Du verkar vara på ungefär rätt spår.
1. När du konverterar raw-filen så bör du välja en standardiserad färgrymd, t ex Adobe RGB, ProPhoto RGB eller sRGB.
2. Spara filen efter raw-konvertering i TIFF-format. JPEG är ett förstörande format, dvs du får aldrig tillbaka exakt samma RGB-värden igen när filen öppnas.
3. Öppna TIFF-filen i PS, välj crop tool (eller image size) och skriv in önskad utskriftstorlek, t ex 30x40cm och önskad upplösning, t ex 300dpi för måttliga förstoringar.
4. Om bilden förminskas (färre pixlar än originalbilden) Skärp bilden igen med unsharp mask eller liknande. Jag tycker att radie 0.9-1.5 pixel och 75-150% brukar bli bra för utskrift hos Crimson.
Jag är ingen skärpefantast men vissa hävdar att bilden ska se lätt överskärpt ut på skärmen (100% zoom).
5. Spara en ny fil för att skicka till utskrift, JPEG i hög kvalitet eller 8-bits TIFF. Jag har gjort en 150x80cm utskrift på Crimsons Lambda från en 10MB jpeg och det blev mycket bra.
Om du vill ha full kontroll över vilka färger som går att få ut på papper, ladda ner Crimsons softproof ICC-profil. Denna lägger du in i mappen med övriga färgprofiler (sök efter *.icc på Mac eller *.icm på Windows).
Välj sedan profilen i PS under soft proof och slå även på gamut warning för att se ev. färger som inte går att skriva ut.
Om du använder Crimsons Prefix tjänst så får du med en korrekt kalibrerad skärm ut i princip identiskt resultat på papper.
Lycka till!
Santa771 skrev:
Javisst men tycker att bilde filerna blir så små. Jag har hört en del som får filer typ 50 meg mina blir typ 7-8 meg i jpg. Hur kommer detta sig? fa jag måste lära mig hur detta funkar från början känns det som. Är detta rätt sätt att göra det. öppna filen i canon programmet och skärper den. konventera den till jpg får då en fil som är ca 8 meg. sen öppna jag den i photoshop och ställer i stl tex 30*40 sätter i 300dpi cropvärktyget. Eventuelt gör den svart vit och sen färdig för utskrift. Är detta rätt sätt att arbeta?