Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man bort "NetWorm-i@fp"

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
sökte efter virus i min dator och såg att jag hade 174 olika virus dom flesta tog norton antivirus bort men dom som NetWorm-i@fp försvann inte någon som vet hur man får bort dom
 
networm är ett samlningsnamn för maskar o var mask måste plockas bort på sitt eget lilla sätt.
Man ska åxå vara lite försiktig att söka på google efter specifika virus, många sidor bombarderar dig med Adware.

Ett mail till företaget som har gjort ens brandvägg är bästa lösningen, om man har en betald licens dvs.
 
FILM) (ulltand skrev:
Det får du gärna förklara. Menar du att man får program installerade i sin dator bara genom att besöka vissa sidor?

Ja, du får fullt med filer & program i din dator när du surfar. Använd något spyware eller t.ex. Ad Aware för att ta bort dem.
 
Lars Johnsson skrev:
...du får fullt med filer & program i din dator när du surfar...

Jag har naturligtvis hört talas om fenomenet, men aldrig riktigt trott på det.
Skulle vara kul med en sida där du vet att jag får in filer i datorn.

Ge mig en länk så jag slipper tvivla!
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Jag har naturligtvis hört talas om fenomenet, men aldrig riktigt trott på det.
Skulle vara kul med en sida där du vet att jag får in filer i datorn.

Ge mig en länk så jag slipper tvivla!

Enkelt...på en hel del porrsidor...bara att börja surfa...:)

P.S...stäng av brandvägg/antivirus/spyware för maximal effekt...D.S
 
Kakelgasten skrev:
...Enkelt...på en hel del porrsidor...bara att börja surfa...

Kan du ge ett länktips istället? Jag har nämligen aldrig varit med om att få något program installerat utan att välja aktivt.
Och visst händer det (i rent studiesyfte :)
...att jag surfar på tvivelaktiga sidor.
 
FILM) (ulltand skrev:
Kan du ge ett länktips istället? Jag har nämligen aldrig varit med om att få något program installerat utan att välja aktivt.
Och visst händer det (i rent studiesyfte :)
...att jag surfar på tvivelaktiga sidor.

Njae...det fungerar inte alltid så lätt som att det finns på en direkt sida...om du besöker en sida 5 ggr så kanske det är 1-3 ggr som den försöker lada upp ett virus/spyware till dig.
 
Kakelgasten skrev:
...om du besöker en sida 5 ggr så kanske det är 1-3 ggr som den försöker lada upp ett virus/spyware till dig...

Men alltså. Som jag sa så har jag hört talas om att man på vissa sidor kan få program installerade på sin dator, utan att aktivt själv hjälpa till.

Nu är bara frågan, hur gör jag för att det ska hända? Nog måste det finnas någon sida där ute där detta händer på, eller är det som med spöken - man vet att det finns, men ingen kan bevisa att det finns?
 
Kakelgasten skrev:
...som den försöker...

Att man ibland får en fråga om ett program ska installeras är ju okej, det är en av Internets finesser att man kan skicka filer till och från varandra.
Men du säger ju att program kan installeras automatiskt.
 
Läs på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spyware

Det har funnits och kommer finnas säkerhetshål i browsers som gör det möjligt, men 99% av spyware kommer ju som sagt in för att man på något sätt lyckas lura användaren att OK:a något - ofta mha en ActiveX -kontroll som ju inte ser ut som en normal nedladdning.. Även om man inte kommer ihåg att man laddat ner något eller aktiverat något så har man ändå råkat godkänna någon "vill du ha roliga ikoner" eller annat till synes oskyldigt.Tyvärr har man ju en reflex att OK:a sig förbi dialogrutor som "står i vägen" för den sajt man ville läsa..
 
FILM) (ulltand skrev:
Kan du ge ett länktips istället? Jag har nämligen aldrig varit med om att få något program installerat utan att välja aktivt.
Och visst händer det (i rent studiesyfte :)
...att jag surfar på tvivelaktiga sidor.

Ta hem ett gratis program som tar bort spyware & adware. Sen kan du se hur många filer det ligger på din dator som du inte vet om :)
 
FILM) (ulltand skrev:
Men alltså. Som jag sa så har jag hört talas om att man på vissa sidor kan få program installerade på sin dator, utan att aktivt själv hjälpa till.

Nu är bara frågan, hur gör jag för att det ska hända? Nog måste det finnas någon sida där ute där detta händer på, eller är det som med spöken - man vet att det finns, men ingen kan bevisa att det finns?

Det räcker att du surfar omkring lite på internet.

Nästan varje dag kör jag snabbt McAfee Antispyware & Lavasofts Ad-Aware. Och de hittar en 15-20 filer varje gång.......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.