Annons

Hur fixa grön tjej?

Produkter
(logga in för att koppla)

caro

Aktiv medlem
Hur får jag bra färger i bilderna jag skannar? Jag skannar negativ, och mina barn blir gröna :-( !?! Hur tusan ska jag korrigera detta? Jag vill ha en "strategi" liksom, hur går man tillväga. När jag bara prövar mig fram blir det bra ibland och ibland inte, och vips blir bilden för röd eller nå't annat *storsuck*! Kolla på bilden här, finns det någon PS-stjärna som kan hjälpa mig lite på traven ...???

Bilagor

• fifen3_1.jpg
    fifen3_1.jpg
    39.2 KB · Visningar: 969
I PS prova Image/Adjustments/Channel Mixer
Välj Output Channel "Red"
Låt "Red" vara 100% och "Blue" 0% men dra upp "Green" till ca 40%.

Då blir den så här hos mej

Bilagor

• fifen3_1.jpg
    fifen3_1.jpg
    48.5 KB · Visningar: 934
jfahlstrom skrev:
I PS prova Image/Adjustments/Channel Mixer
Välj Output Channel "Red"
Låt "Red" vara 100% och "Blue" 0% men dra upp "Green" till ca 40%.

Då blir den så här hos mej

Oj, herregud, vilken skillnad! Men, jag har ju Photoshop Elements... hur gör jag motsvarande där ... går det? Det finns en massa röd/grön/blå reglage här och där som man kan dra i, men det känns väldans slumpartat får jag säga *s*. Jag har ingen riktig PS-version på denna dator ... :-(.

Ja då blir det lite kinkigare, för jag har inte PS Elements så jag vet inte om det finns andra funktioner som gör något liknande.

förbättra/justera färg/färgvariationer

för mig blir det bra om man minskar grönt två steg (två klick) och blått ett steg ;)

testa dig fram

Om du har ph-elements är det bara att gå in och ändra färgerna i Enhance-adjust colors där kan du ändra det mesta.

Bilagor

• fifen3_1.jpg
    fifen3_1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 850
chisel skrev:
förbättra/justera färg/färgvariationer

för mig blir det bra om man minskar grönt två steg (två klick) och blått ett steg ;)

testa dig fram

Tusen tack för alla tips! Jodå jag testar mig fram, och visst kan jag göra bilden både blå och röd, men någon strategi i det hela har jag inte lyckats klura ut än på egen hand ;-).

Men - jag har som sagt inte så bra koll på photoshoppande än - _minska_ grönt två steg ... jag hittar bara _mer_ grönt, _mer_ blått etc, var hittar jag minska?

Följande kanske kan hjälpa dig på traven om du bara kan öka och inte minska...........

minska grönt = öka magenta

grönt är motsatsen till magenta
rött är motsatsen till cyan
blått är motsatsen till gult

men jag kan ha heeeeeeeeeeeelt fel........

Får jag också vara med?

Tricket är att alltid först få ordning på helheten innan man pillar på färgerna. Nu kan jag inte Elements men är hon inte lite mörk? Då gör vi henne lite ljusare (och jag överdrev kanske?). Nu är det lättare att se felet. Hudtonerna är aningen lila (öka de gröna mellantonerna) och det ljusa håret är aningen grönt (sänk de ljusgröna tonerna). Ooops... blev hon inte lite blek? Då ökar vi de röda mellantonerna för att ge henne lite färg på kinderna.

Det här gjorde jag lite snabbt med "kurvor" i gratisverktyget Gimp men det går lite bra med samma verktyg i Photoshop. Elements har säkert något trollspö någonstans om man bara hittar det :)

Bilagor

• fix.jpeg
    fix.jpeg
    25.8 KB · Visningar: 756
Nu har jag fixat och donat och dragit i reglage hit och dit (fast jag kan nog inte återupprepa det ;-)), hur ser det här ut?

Bilagor

• fifen3_2.jpg
    fifen3_2.jpg
    38 KB · Visningar: 750
Oj, tack för fler tips! Där blev det allt olika (i alla fall på min skärm!). Jag var inne på de där motstående färgerna, ökade på magenta och stod i :). Och justerade lite intensiteter emellanåt.

Jörgen, det var nå'n så'n strategi jag var ute efter, i vilken ordning man ska göra sakerna, man kan väl se det i spektralform s a s, och då vill man ju inte ta bort information i fel ordning ...

Det är hemskt lätt att bli "färgblind" när man håller på med sådant här, lämna bilden en stund & titta på den om nån timme & se hur du upplever den.

Jag har gått vilse många gånger vid färgkorrigering & sparat en bild samt varit supernöjd. Senare när jag tittat på samma bild så kan jag inte begripa vad jag sysslat med, övning ger dock färdighet...

Larsa

Camilla - Jag har Photoshop 6.0 och ett enkelt tips är att du går in på "Variations" under "Image - Adjust".
Där har du en hel del tumnagelbilder och du kan ändra färger (magenta, cyan, gul, blå, röd, grön) plus "darker" / "lighter" både i hela bilden eller "highlights" eller "shadows".
Detta bör vara det enklaste om det är rutiner för bildredigering du är ute efter. Visst går det att hänga upp sig på bilden du lade in - men jag tror inte det var det du var ute efter utan att du var ute efter redigeringsrutiner eftersom bilderna blir olika - alla blir väl inte gröna :))

Larsa, ja du har rätt man blir "färgblind", jag ser det nu när jag kollar igen, min bild som jag tyckte blev rätt neutral blev ju röd *suck*! Ja, man lär sig väl såsmåningom!

Ola, ja det är allmänna rutiner/strategier jag är ute efter, hur man ska tänka, ungefär det som Jörgen beskrev också, just den här bilden var bara ett exempel. Men mest blir de åt det gröna hållet, i alla fall bilderna med människor på ... (det kanske är filmen som "är" lite åt det hållet också?)

Jag ska försöka lite igen ... tumnagelbilderna är rätt bra faktiskt, men jag kan bara öka färger, inte minska :-(.

Sen kan det vara bra att kolla att skärmen är någorlunda bra inställd, för det är inte säkert att ni alla ser samma sak även om det är samma bild. Färgtempen på skärmen kan göra en hel del.

gundersen skrev:
Visst går det att hänga upp sig på bilden du lade in - men jag tror inte det var det du var ute efter utan att du var ute efter redigeringsrutiner eftersom bilderna blir olika - alla blir väl inte gröna :))
Faktum är att felet ofta blir likartat. Om du har tillgång till "kurvor" så kan man ofta spara dem. Gör en kurva som passar dig. Spara därefter undan den och testa den på andra bilder. Om du bara har använt samma film och skannat dem på samma sätt så brukar det ge ett hyggligt resultat. Om du sedan vill lägga mer tid på det så kan du göra en kurva för ljusa bilder, en kurva för mörka bilder, en nattkurva, en normalkurva och så vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar