Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fixa stopp i skrivarhuvudet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Har en Epson Photo890. Efter ett stillestånd på ett par månader har troligen bläcket härdat i de fina kanalerna. Hur råder jag bot? Enbart rengöringsfunktionen hjälper inte.

Har du testat rengöringsfunktionen man kan köra från datorn, i drivrutinfönstret? Den verkar vara annorlunda än den som styrs från skrivaren och funkade för mig. Jag testade dock inte båda metoderna samma dag så det kan ju vara en slump.

Ett tefat med varm vatten, inte hett utan lite mer än ljummet. Ställ patronerna med munstyckena i vattnet i tio minuter ta upp när du ser att vattnet börjar bli färgat och torka noga av vatten. Akta bara så du inte får vatten på ledarna på patronerna, detta brukar funka på hp´s patroner.

//Mats.

På Epson sitter munstyckena i skrivaren och byts inte med patronerna som på en del andra fabrikat. Man kanske skall ta med sig sin skrivare in i bastun? :)

Hmmm...jag ska nog komma på nåt. Vattenmetoden kanske hjälper, men bara om man kan dränka huvudet. Ska kolla vad som löser bläcket. Kanske bensin som inte löser upp plaster etc.

En fuktig kompress mot munstycket och svep in alltihop i gladpack en stund. (Nu låter jag som en sjuksköterska)

Det löser sig nog sa prästen och bajsade i badkaret.

Ett fat ljummet vatten funkar bra för lexmark iaf, men där sitter iof skrivarhuvudet ihop med patronen... Lycka till.

Morsans skrivare (en Canon) led av samma problem av sammam orsak. Det löstes med upprepade rengöringar via programet.
Jag skulle nog testa det innan jag drog till med kompresser eller bastubad! ;-)
/Micha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar