StefanN
Aktiv medlem
Och så var den här diskussionen igång igenJag skulle påstå att viktigast är sensorgeneration, som nummer två kommer pixelstorlek, inte sensorstorlek.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och så var den här diskussionen igång igenJag skulle påstå att viktigast är sensorgeneration, som nummer två kommer pixelstorlek, inte sensorstorlek.
Och så var den här diskussionen igång igen. På pixelnivå har du rätt, men för bilden som helhet är pixelstorleken nästintill ovidkommande. Senaste diskussionen jag såg kring detta återfinns här.
Hmm, det där lät mer som en semantisk diskussion och jag tror inte det är distinktionen mellan den virtuella pixeln som bildas av "flera små ihopslagna" och den faktiska pixeln som är det Peter menar.I din tråden kom vi dock överens om att pixelstorleken spelar roll, men hurvida det är en stor eller flera små ihopslagna är relativt ointressant (med brasklapp att flera små är bättre i bra ljusförhållanden).
Jag har vid det här laget kollat åtskilliga kompakter när det gäller detta, men hittills bara funnit EN ENDA(!) som har tillräcklig snabbhet för att man inte ska behöva svära över att man inte tog med sig en systemkameran istället.
^Att jag inte direkt skrev ut vilken modell jag hade hittat som körde skjortan av de andra, var att man tvekar ju alltid att skriva något positivt om en kamera som inte är av "rätt" märke...
Att jag inte direkt skrev ut vilken modell jag hade hittat som körde skjortan av de andra, var att man tvekar ju alltid att skriva något positivt om en kamera som inte är av "rätt" märke...
Jag skulle påstå att viktigast är sensorgeneration, som nummer två kommer pixelstorlek, inte sensorstorlek.
Nej, inte mycket har hänt på ganska många år nu - sensorprestanda förbättras endast mycket långsamt numera eftersom de är så bra som tekniken medger, i princip. Visst, mer fantasifull brusreduktion kan göra bilderna upplevda bättre, men det är processor och inte sensor utveckling det. Den bistra sanningen är att totala ekvationen har inte summan ändrast speciellt mycket på de senaste 4 åren.
Egentligen, varför skall du behöva förklara dig? Känner du den som frågar så ställ en motfråga, varför har du en så dyr stereo, bil, kåk, kläder, etc?..../Fredrik
Det som hände i båda fallen var att man satte in en CMOS-sensor istället för en CCD. Det var teknik som Canon hade använt sedan långt tillbaka och orsaken till att de låg så mycket före alla andra m.a.p. brushantering. Så det skiftet du beskriver skedde med redan beprövad teknik.Håller inte helt med där. Det var t.ex. ett generationsskifte mellan D200 och D300 samt K10D och K20D så sent som förr året, mycket av det hände på sensorn. (Har ingen koll på Canon). Man uppnår högre upplösning och mindre brus. Sedan är det klart att bildhanteringen i kameran också påverkar, men all sådan brusreducering påverkar bilden negativt.
Håller inte helt med där. Det var t.ex. ett generationsskifte mellan D200 och D300 samt K10D och K20D så sent som förr året, mycket av det hände på sensorn. (Har ingen koll på Canon). Man uppnår högre upplösning och mindre brus. Sedan är det klart att bildhanteringen i kameran också påverkar, men all sådan brusreducering påverkar bilden negativt.
För att man får frågan då och då. Det händer mig rätt ofta och framför allt varför mina bilder från ishockeyhallen blir så förbenat mycket bättre än de som använder kameramobiler eller kompakter.
Mitt standardsvar är att när situationen blir svårare så märks systemkamerans fördelar mer. Sämre ljus, snabba motiv etc är det jag menar med "svårare situationer". I dagsljus på sommaren så märker nog de flesta telefonfotograferna ingen större skillnad mot deras bilder och mina men det blir oerhört uppenbart i ishallen...
"lekman" är väl synonym med amatör. Är man proffs behöver man ju knappast förklara sig.Hur förklarar för en lekman varför man måste ha en dyr systemkamera - att det alltså inte duger med en kompakt?
D200 till D300 var väl ett CCD till CMOS byte. Sedan jobbar väl alla rätt hårt på att minska dödutrymmet mellan pixlarna, så att man kan ha större pixlar med bibehållen sensorstorlek och upplösning.
Sedan kan man helt säkert förbättra känsligheten på pixlarna också, frågan är om en foton registreras nu eller inte. Pixlarna kommer helt säkert också få större dynamik där dom förmodligen kommer öka några steg. Förmodligen kommer megapixelracet också fortsätta.
Jag är övertygad om att vi kommer titta tillbaka på dagenskameror om 5-10år och förundra oss över att det överhuvudtaget gick att fotografera med så dåliga sensorer.
Givetvis kommer mjukvaran också förbättras ordentligt,
/Karl
Tja, 1D är väl 7 år nu och jag förundras förtfarande av hur BRA bilder som den producerade och fortfarande producerar. Oki upplösningen har dubblerats på en 50D, men vette f-n om den ger bättre bilder. Menyer, bildskärmar och sådant är också bättre, batterier bättre och billigare, men om kameran bildmässigt är bättre är jag inte helt säker på att jag håller med om. Jo, den presterar sämre vid hög-ISO, det är sant, men att "Jag är övertygad om att vi kommer titta tillbaka på dagenskameror om 5-10år och förundra oss över att det överhuvudtaget gick att fotografera med så dåliga sensorer." Nej, det är grad och inte artskillnad - systemen evolverar snarare än tar kvant steg.
Jag är i alla fall spänd över vad som komma skall, tror också att det kommer hända mycket både på kompakt och SLR-sidan.
Anledning till att man har en SLR istället för en kompakt är att den tar bättre bilder, det brukar faktiskt alla se under alla ljusförhållanden. Sedan kan man ju argumentera om hurvida det är värt att släpa runt på sin SLR när man kan klara sig hyfsat med en kompakt eller för den delen en bra kameramobil. Tror att kompakterna kommer få det svårt framöver eftersom kameramobilerna börjar bli bättre, så det kommer nog vara väldigt få framöver som behöver det lilla lilla extra som kompakten ger framför mobilkameran och som inte vill gå fullt ut och skaffa en SLR.
/Karl