Annons

Hur får jag till denna typ av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magik87

Ny medlem
Hej! Jag är nybörjare när det kommer till fotografi men vill lära mig.

Jag köpte en Nikon D7200 och har ett Nikkor 50mm 1.4G objektiv.

Jag vill få till en bild som denna men inte lyckats. Skärpedjupet får jag till men mina bilder ser inte ut som denna i form av kvalité och skärpa. Behöver jag ett annat objektiv? Använda blixt? Andra inställningar etc.?

Tack på förhand

Bilagor

• IMG_3369.jpg
    IMG_3369.jpg
    69.4 KB · Visningar: 215
  • IMG_3370.jpg
    IMG_3370.jpg
    56.9 KB · Visningar: 197
Hej! Jag är nybörjare när det kommer till fotografi men vill lära mig.

Jag vill få till en bild som denna men inte lyckats. Skärpedjupet får jag till men mina bilder ser inte ut som denna i form av kvalité och skärpa. Behöver jag ett annat objektiv? Använda blixt? Andra inställningar etc.?

Tack på förhand

Skärpedjupet ser inte särskilt kort ut på de bilderna, så objektivet är antagligen nerbländat till 4 eller 5,6 där det är som skarpast. Sedan har fotografen antagligen använt stativ och så lågt ISO som möjligt.

Hej!

Kameran och objektivet fungerar för den typen av bilder, men om du använder fel inställningar är svårt att säga eftersom du inte berättat vilka inställningar du använder :)

Sedan vore det praktiskt om du laddade upp något av dina försök till att få till liknande bilder och där du i texten pekar ut vilka saker i bilden du inte är nöjd med. Då blir det enklare att ge konkreta råd hur du åtgärdar de sakerna.

Definiera kvalitét

En bra start är att definiera kvalité. Vi får anta att det är den tekniska du talar om eftersom bilden i sig inte sticker ut nämnvärt och borde kunna återskapas.

Är det skärpan, kolla att ditt objektiv lirar rätt med din kamera. Googla focus test så kommer du en bra bit på vägen. Om ditt objektiv fokuserar som det skall, så var noga med var du sätter fokuspunkten. Därefter så får du läsa på om olika skärpemetoder i efterbehandlingen. Finns tusentals för olika ändamål.

Är det kontrasten? Pröva dig fram i efterbehandlingen. Att sätta rätt svart- och vitpunkt är viktigt.

Färger? Bilden har en ganska kall/cyan-ish färgton vilket jag förmodar är medvetet. Detta kan du också styra över själv i efterhand. Finns ingen quick-fix (jo, möjligen en massa Lightroom-presets)

Ljus ger färg. Skuggor ger form.

Skuggor är kontrast och kontrast ökar upplevelsen av skärpa.

Bilderna är tagna en mulen dag (Inga skuggor på marken) så ljuset i bild har bara riktning av att himlen blockeras. Av ett hus i första bilden och förmodligen av träd i andra. I båda bilderna är modellens näsa riktad mellan ljuskälla och kamera vilket ger kraftigare skuggor i rynkor och porer. Används för att framhäva manliga ansiktsdrag och bredda ansiktet.

I filmen ser man att modellen har rätt smalt ansikte så vinkeln på huvudet är förmodligen medvetet vald för att ytterligare bredda ansiktet.

Här handlar det väl 4 saker du behöver ha koll på.

Är objektivet skarpt (microjusterat)

Vilken bländare har du ställt in. För korta skärpedjup med ex en 50 mm behöver du ligga mellan ca 1,4-2,8

Avstånd till motivet och bakgrunden. Bägge har betydelse för hur blurrig bakgrund du får.

Kontrasten i bilden. I vissa ljussituationer infinner den sig naturligt men kan nästan alltid bli bättre med efterredigering. Hårdare eller mjukare. För övrigt ser jag inga egentliga svårigheter att få till just den här typen av bilder. Mitt favoritljus för porträtt är molnigt men ändå klart

... Jag vill få till en bild som denna men inte lyckats. Skärpedjupet får jag till men mina bilder ser inte ut som denna i form av kvalité och skärpa. Behöver jag ett annat objektiv? Använda blixt? Andra inställningar etc.? ...

Nix, bör fungera med ditt objektiv. Nix, du behöver ingen blixt. Andra inställningar, svårt att veta eftersom vi inte vet vad du kör med idag ... Sedan är ju huvudfrågan vad du menar med högre kvalitet, kan vara väldigt olika saker! :)

Några reflexioner avseende den nedre bilden.
- Stor bländare (med ditt objektiv 1.4 - 2.8 eller nått däromkring) som ger förhållandevis kort skärpedjup. Ju närmare du står modellen, desto mer oskarp blir bakgrunden. Men detta var kanske inte problemet.
- Bilden är tagen ur en låg position vilket gör att himlen syns och sannolikt en något mindre orolig bakgrund. Knästående fotograf eller lägre ...
- Kort slutartid eller stativ, är det ljust och man har ett ljuststarkt objektiv är det enklaste med en riktigt kort slutartid som eliminerar handskak men även rörelse hos modellen (ger skarp bild)
- Lågt ISO, håll det så lågt som möjligt.
- Bilden är rätt exponerad på modellen vilket gör att den betydligt ljusare bakgrunden i det närmaste "bränns ut". Kan också vara efterjusterad för att ljusa upp modellen (vilket ofta mina bilder är ...)

Sammanfattningsvis: Låg position nära modellen, stor bländare (1,4-2,8), kort slutartid (kortare än 1/200, typ beroende på hur ljust det är), exponera på modellen eller justera ljuset i efterbehandlingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar