ANNONS
Annons

Hur förklarar man [fördelen med systemkamera]

Produkter
(logga in för att koppla)
Även den soliga sommardagen märks den betydligt sämre linsen på mobilen. Men skillnaden är enormt mycket mindre då än i hockeyhallen.

/Karl

Du behöver inte övertyga mig. Använder knappt kameran i min 5MP telefon men jag känner till rätt många som faktiskt inte bryr sig eller inte ens ser skillnaden ...

För oss kameraidioter skulle det väl vara bättre med en kompaktkamera med inbyggd telefon? ;-) Viktigare att den tar bra bilder än att den kan låta som en kobra. I takt med att kompakterna får touchskärm skulle jag tro man får telefon, kalenderfunktion och WiFi inbyggt i kameran, och då behöver man ju bara en kamera med sig i fickan så har man allt :) Denna marknad blir nog relativt liten :)

Jag skulle gärna ha en enkel telefon i min D300:a. Har ju i alla fall alltid den kameran med mig :)

För oss kameraidioter skulle det väl vara bättre med en kompaktkamera med inbyggd telefon? ;-) Viktigare att den tar bra bilder än att den kan låta som en kobra. I takt med att kompakterna får touchskärm skulle jag tro man får telefon, kalenderfunktion och WiFi inbyggt i kameran, och då behöver man ju bara en kamera med sig i fickan så har man allt :) Denna marknad blir nog relativt liten :)

Vad jag har sett så har Samsung och SonyEricsson nu mobiler som slår många kompakter på fingrarna och som vi läste här tidigare i tråden så var Sony rätt skarpa på kompaktsidan just nu. Så om dom börjar släppa till lite bättre grejer till mobildivisionen så kan det börja bli intressant.
Jag pratar alltså nu mobilkamera vs kompaktkamera.
Tror vi får vänta länge på en SLR man kan prata i, skulle dock inte förvåna mig om proffskamerorna dyker upp med 3G snart.

/Karl

Hur förklarar för en lekman varför man måste ha en dyr systemkamera - att det alltså inte duger med en kompakt?

Man kan ju knappast köra "megapixlar"-förklaringen och zoommöjligheterna känns oxå lite urvattnade med dagens kompakter. Kompakterna har dessutom numer manuella möjligheter... osv.

Penisförlängarargumentet håller ju bara som en komisk ursäkt! ;)

Det kanske inte låter som allvar, men jag kan lova dig att jag är allvalig.

Hjälp mig!

Med en stor svart kamera blir det mycket större och bättre "KORT", och med ett långt och tjockt objektiv ser man mycket bättre och man kan göra "korten" hur skarpa eller oskarpa man vill, och alla ser att man tar kort och inte är någon filur som smyger omkring med en liten smygkamera:D

Vad jag har sett så har Samsung och SonyEricsson nu mobiler som slår många kompakter på fingrarna

Visa eller länka gärna till exempel, för min erfarenhet är att mobilernas bildkvalité är bara snack. När man sen ser bilderna, så märker man direkt hur svårt misshandlade dom är direkt ur mobilen. En 2,3MP Minoltakompakt från 2000 spöar dom fortfarande lätt. Speciellt om man sparar i tiff.

Visa eller länka gärna till exempel, för min erfarenhet är att mobilernas bildkvalité är bara snack.

Jag håller med. En mobilkamera kan INTE mäta sig med en kompaktkamera. Jag har Sony Ericsson C905 som skall vara en av de bättre mobilkamerorna men bildkvalitén är inte i närheten av det jag får med min Ixus 980.

Jag tror faktiskt min (5 år?) gamla Ixus 400 tar bättre bilder än min mobilkamera.

Den enda fördelen med små kameror är att de är små och lätt att bära med. När de ska användas är ergonomin katastrofal och tekniska prestanda i bästa fall OK. Vid svagt ljus är prestanda katastrofal, jämfört med en DSLR,

Varför bara prata antingen eller. Kan man inte prata både ock.
Jag har alltid minst en kamera med mig och vilken det är beror på vad jag skall göra.
Betr mobilen lyckades jag till slut hitta en utan kamera...
lm

Jag håller med. En mobilkamera kan INTE mäta sig med en kompaktkamera. Jag har Sony Ericsson C905 som skall vara en av de bättre mobilkamerorna men bildkvalitén är inte i närheten av det jag får med min Ixus 980.

Jag tror faktiskt min (5 år?) gamla Ixus 400 tar bättre bilder än min mobilkamera.

http://www.gsmarena.com/8_megapixel_grand_shootout-review-296.php

Jag skrev inte att dom var där än, men SonyEricsson C905 och Samsung Pixon skall vara helt ok kameror. Även om mobilkamerorna inte riktigt är där än, så tror jag dom kommer in nerifrån in på kompakternas mark och dom billiga SLR ovanifrån så jag tror att kompakt marknaden kommer bli otroligt liten framöver.

/Karl

Den enda fördelen med små kameror är att de är små och lätt att bära med. När de ska användas är ergonomin katastrofal och tekniska prestanda i bästa fall OK. Vid svagt ljus är prestanda katastrofal, jämfört med en DSLR,

Dom kommer aldrig få annat än ok prestanda vid dåligt ljus och med stor sensor och lins är inte kompakten så kompakt längre.

/Karl

http://www.gsmarena.com/8_megapixel_grand_shootout-review-296.php

Jag skrev inte att dom var där än, men SonyEricsson C905 och Samsung Pixon skall vara helt ok kameror. Även om mobilkamerorna inte riktigt är där än, så tror jag dom kommer in nerifrån in på kompakternas mark och dom billiga SLR ovanifrån så jag tror att kompakt marknaden kommer bli otroligt liten framöver.

/Karl

Som sagt, jag har C905 och det är inte en OK kamera om man betraktar den som kamera. Den är sämre än 5 år gamla kompakter. Däremot är det ovanligt bra för att vara en mobilkamera.

Självklart kommer utvecklingen att gå framåt men jag undrar faktiskt om mobiltelefonernas kameror kommer att utvecklas i snabbare takt än kompakterna? Det kan mycket väl bli så att avståndet dem emellan består.

Det tas säkert massor av bilder med mobilerna idag, men hur många prioriterar en bra kamera vid sitt mobiltelefonköp? "Vi" här på fotosidan kanske gör det, men den normale telefonköparen ser nog bar "schysst, 8 megapixel" och är nöjd med det. Att sedan optiken är halvrisig och sensorn alldeles för liten bryr han sig inte om.

Mina gissningar.

Som sagt, jag har C905 och det är inte en OK kamera om man betraktar den som kamera. Den är sämre än 5 år gamla kompakter. Däremot är det ovanligt bra för att vara en mobilkamera.

Självklart kommer utvecklingen att gå framåt men jag undrar faktiskt om mobiltelefonernas kameror kommer att utvecklas i snabbare takt än kompakterna? Det kan mycket väl bli så att avståndet dem emellan består.

Det tas säkert massor av bilder med mobilerna idag, men hur många prioriterar en bra kamera vid sitt mobiltelefonköp? "Vi" här på fotosidan kanske gör det, men den normale telefonköparen ser nog bar "schysst, 8 megapixel" och är nöjd med det. Att sedan optiken är halvrisig och sensorn alldeles för liten bryr han sig inte om.

Mina gissningar.

Jo, annat än gissningar kan vi inte hålla på med angående framtiden. Vi får väl söka reda på denna tråden om 5 år och skratta över våran inkompetens som framtidssiare.

/Karl

Jag har en Noika N95 som hyllades för sin kamera... tja - i ljusa miljöer fungerar den hyggligt, men blir det bara lite mörkt blir bilderna HEMSKA!!

Titta och rys....
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3188414202/

Det där spöar min gamla minolta(eller är det en Olympus?) kompakt och en DSLR oaktat märkte gapskttar i samma situation... Storleken har betydelse (på sensorn iaf)...

DSLR vs. kompakt

För min personliga del är det främst följande egenskaper:

* Snabbheten (ett måste i vissa sammanhang, inte så viktigt i andra)

* Skärpedjupskontroll

* Användandet (lätt och snabbt att ändra inställningar, känns bra i handen)

* Möjlighet till inställningar

* Bättre optik

* Bättre sensor

* Möjlighet till objektivbyten

* Möjlighet till externa tillbehör, t.ex. blixt som man studsar i taket

* Bättre ISO-egenskaper

* Känns robustare och tåligare (ja, även min plastiga D60 jämfört med en kompaktkamera)

För övrigt har den gode Ken en hela sida om ämnet:
http://www.kenrockwell.com/tech/2dig.htm

Hur förklarar för en lekman varför man måste ha en dyr systemkamera - att det alltså inte duger med en kompakt?

