Annons

Hur får man sjön att bli "dimmig"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Järnström

Aktiv medlem
Kameran på stativ och lång slutartid, ju längre ju "dimmigare" vatten. Om det är för ljust så kan man behöva ett ND-filter (gråfilter) för att få tillräckligt lång slutartid.
 
Man använder längre tid, stativ och tider från några sekunder upp till minuter. För att kunna detta så behöver man ND filter om man inte gör detta mitt i natten. Börja testa tex med ND8 det är nog det lägsta man behöver, många anväder ND1000 filter
 
Jag har aldrig tagit såna bilder själv, men det krävs väl vågor också? Det är väl vågorna under lång tid som skapar illusionen av dimma? En spegelblank sjö blir väl lika spegelblank oavsett tid?
 
Tack alla, får testa det där.. Hur stor skillnad är det mellan alla ND-filter? Tänkte ifall man köper ND8 men den inte ger så mycket "dimma"? Eller ger ND8 bra med dimma om man har lång slutartid?
 
Tack alla, får testa det där.. Hur stor skillnad är det mellan alla ND-filter? Tänkte ifall man köper ND8 men den inte ger så mycket "dimma"? Eller ger ND8 bra med dimma om man har lång slutartid?

Ett ND8 filter ger dig 3 steg längre slutartid eller ett T-värde på 12,5% (100/50/25/12,5). Det räcker vanligtvis rätt långt, allt beror på vad du är ute efter. Själv kör jag mest med ND8 filter.
 
Tack alla, får testa det där.. Hur stor skillnad är det mellan alla ND-filter? Tänkte ifall man köper ND8 men den inte ger så mycket "dimma"? Eller ger ND8 bra med dimma om man har lång slutartid?

Ska du få dimma så får slutartiden vara minst 10-20sek eller ännu längre,sen kör du en ganska liten bländare plus ND-filtret för att släppa in så lite ljus som möjligt,
Hittade denna på Fotofyndets hemsida.
ND2 släpper igenom 50% av ljuset och ger en skillnad på 1 bländarsteg.
ND4 släpper igenom 25% av ljuset och ger en skillnad på 2 bländarsteg.
ND8 släpper igenom 12,5% av ljuset och ger en skillnad på 3 bländarsteg.
ND16 släpper igenom 6,25% av ljuset och ger en skillnad på 4 bländarsteg.
 
Bra app för att räkna ut slutartiderna

Finns en bra gratis app som heter Longtime Exposure Calculator.
Exponera först utan filtret så som du vill ha det, så ger appen vilken slutartid du ska ha med olika ND-filter.
 
Jag brukar fota sådana bilder och det är roligt. Det behövs dock inte LÅÅÅNGA slutartider som en del säger. Det beror helt på hur stora vågorna är och hur fort dom kommer. Vill du fortfarande ha en del rörelse i vattnet som den första bilden till exempel på räcker det med en halv sekund om vågen kommer rätt. Det gäller att tajma det bra och ofta tar det några försök innan vågen blir som man vill.

Ett stativ är ett måste. En låg kameravinkel är att föredra för att effekten ska bli effektivare.

Självklart ska iso vara så lågt som möjligt. Sen justerar du bländaren för upp eller ner för att styra tiden.

Vill du ha helt silkeslent vatten, så att det ser ut som en spegel behövs betydligt längre slutartider. Från 30 sekunder och uppåt. Då får du anlagen använda dig att ett ND filter som tex Lee big stoppet eller liknande som dämpar ljuset med 10 steg.
Eller så får du gå ut efter solen gått ner, då slipper du filter. Jag brukar välja det sistnämnda då jag tycker det blir bättre.
Lycka till :)
 
Man behöver inte köpa jättedyra ND-filter som Bil Lee Stopper för att få minutlånga exponeringar. Det går att slå ihop flera kortare exponeringar till en lång. T.e.x 6 x 10sek ihopslagen till 60sek exponering. En fördel med det är att bruset minskar radikalt.
Guide: http://www.verdantvista.com/tut9
 
Ska man ha filter för att kunna ta såna bilder som frågas räcker inte ND8 långt, åtminstone inte mitt på dagen. Kör själv med ett Hoya ND64 (6 stegs dämpning) ibland, men inte ens det räcker för att ge tillräckligt långa exponeringstider i dagsljus. Men mycket mörkare filter än det rekommenderar jag inte eftersom man då har svårt att se nåt alls genom filtret. Genom det här klarar t.o.m. autofokusen att fokusera. Åtminstone i dagsljus.
 
Ska man ha filter för att kunna ta såna bilder som frågas räcker inte ND8 långt, åtminstone inte mitt på dagen. Kör själv med ett Hoya ND64 (6 stegs dämpning) ibland, men inte ens det räcker för att ge tillräckligt långa exponeringstider i dagsljus. Men mycket mörkare filter än det rekommenderar jag inte eftersom man då har svårt att se nåt alls genom filtret. Genom det här klarar t.o.m. autofokusen att fokusera. Åtminstone i dagsljus.

Man ställer in kameran och sätter fokus innan man sätter på filtret . Så att det är mörkt har ingen betydelse
 
Fast... Med min senaste kamera kan jag fokusera fast bigstopperfiltret är i. Oh joy! Att slippa plocka ur det är rena julklappen i handhavande.
 
Jag använder ett Lee Big Stopper som ger 10 stegs nedbländning. Riktigt bra, men ganska dyrt att köpa in. Problemet är att man får göra alla inställningar INNAN man monterar dit filtret och sedan får man vänta länge på resultatet.

Var ute igår och tog lite bilder i skogen. 4 minuters exponering och sedan tog det nästan lika länge innan min 5Dmk3 processade RAW bilden från brus. Men resultatet blir riktigt bra. En liten varning när det gäller färgen. Bilderna tenderar att bli mycket kallare, men det kan man lätt fix till om du plåtar i RAW.

Du kan kolla in några bilder på bloggen:
http://blogg.kaprifolblogg.se/vattenfallet-med-solglasogon/
Där finns det även lite länkar på bilder jag tagit utan filter.
 
Köpte just ett bigstopper och man kan lugnt säga att man hinner tänka på komposition mellan varje bild vilket är positivt
 
Direkt ur d610 ej ställt nivåer ens med lee big stopper

Inga särskilda bilder men kul att se skillnaden

Utan

varuty3e.jpg


Med big stopper
y4edybym.jpg


Det man lärde sig snabbt var att det är tufft i regn med så mycket glas framför objektivet
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar