Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förvarar ni era objektiv ståendes eller liggandes

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Frågar detta eftersom jag fick höra av en av de stora fotobutikerna i Stockholm att ett ståendes objektiv kan börja gnissla från fokusmotorn om det inte används under lång tid.
Orsaken till gnisslet beror på att den tunna oljan som finns i objektivet rinner neråt och till slut kommer det att gnissla.
Därför rekommenderade de att ett objektiv ska förvaras liggandes.
Har själv råkat ut för detta då ett objektiv blivit ståendes under några år då det inte användes.
 
Den borde väl kunna rinna neråt även om den ligger ner? Men den kanske "Smörjer sig själv" när man använder det igen.

Annars får man lösa så man kan vända sina monsterobjektiv upp och ner ibland i sin förvaring!

Jag har alla mina ståendes men mina objektiv är så små och pluttiga att det nog inte gör någon skillnad.
 
Mina logger nog för det mesta. Åtminstone telezoomarna som sitter på husen. Vidvinkelzoommen har jag nog oftast stående för att den tar minst plats i skåpet då
 
Liggandes för att inte samla damm ovanpå linsen (inget objektivlock för att släppa in uv-ljus). Visserligen har jag inga zoomar och använder de af-objektiv jag har minst en gång i kvartalet.
 
Mina äldsta har stått i 50 år. Inte gnisslar dom. Fast det är klart, finns ju ingen fokusmotor i dom. Om fokusmotorn börjar gnissla för att objektivet står i stället för ligger beror nog mer på dålig konstruktion än på oljan. Är det så att oljan "rinner" i ett objektiv är det för mycket smörja i objektivet.

Nä, det enda runda i glas jag har liggande är vin!
 
De flesta av mina förvaras lodrätt stående i väskor eller på hylla. Jag dristar mig att gissa att om det finns något statistiskt signifikant orsakssamband mellan stående förvaring och torra/gnisslande fokusmotorer så är det begränsat till specifika objektivmodeller eller modellserier snarare än en universell sanning.
 
Har bland annat Canon EF 200mm f/2,8 L USM, Canon EF 300mm f/4,0 L USM och Canon EF 400mm f/5,6 L USM. Alla inköpta 1992.
De har alltid förvarats stående. Inga problem med någon funktion. Inte några oljud eller rinnande olja.

Tror att både kamerahus och objektiv förvaras minst hälften av tiden. Är nog få som använder sin utrustning 24/7/365.

För en produkt som används kortare tid än den förvaras, borde tillverkarna ange hur förvaringen skall ske om det är viktigt.

Har inte sett att Canon har någon rekommendation om objektiven skall förvaras stående eller liggande.

Andra tillverkare har kanske det?
 
Blandat, min fotoutrustning förvaras i en "byrå" och följdaktligen i utdragbara lådor. De som får plats stående står annars liggande.
Har just kollat Canons medföljande instruktioner för RF-linser (samma bilaga till alla RF-objektiv jag har).
Inget om att de ska förvaras stående eller liggande. Bara att man inte ska ha dom i starktljus eller värme. Fotografera solen eller titta in i eventuell macro-blixt när man fotograferar med sån...
 
Blandat, objektiven förvaras i div fotoväskor, för stora tele så står ibland väskan upp ibland ligger den ner, så är det också för de mindre objektiven så de har nog alla olika vinklar i sin livscykel
 
Frågar detta eftersom jag fick höra av en av de stora fotobutikerna i Stockholm att ett ståendes objektiv kan börja gnissla från fokusmotorn om det inte används under lång tid.
Orsaken till gnisslet beror på att den tunna oljan som finns i objektivet rinner neråt och till slut kommer det att gnissla.
Därför rekommenderade de att ett objektiv ska förvaras liggandes.
Har själv råkat ut för detta då ett objektiv blivit ståendes under några år då det inte användes.

Den största fotobutiken i Skåne säger oxå detta om att det är bättre att förvara de större teleobjektiven liggandes. Av samma anledning.
 
Till årgångsobjektiv har man förstås en lämplig hylla med skålning för varje objektiv, ungefär som en vinhylla. Då kan de även vridas periodiskt så att de inte ligger med samma del nedåt hela tiden.

😜
Ja, visst är det så att exklusiva objektiv blir bättre och bättre ju längre man lagrar dem, medan enklare objektiv är gjorda för att användas direkt? Helst ska man förvara gluggarna i en objektivkällare vid kontrollerad temperatur och luftfuktighet.

Att rotera objektiven regelbundet, som ztenlund nämnde, är en mycket god idé. Ni vet ju att glas egentligen är en trögflytande vätska. Linserna flyter alltså långsamt nedåt under inverkan av gravitationen. 😉
 
Senast ändrad:
Hur förvarar ni era objektiv - ståendes eller liggandes
Det beror på hur kameraryggan blivit placerad senast...
Står den upp blir objektiven liggande vågrätt - blir den bara omkullkastad på
golvet blir de stående (rättvända eller upp-å-ner)... Slumpen avgör...
/Odd
 
Ja, visst är det så att exklusiva objektiv blir bättre och bättre ju längre man lagrar dem, medan enklare objektiv är gjorda för att användas direkt? Helst ska man förvara gluggarna i en objektivkällare vid kontrollerad temperatur och luftfuktighet.

Att rotera objektiven regelbundet, som ztenlund nämnde, är en mycket god idé. Ni vet ju att glas egentligen är en trögflytande vätska. Linserna flyter alltså långsamt nedåt under inverkan av gravitationen. 😉

 
Skrönor blir ofta till ”sanningar”
Mitt objektiv som gnisslar i ytterkanter är minsann ingen skröna.. Likaså gäller det ett något längre supertele som en kompis har (det var för övrig han som fick kännedom om felet att förvara dem ståendes från Stockholmsbutiken) . Mitt 300/ F4 blev ståendes längst inne i en garderob i några år oanvänt då jag skaffade mig längre objektiv. När jag en dag skulle testa det igen så gnisslade det.. Bortsett från gnisslet så fungerar objektivet perfekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.