Man kan ju knappast köra "megapixlar"-förklaringen och zoommöjligheterna känns oxå lite urvattnade med dagens kompakter. Kompakterna har dessutom numer manuella möjligheter... osv.

Penisförlängarargumentet håller ju bara som en komisk ursäkt! ;)

Det kanske inte låter som allvar, men jag kan lova dig att jag är allvalig.

Hjälp mig!
Låter mer som att du behöver motivera för dig själv, eller rent av en äkta hälft, varför du måste ha en dyr systemkamera.

Om du inte själv kan komma på varför, behöver du verkligen en då? Annat än som penisförlängare alltså.

Jag har en Noika N95 som hyllades för sin kamera... tja - i ljusa miljöer fungerar den hyggligt, men blir det bara lite mörkt blir bilderna HEMSKA!!

Titta och rys....
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3188414202/

Det där spöar min gamla minolta(eller är det en Olympus?) kompakt och en DSLR oaktat märkte gapskttar i samma situation... Storleken har betydelse (på sensorn iaf)...

Det är kompakthet vs kvalitet och kvaliteten kommer aldrig bli lika bra i vare sig mobilen eller kompakten som i DSLRen. Därför är ju kompaktens viktigaste egenskap att den alltid är med. Har inte hittat någon kompakt än som kommit med lika ofta som mobilen än.
Självklart säger jag inte emot att både kompakten och mobilen är kraftiga kompromisser. För mig finns det dock inget användningsområde för kompakten, medans mobilkameran är den som får hoppa in när DSLRen har ledigt.

/Karl

Varför? För mig var den stora, stora, stora skillnaden gentemot ett antal digitalkompakter snabbheten och säkerheten i AF och slutarfördröjningen. Fotar man t ex något så vanligt som rörliga barn, särskilt i dunklare miljöer (dvs inte solljus) är de flesta kompakter chanslösa och man kan inte räkna med att få bilden man ville ha. Jag körde dyr kompakt när min dotter föddes, och det gick väl hyfsat så länge hon låg stilla och jollrade, men ganska snart var datorn full med suddiga (och brusiga) bilder. Och ofull med de bilder jag aldrig fick. Det blev en DSLR till min frus glädje, hennes kommentar var: "Varför har vi inte köpt en sån tidigare?" (för att den kostade 4 ggr så mycket, var svaret..)

Sedan är naturligtvis grundkvaliten betydligt bättre som de flesta skrivit, och möjligheterna.. Och jag har kört SLR merparten av de senaste 35 åren. Men mitt svar till vänner som frågar är "bildkvaliten blir bättre, men framför allt tar den bilden när du själv vill ta den. Testa själv!".

Nu har i princip alla familjer i min omgivning en instegs-DSLR, inte för att jag rekommenderat det utan för att de tycker fördelarna överväger storlek.

Men har naturligtvis en digitalkompakt som komplement också, väl medveten om begränsningarna. Har haft 7-8 stycken, mest nöjd var jag med den första, en Oly C-2000 (fint objektiv), och med en av tre Sonykompakter (sliter ut dem rätt hårt). Jag är inte ett dugg förvånad att Sony W300 är så pass bra, men tack för infon! Det blir nog Sonyspåret när min nuvarande (ursega) kompakt ger upp andan.

Här kommer en bild som illustrerar ett av mina argument för en systemkamera mot en kompaktkamera.

Bilden är tagen i befintlfigt ljus med ISO 3200 1/30s och f/2,8. Observera att jag inte har brusreducerat bilden, varken i kameran eller i datorn.

Första bilden har jag minska upplösningen till 72px/tum och beskuret den för att den skall passa i forumet. Bild 2 är 100% crop.

Mvh
Mats

Bilagor

• bebis_1.jpg
    bebis_1.jpg
    17.4 KB · Visningar: 111
  • bebis_2.jpg
    bebis_2.jpg
    94.6 KB · Visningar: 111
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar