Annons

Hur får man till bilder så här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som på den sidan; http://photo.net/photos/rarindra

otroligt snyggt och undrar hur fotografen fått till det, med de lite tecknade stucket över bilderna.

Antar det är filter/plugin av nåt slag.

Ja det var riktigt fina bilder!
Jag tror att det största delen för att de ser så bra ut är att fotografen har fotat i vackert ljus från början. För att få till stämningsfulla bilder så som dessa kan man inte fota i bländande sol mitt på dagen.

Har man ett bra underlag kan man piffa till bilden med lite kontrasthöjningar och lägga till diverse färgade filter eller liknande för att förstärka ljuset.
 
det finns inga genvagar till dessa bilder, inte ett "filter" du kan lagga pa en bild och sa ser det likadant ut.

till att borja med ar det valdigt valtagna bilder med bra ljus, komposition och motiv. sedan flera timmar per bild i photoshit dar man maskar ut specifika delar av bilden och lagger pa kurvor osv
 
Jag tänkte mer på det tecknade stuket, inte på ljuset lika mycket.

Eller är det bara jag som upplever en tecknad stuk över bilderna? Tycker det ser tecknat ut på något sätt och där måste man nästan användt filter av något slag. Eller är det kanske bara ljuset som spelar ögonen ett spratt.

Vilka filter kan göra något liknande effekter skulle hur som helst vara skoj att veta :)
 
Beror inte mycket helt enkelt på den myckna luftfuktigheten där? Allt sol i dis och så tänkte jag på, och sen starka färger kanske något överdrivna...
 
Påminner mycket om bilderna i Vakttornet som man kan få av Jehovas vittnen.

Heheh nu när du säger det så känns inte tekniken lika spännande längre =)

Det finns inte en chans att ljuset spelar någon några spratt. Det är tonvis med Photoshop på dessa bilder. Ingen tvekan om att han har haft rätt grundmaterial att jobba med, men såna här Technicolorställen existerar bara i PS.
 
Jag kan inte se ett spår av något tecknat, så jag har lite svårt att förstå vad som avses :)

Bläddrar man igenom bilderna snabbt inser man snart att nästan alla är tagna i motljus eller sidosläpljus, och det gör förståss mycket till, speciellt tillsammans med hög luftfuktighet som Jochum nämnde. Man inser också att de flesta är mycket bra komponerade!

På Indonesien har de ofta väldigt mycket morgondis, och det är ju det Rarindra utnyttjar för att få det fantastiska diset i bilderna.

Sen är det såklart myyyyyycket photoshop! Knappast några filter, utan omsorgsfullt manuellt arbete!

PS: Ett till fotograftips: Gregory Colbert. http://www.ashesandsnow.org
 
Det är bildmanipulation på högsta nivå.

Men tjusigt värre.


- långt tele
- mot /sidljus
- vinjettering samt mörkning av stora bildpartier. Detta är nog huvudgrejen...
- dis
- inramning (trädgrenar på nästan alla bilder
- perfekt komposition
- hög färg/hög kontrast
- massor med talang
- hårt arbete
- god resebudget

Dvs inget konstigt... :)
 
Jag tror det är pålagd bla. disigt ljus.
Alla bilderna har ju samma ljus.
Finns plugins till photoshop för detta.

2 huvudingredienser finns i bilderna.
* Grym ursprungsbild
* Grym efterbehandling

Båda kräver erfarenhet och laboration samt bra motiv.

/Stefan
 
- långt tele
- mot /sidljus
- vinjettering samt mörkning av stora bildpartier. Detta är nog huvudgrejen...
- dis
- inramning (trädgrenar på nästan alla bilder
- perfekt komposition
- hög färg/hög kontrast
- massor med talang
- hårt arbete
- god resebudget

Dvs inget konstigt... :)

Klicka här...

Other World

... och man förstår på ett ögonblick att här har man att göra med en person som är proffs vad gäller bildmanipulation.
 
Men oavsett hur duktig han är på bildmanipulation så krävs det bra grundmaterial. Att Rarindra, förrutom att han är duktig på bildmanipulation, är en väldigt duktig fotograf råder det väl ingen större tveksamhet om.
 
Rarindra gör fantastiska bilder. Det är klart att det behövs både en god fotograf och en skicklig bildredigerare för att åstadkomma bilderna. Förutom en fantastisk miljö med fantastiska motiv och ljus. Mycket roligt och stimulerande att se dessa egenskaper kombineras.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.