fotobollfoto
Aktiv medlem
Ja men då så - då är det härmed statistiskt och vetenskapligt bevisat. Två fall hittills där det finns ett spår av korrelation!Mitt objektiv som gnisslar i ytterkanter är minsann ingen skröna.. Likaså gäller det ett något längre supertele som en kompis har (det var för övrig han som fick kännedom om felet att förvara dem ståendes från Stockholmsbutiken) . Mitt 300/ F4 blev ståendes längst inne i en garderob i några år oanvänt då jag skaffade mig längre objektiv. När jag en dag skulle testa det igen så gnisslade det.. Bortsett från gnisslet så fungerar objektivet perfekt.
Jag har funderat lite på hur objektiv är förpackade från fabrik. De två telezoomar jag köpt kom i liggande kartonger som öppnas längs längsta sidan. De normalobjektiv, normal- och vidvinkelzoomar jag köpt kom i stående kartonger. Jag inbillar mig dock att detta snarast är av logistiska skäl. Långa smala kartonger välter lätt om man ställer dem på högkant. Alternativet att man har sämre oljekvalitet i de längre objektiven känns långsökt.
Men det kanske är dags att förvara sina dyrgripar i frysen så att oljan håller sig trögflytande.