Annons

Hur fixa grön tjej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var också tvungen att pilla lite. Kul idé för övrigt, fram för fler sådana här "tävlingar"! :)

Bilagor

• fifen_edit.jpg
    fifen_edit.jpg
    47.2 KB · Visningar: 222
Jag plåtar också helst med systemkamera för objektivens och blixtarnas skull även om jag bara har en Nikon F60. Jag vill dock gärna göra efterjobbet digitalt...
Jag lämnar därför in mina rullar till min Fujihandlare som digitaliserar/scannar för 140 kr per rulle (24 eller 36 bilder inkl framkallning,7.1 Mb okomprimerat per bild) Jättebra kvalitet!

Tror detta är bättre än att scanna själv...

Tips

Christer Hurve

Christer_hurve skrev:
Jag lämnar därför in mina rullar till min Fujihandlare som digitaliserar/scannar för 140 kr per rulle (24 eller 36 bilder inkl framkallning,7.1 Mb okomprimerat per bild) Jättebra kvalitet!

Tror detta är bättre än att scanna själv...

Tips

Jag har funderat på det, men slagit det ur hågen med tanke på de enorma kostnader det skulle bli ;-). Jag är på väg åt andra hållet, framkalla negativen själv också ... bara för att jag vill ha mer "experimentfrihet" i alla led ...

Och jag _ska_ lära mig skanna, samt efterbehandlingen tänkte jag, så bilderna blir som jag vill, det kan ju inte vara en omöjlig uppgift!?!

bjanha skrev:
Jag var också tvungen att pilla lite. Kul idé för övrigt, fram för fler sådana här "tävlingar"! :)

Tack för ännu ett bidrag! Perfekt det här, nu har jag många upplagor att ha som "mål". Jag ska sätta ihop ett litet collage av dem som Clark Kent (jag ler när jag ser det namnet, måste jag säga förstås :)) föreslog, få se om det ser kul ut ... fast det blir väl som "variations" i PS kanske :)).

caro skrev:
Jag har funderat på det, men slagit det ur hågen med tanke på de enorma kostnader det skulle bli ;-). Jag är på väg åt andra hållet, framkalla negativen själv också ... bara för att jag vill ha mer "experimentfrihet" i alla led ...

Och jag _ska_ lära mig skanna, samt efterbehandlingen tänkte jag, så bilderna blir som jag vill, det kan ju inte vara en omöjlig uppgift!?!

Jag anar var barnen fått sin kreativitet/envishet ifrån... Kämpa på

CH

Clark Kent skrev:
är du säker på att det är en grön tjej och inte kryptonit som ställt till det?

*vrålskrattar*, där satt den! Vill du vara så vänlig att ta bort ditt gröna inflytande över världen i största allmänhet, då, och min skanner i synnerhet!

:))))

Christer_hurve skrev:
Jag anar var barnen fått sin kreativitet/envishet ifrån... Kämpa på

Brukar anklagas för att ha fört olämpligt "kreativa" gener vidare ja ... (vem ska man annars skylla på ;-)). Och det kämpas vidare, jag får väl ta och lusläsa någon PS-bok kanske ... Tack för uppmuntran!

caro skrev:
Brukar anklagas för att ha fört olämpligt "kreativa" gener vidare ja ... (vem ska man annars skylla på ;-)). Och det kämpas vidare, jag får väl ta och lusläsa någon PS-bok kanske ... Tack för uppmuntran!

Du är väl van att räkna effektivitet... Tänk så många scannade rullar du kan köpa av fotohandlaren jfr med en digital systemkamera för 25.000... Dessutom hinner du då umgås mer med dina barn och ta fler bilder än om du skall brottas med scanner och mörkrum...

Bara så där!

CH

Christer_hurve skrev:
Du är väl van att räkna effektivitet... Tänk så många scannade rullar du kan köpa av fotohandlaren jfr med en digital systemkamera för 25.000... Dessutom hinner du då umgås mer med dina barn och ta fler bilder än om du skall brottas med scanner och mörkrum...

Bara så där!

CH

*skrattar*m, du har förvisso en poäng där ... förutom att jag då också måste ta hänsyn till hur mycket mer jag måste jobba för att betala för att få bilderna skannade, och då får spendera mindre tid med barnen och mindre tid att fota. Man får sätta upp ett ekvationssystem med de viktiga parametrarna helt enkelt och utvärdera den optimala lösningen ... skanna hos fotohandlare, framkalla och skanna själv (där finns en rolighetsfaktor som bidrar med stor vikt i systemet), köpa svindyr digitalkamera på stört (fast där finns en "minsuvikt" p g a den förlorade filmexperimentalfaktorn) eller skaffa en annan hobby. Njae, jag tänkte att skaka en dosa för att framkalla filmen inte skulle behöva vara så besvärligt (plus för den ökade experimentella faktorn där)... tänkte inte joxa med kopiering, utan skanna sen då (och hoppas på minskad kryptonitinverkan) :)!

Med Photoshop Elements (eng version) gjorde jag så här...

Klickade på Enhance/Color/Color Cast
Man får då upp en ruta som heter Color Cast Correction med en liten pippet. Sedan klickar man runt på bilden för att få rätt nyans.

Hittade ett bra läge på hårlocken precis ovanför ögat och då blev det så här;

Kanske lite rött men i alla fall inte så grönt ;^]

Bilagor

• fifen3_2.jpg
    fifen3_2.jpg
    48.6 KB · Visningar: 88
Jag konverterade till LAB-färg och sedan använde levels för att korrigera bilden. Resultatet blev detta:

Bilagor

• girl.jpg
    girl.jpg
    48.3 KB · Visningar: 84
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar