Annons

Hur fixa bilder för utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Tog några bilder åt en vän i studion och dom blev bra tyckte han och ville att jag skulle fixa några förstoringa och jag undrar nu hur. Jag har tagit dom med en eos 40d och tagit dom i raw. Konventerat dom till jpg i 350 dpi i cannons egna program. öppnat dom i ps och gjort dom svart vita. Jag tänkte skriva ut dom på crimson. Ska jag bra ta crop tool och skriva 30*40cm och skicka den för utskrift? Eller hur ska man gå till väga. har aldrg provat innan. Dom ska ju hålla proffkvalitet.

Kopior kostar bara ett par tjugor nuförtiden så det enklaste är väl att skicka in den bildfil du har och se hur resultatet blir.
Då har du någonting att utgå från när du jobbar vidare med bilden.

Jag utgår från att du skärpt upp bilderna så att du är nöjd pch att kontraster och liknande är på den nivå du vill.

Används Crimsons Prefix så slipper du att de förbättrar bilden åt dig utan den går rakt igenom maskinerna och skall ( om din skärm är riktigt kalibrerad) bli som på din egen bildskärm

Det går utmärkt att använda Crimsons frontWeb.express (t o m 24x30 cm). Bara att kryssa för att man inte vill ha någon korrigering gjord. Enklast och billigast. Man kan följa sin order fram till färdiga bilder då man får ett e-postmeddelande.

Ser nu att du ville ha format 30x40 cm. Då blir det Prefix. Jag missade det; förlåt.

Men då vet du i alla fall att du även i express kan välja om du vill ha bilderna korrigerade eller inte. Jag är mycket nöjd med tjänsten. Snabb leverans också.

Förstår inte riktigt frågan...om du skall skriva ut en bild i 30 x 40 så beskär du den till just det formatet..

Javisst men tycker att bilde filerna blir så små. Jag har hört en del som får filer typ 50 meg mina blir typ 7-8 meg i jpg. Hur kommer detta sig? fa jag måste lära mig hur detta funkar från början känns det som. Är detta rätt sätt att göra det. öppna filen i canon programmet och skärper den. konventera den till jpg får då en fil som är ca 8 meg. sen öppna jag den i photoshop och ställer i stl tex 30*40 sätter i 300dpi cropvärktyget. Eventuelt gör den svart vit och sen färdig för utskrift. Är detta rätt sätt att arbeta?

Du verkar vara på ungefär rätt spår.

1. När du konverterar raw-filen så bör du välja en standardiserad färgrymd, t ex Adobe RGB, ProPhoto RGB eller sRGB.

2. Spara filen efter raw-konvertering i TIFF-format. JPEG är ett förstörande format, dvs du får aldrig tillbaka exakt samma RGB-värden igen när filen öppnas.

3. Öppna TIFF-filen i PS, välj crop tool (eller image size) och skriv in önskad utskriftstorlek, t ex 30x40cm och önskad upplösning, t ex 300dpi för måttliga förstoringar.

4. Om bilden förminskas (färre pixlar än originalbilden) Skärp bilden igen med unsharp mask eller liknande. Jag tycker att radie 0.9-1.5 pixel och 75-150% brukar bli bra för utskrift hos Crimson.

Jag är ingen skärpefantast men vissa hävdar att bilden ska se lätt överskärpt ut på skärmen (100% zoom).

5. Spara en ny fil för att skicka till utskrift, JPEG i hög kvalitet eller 8-bits TIFF. Jag har gjort en 150x80cm utskrift på Crimsons Lambda från en 10MB jpeg och det blev mycket bra.

Om du vill ha full kontroll över vilka färger som går att få ut på papper, ladda ner Crimsons softproof ICC-profil. Denna lägger du in i mappen med övriga färgprofiler (sök efter *.icc på Mac eller *.icm på Windows).

Välj sedan profilen i PS under soft proof och slå även på gamut warning för att se ev. färger som inte går att skriva ut.

Om du använder Crimsons Prefix tjänst så får du med en korrekt kalibrerad skärm ut i princip identiskt resultat på papper.

Lycka till!

Santa771 skrev:
Javisst men tycker att bilde filerna blir så små. Jag har hört en del som får filer typ 50 meg mina blir typ 7-8 meg i jpg. Hur kommer detta sig? fa jag måste lära mig hur detta funkar från början känns det som. Är detta rätt sätt att göra det. öppna filen i canon programmet och skärper den. konventera den till jpg får då en fil som är ca 8 meg. sen öppna jag den i photoshop och ställer i stl tex 30*40 sätter i 300dpi cropvärktyget. Eventuelt gör den svart vit och sen färdig för utskrift. Är detta rätt sätt att arbeta?

Eftersom jag har använt frontWeb.express med gott resultat så undrar jag om det blir sämre/annorlunda resultat med den tjänsten.

När jag ställt frågan till Crimsons har jag fått beskedet att resultatet är identiskt med Prefix men till ett billigare pris (standardformat upp till 24x30 cm). Samma maskin och samma process.

Stämmer detta eller har jag missuppfattat Crimson?

Jag brukar använda frontweb pro för mindre storlekar och standardformat. Olika maskiner för olika utskriftsstorlekar via frontweb pro, ibland samma som prefix.

Finessen med prefix är ju att du kan välja maskin, dpi och exakt storlek och typ på papperet. Det kostar extra.

HåGe skrev:
Eftersom jag har använt frontWeb.express med gott resultat så undrar jag om det blir sämre/annorlunda resultat med den tjänsten.

När jag ställt frågan till Crimsons har jag fått beskedet att resultatet är identiskt med Prefix men till ett billigare pris (standardformat upp till 24x30 cm). Samma maskin och samma process.

FiLM) (Francis-G skrev:
Du verkar vara på ungefär rätt spår.

1. När du konverterar raw-filen så bör du välja en standardiserad färgrymd, t ex Adobe RGB, ProPhoto RGB eller sRGB.

2. Spara filen efter raw-konvertering i TIFF-format. JPEG är ett förstörande format, dvs du får aldrig tillbaka exakt samma RGB-värden igen när filen öppnas.

3. Öppna TIFF-filen i PS, välj crop tool (eller image size) och skriv in önskad utskriftstorlek, t ex 30x40cm och önskad upplösning, t ex 300dpi för måttliga förstoringar.

4. Om bilden förminskas (färre pixlar än originalbilden) Skärp bilden igen med unsharp mask eller liknande. Jag tycker att radie 0.9-1.5 pixel och 75-150% brukar bli bra för utskrift hos Crimson.

Jag är ingen skärpefantast men vissa hävdar att bilden ska se lätt överskärpt ut på skärmen (100% zoom).

5. Spara en ny fil för att skicka till utskrift, JPEG i hög kvalitet eller 8-bits TIFF. Jag har gjort en 150x80cm utskrift på Crimsons Lambda från en 10MB jpeg och det blev mycket bra.

Om du vill ha full kontroll över vilka färger som går att få ut på papper, ladda ner Crimsons softproof ICC-profil. Denna lägger du in i mappen med övriga färgprofiler (sök efter *.icc på Mac eller *.icm på Windows).

Välj sedan profilen i PS under soft proof och slå även på gamut warning för att se ev. färger som inte går att skriva ut.

Om du använder Crimsons Prefix tjänst så får du med en korrekt kalibrerad skärm ut i princip identiskt resultat på papper.

Lycka till!

Tack för en otrolig bra guide tack för du finns på fotosidan och hjälper nybörgare som mig. Har några frågor på den nya jag lärt mig :) Jag provade att göra om bilden som jag har och gjorde den i imagesize och då skrev jag in på docoment size att den skulle vara 30 och då blev den 30*45 då hoppade den upp till 55 meg. Sen tog jag croptool och gjorde den till 30*40. är detta rätt sätt att göra det på?

Hur funkar dpi? Finns det nån mall man kan gå efter, så man vet hur många dpi man ska ha för en viss stl? Fattar inte ricktigt hur det funkar.

Behöver man skärpa bildern om man gör den större?

HåGe skrev:

Den information jag fick från Crimson är att Prefix är den enda tjänsten där de inte lägger på en blygsam skärpning vid utskrift.

Jag har skickat in några bilder för framkallning får se hur det blir. Jag har kört med express för att se hur det blir sen när jag fått dom ska jag testa prefix

Santa771 skrev:
Tack för en otrolig bra guide tack för du finns på fotosidan och hjälper nybörgare som mig. Har några frågor på den nya jag lärt mig :) Jag provade att göra om bilden som jag har och gjorde den i imagesize och då skrev jag in på docoment size att den skulle vara 30 och då blev den 30*45 då hoppade den upp till 55 meg. Sen tog jag croptool och gjorde den till 30*40. är detta rätt sätt att göra det på?

Hur funkar dpi? Finns det nån mall man kan gå efter, så man vet hur många dpi man ska ha för en viss stl? Fattar inte ricktigt hur det funkar.

Behöver man skärpa bildern om man gör den större?

Alltid roligt att hjälpa till så att de största misstagen kan undvikas :)

Att använda image size + crop tool ger i princip samma resultat som crop tool, förutsatt att du skriver in bildstorlek (mått) och upplösning (dpi). Filstorleken ska bli identisk.

En fördel med att köra image size först är att du då kan välja olika algoritmer för förstoring/förminskning. Vid förminskning av bilden blir det skarpare om man använder bicubic sharper. Vid förstoring är bicubic softer ibland bättre.

Vanlig bicubic funkar på det mesta men kräver oftast efterskärpning vid förminskning.

Om du förstorar din bildfil, alltså interpolerar upp antalet pixlar så ska du vara försiktig med skärpningen. Risken är annars att det ser taggigt och "digitalt" ut.

DPI = Dots Per Inch, alltså upplösningen i bildpunkter per tum. Bra fotolabb och högkvalitetstryck använder ofta 300dpi.

Exempel: din bild är 300 x 300 pixlar, upplösning 300dpi, utskriften blir då 1 x 1 tum (25,4mm x 25,4mm)

Du kan använda 300dpi till de flesta utskrifter, men om du vill göra riktigt stora utskrifter (100cm eller större) kan du minska upplösningen. Min 180cm höga utskrift fick 150dpi upplösning och det ser bra ut även vid ganska närgången granskning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar