Att jag inte direkt skrev ut vilken modell jag hade hittat som körde skjortan av de andra, var att man tvekar ju alltid att skriva något positivt om en kamera som inte är av "rätt" märke...
Nåväl, jag hade alltså till att börja med valt att kolla upp Sigma DP1, Canon G9 och Samsung NV24HD (som ju annonserades väldigt mycket för ett tag sedan såsom varande en "professionell" kamera, så att de kunde åsätta den överpriset 5.300 kr...)
Sigma DP1 var så seg att den för min del var oanvändbar - den tog flera sekunder på sig innan bilden togs efter att man tryckt på avtryckaren, och sedan var den blockerad under ytterligare 4-5 sekunder innan nästa bild kunde tas, medan den bearbetade bilden. Ingen av de övriga "vanliga" kompakterna var alls lika långsamma som DP1 - men ingen var heller tillräckligt snabb för att någon av dem skulle vara av intresse för min del.
Tills jag provade Sony W300, den var i en klass för sig själv. Med den belysning som jag testade i (inomhus - butiksbelysning) var den ungefär dubbelt så snabb som Canon G9. Förvisso en subjektiv uppskattning, men butiksexpediten hade samma uppfattning. Hon var ganska förvånad, liksom jag - vi hade båda trott att G9 skulle "mosa" alla de andra.
Efter detta började jag läsa lite tester om W300. Den första jag hittade var en test i en av de tyska tidningarrna (minns nu inte exakt vilken). Där testade de 10 kompakter, och de satte W300 som nr 1. Inte enbart pga snabbheten, utan främst pga skärpa, gradation, färgåtergivning samt hantering. Den är ju försedd med en Zeiss-glugg, och har lite större sensor än de flesta kompakter brukar ha (samma storlek som G9). De noterade att den var snabbast - eller rättare sagt, de hade mätt AF-hastighet och slutarfördröjning. Men skillnaden är såpass stor gentemot alla de andra att det inte var någon svårighet för mig och expediteten att se detta vid en praktisk jämförelse utan hjälp av några mätinstrument.
Nästa jämförande test jag hittade satte också W300 som "vinnare". De noterade även att den var "fastest of the pack".
Ytterligare en test hittade jag på Luminous-Landscape. Michael Reichmann är en professionell Fine-art fotograf. Han använder flitigt både mellan- och storformatskameror, och när det gäller vanliga systemkameror så har han under lång tid kört Canon och sedan Nikon (eller om det var tvärtom).
Men ifall det skulle dyka upp något som är tillräckligt bra, eller kanske t.o.m. ännu bättre, från något annat märke, så kompletterar han med, eller byter, utan ett ögonblicks tvekan. Vilket brukar åstadkomma stor upprördhet i främst Canon- respektive Nikon-lägren... Han bryr sig inte ett skvatt om vad märket är - han har helt enkelt en professionell syn på sina kameror - de är för honom enbart verktyg för att åstadkomma bästa möjliga bilder. Den senaste kamera han la till sin utrustning var f.ö. en Micro FourThird Panasonic G1, som han tänker använda när han reser lätt.
Men innan dess hade han också letat efter en kamera som var tillräckligt liten och nätt för att han alltid skulle kunna ha den med sig när han gick ut, men som ändå inte gav helt kassa bilder. Han jämförde Canon G9, Ricoh GX100, Sigma DP1 och Samsung NV24HD men var inte riktigt nöjd med någon av dessa, så mer eller mindre av en slump fick han för sig att testa också Sony W300.
Först skriver han om denna:
"My first thought when I read about the W300 was – Good grief – 13.6 Megapixels from a 1/1.7" sensor on a body the size of a tin of Altoids. Will the madness never end?"
Men sedan fortsätter han:
"But then, after just a few hours of shooting with the W300 my thoughts were:
How come nobody is talking about how astonishingly good this little camera is? Image quality is really fine up to ISO 400 on Super A3 sized prints, or even larger. Quite remarkable."
Sammanfattningsvis skriver han att Sony simply trounces the rest (andemeningen av trounce är ungefär "bankar sk-ten ur").
Länk till testen:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/shirt-pocket.shtml
PS Jag vet dock precis varför det inte skrivs en massa om Sony W300...
PS2 Nu kanske det verkar som att jag vill påskina att det finns kompakter som generellt presterar lika bra som en DSLR-kameror, men det gör jag förstås inte.