar nog att välja AF läge själv.

Nu har ju trådstarataren en 400D men,
jag har programmerat om skärpedjupsknappen på min 7D till att växla mellan servo och one shot, mycket praktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.