sebmacahan
Aktiv medlem
Jag kan ju nämna att med Big stopper så blir imo bäst effekt om man klockar in runt 60 sekunders exponering. 30 sekunder ger oftast inte tillräckligt såsigt vatten medan flera minuter inte ger mer effekt. Att välja flera minuter är av andra anledningar imo. Skärpedjup, isoval, ljusförutsättningar mm. Om man ska få rätt exponering precis vid solnedgång är det inte sällan man hamnar upp i 4,8 16 minuter väldigt snabbt.
Jag har lärt mig en sak, att när vattnet rör sig för mycket i vertikalled så blir inte bilderna lika bra (imo) som när vattnet har relativt samma höjd, framförallt mot klippor när vågorna slår så blir det ofta gropar. som inte är fördelaktiga. ett annat fenomen är när man fotograferar en spegelblank sjö där det finns en mindre del längre ut på sjön som rör sig mer än övrig sjö. Det ger inte önskvärt resultat då med längre slutartid. ett exempel på vad jag menar jag ses här: http://www.sebastiangronkvist.com/?p=846 eller här: http://www.sebastiangronkvist.com/?p=718 Hade sjön legas spegelblank på den sista hade trädens skugga blivit intakt och gett fantastiskt mycket bättre slutresultat imo.
Jag har lärt mig en sak, att när vattnet rör sig för mycket i vertikalled så blir inte bilderna lika bra (imo) som när vattnet har relativt samma höjd, framförallt mot klippor när vågorna slår så blir det ofta gropar. som inte är fördelaktiga. ett annat fenomen är när man fotograferar en spegelblank sjö där det finns en mindre del längre ut på sjön som rör sig mer än övrig sjö. Det ger inte önskvärt resultat då med längre slutartid. ett exempel på vad jag menar jag ses här: http://www.sebastiangronkvist.com/?p=846 eller här: http://www.sebastiangronkvist.com/?p=718 Hade sjön legas spegelblank på den sista hade trädens skugga blivit intakt och gett fantastiskt mycket bättre slutresultat imo.