Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man ut filmen ur framkallningsdosan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Tjänare!

Har suttit och övat att ladda en framkallningsdosa med film. Själva laddningen var inga som helst problem, men hur gör man för att få ut filmen?

Jag antar att man inte skall behöva rulla av den med våld (detta börjar låta som sexualundervisningen i nian) för då kan den väl gå av eller blir repig?

Hjälp!

/Mr Henning

Om du använder en Patersondosa så vrider du plastspiralen åt varsitt håll så delar spiralen på sig. Enklast är att hälla spiralen med båda händerna på högkant och vrid isär dem.
Lycka till.
//Bengt

Hällt ur slutsköljvätskan med Photo Flo ur dosan. Ta av locket på dosan och ta ur spiralen med filmen. Leta upp filmens slutände och böj ut den försiktigt ur spiralen. Sätt fast filmens slutände i en filmklämma som redan sitter fästad i taket. Mata ut filmen genom att vrida spiralen försiktigt tills hela filmen är utrullad. Sätt fast en filmklämma i filmens nedre ände. Om filmen har skum på sig bör detta torkas av med en mjuk och vätt svamp PÅ FILMENS BAKSIDA. Emulsionssidan får aldrig torkfläckar och får ej vidröras. Om kranvattnet är hårt bör man blanda till slutsköljen av s.k. batterivatten. Detta kan återvinnas och bör i så fall filtreras i s.k. guldfilter.
Länga filmer av typen 135 och 220 bör hängas horisontellt för att inte få torkmärken på emulsionssidan. Då bör emulsionssidan vändas nedåt för att minska risken för att nedfallande damm fastnar på filmen.
Att öppna spiralen ger oftast upphov till repor och smutsig film. Man måste ju öppna spiralen under vatten vilket gör att hudrester hamnar i vattnet/sköljvätskan. Att öppna spiralen ”i luften” skadar alltid filmen.
/Harald

Haraldus skrev:
Att öppna spiralen ger oftast upphov till repor och smutsig film. Man måste ju öppna spiralen under vatten vilket gör att hudrester hamnar i vattnet/sköljvätskan. Att öppna spiralen ”i luften” skadar alltid filmen.
/Harald

Men alltså...
Har du belägg för att filmen skulle skadas av att öppna en spiral i luften? Det låter faktiskt nästan - om du ursäktar och med all respekt - som en skröna.

Vari består skadorna? Ärligt nyfiken!

Är inte också hudrestproblematiken överkurs sålänge du inte filtrerar ditt kranvatten som du använder för skölj etc.

mvh
Johan

Jag har en patersondosa.

Jag drar alltid ut filmen "med våld" sas, har aldrig sett skador på filmen pga detta förfarande.(Har framkallat en massa rullar..småbild såväl som 120 film)
Filmen är ju vid detta läge väl våt och förhållandevis böjlig. Tror inte man måste göra sig till och vrida isär spiralen för att sedan "välta" ut filmen......

Just pull it out !

// Axel

Jag drar likt Axel ut filmen med våld och förlitar mig på den lilla flexibilitet som krävs. Jag skulle inte heller vilja dela på spiralen, risken är ju att en filmkant nuddar den våta och ömtåliga emulsionen.

Olika skolor helt klart.. =)

Själv vrider jag isär spiralen och dumpar ner filmen i sista badet med lämpligt vätmedel. Relativt omgående krokar jag på en klämma, lyfter filmen, drar bort överflödigt vatten med - hör och häpna - fingrarna innan jag smäller dit tyngd i andra änden av filmen och hänger den på tork i lagom antal timmar.

Har inte upptäckt några skador på filmen som jag kan härröra till just detta förfarande (dvs inga jack, inga långa repor etc)...(snarare hittar jag fler skador efter yrkeslabbens framkallnig än efter min egen).
Men det är trevligt att läsa att även "våldsmetoden" går bra.

Jag gör också som Axel, men då jag alltid framkallar 120-film så är det kanske lättare då filmen inte är så lång.

/ Marcus

Jag öppnar inte heller spiralerna. Jag gör som några av ovanstående talare och drar ut filmänden rakt upp ur spiralen och hänger upp den direkt utan att ta på mer än kanterna. Vätmedel häller jag direkt i dosan när den är färdigsköljd. Fingrarna tror jag är bättre än en trasa som kan innehålla partiklar för att dra av överflödigt vatten.

Om man vrider isär spiralen ”i luften” så kommer ju filmen att falla in mot insatsens centrum och dessutom klibba ihop. Om man i detta läge ska veckla ut filmen eller dra ut den så utsätts emulsionssidan för tryck och rivkrafter speciellt från filmens kanter. På 135-film kan även perforeringen mala på emulsionssidan. Jag använder inte våld utan rullar ut filmen, lätt som en plätt, ur den oöppnade spiralen.
Alla vätskor inklusive sköljvattnet filtrerar jag genom vanligt kaffefilter eller genom flergångs. Filtret blir snabbt alldeles svart av smått smolk och av hårda gruspartiklar. Har ibland öppnat kallkranen mer än vanligt och det har då lagt sig en skitig, smetig och grusig beläggning i handfatet…
Jag ser filmframkallning som ren överkurs som man måste göra själv. Kan inte minnas att jag, någonsin, blivit nöjd när jag lämnat in en film för framkallning. Diafilm framkallar jag helst inte själv utan lämnar till en handlare jag känner. Trots detta får diafilmerna ofta en del damm som man dock kan få bort genom att skölja filmen på nytt i filtrerat vatten.
/Harald

Jag tror att flera av metoderna som redovisats här är användbara. Haraldus är väl den mest säkra för att unvika repor och skador skulle jag tro. Själv gör jag precis som Johan Okker med undantag för att jag aldrig drar med varken fingrar eller avtorkare över filmen innan upphängning. Har alltid använt vätmedel som innehåller en liten mängd alkohol och då har behovet av att dra av filmen aldrig funnits för mig. Några skador som jag kan relatera till mitt förfaringssätt har jag inte kunnat se.

Jag har raderat några inlägg i ett sidospår som bäst tas via e-post mellan de inblandade parterna.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto