Annons

Hur får jag till denna typ av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magik87

Ny medlem
Hej! Jag är nybörjare när det kommer till fotografi men vill lära mig.

Jag köpte en Nikon D7200 och har ett Nikkor 50mm 1.4G objektiv.

Jag vill få till en bild som denna men inte lyckats. Skärpedjupet får jag till men mina bilder ser inte ut som denna i form av kvalité och skärpa. Behöver jag ett annat objektiv? Använda blixt? Andra inställningar etc.?

Tack på förhand

Bilagor

• IMG_3369.jpg
    IMG_3369.jpg
    69.4 KB · Visningar: 215
  • IMG_3370.jpg
    IMG_3370.jpg
    56.9 KB · Visningar: 197
Hej! Jag är nybörjare när det kommer till fotografi men vill lära mig.

Jag vill få till en bild som denna men inte lyckats. Skärpedjupet får jag till men mina bilder ser inte ut som denna i form av kvalité och skärpa. Behöver jag ett annat objektiv? Använda blixt? Andra inställningar etc.?

Tack på förhand

Skärpedjupet ser inte särskilt kort ut på de bilderna, så objektivet är antagligen nerbländat till 4 eller 5,6 där det är som skarpast. Sedan har fotografen antagligen använt stativ och så lågt ISO som möjligt.

Hej!

Kameran och objektivet fungerar för den typen av bilder, men om du använder fel inställningar är svårt att säga eftersom du inte berättat vilka inställningar du använder :)

Sedan vore det praktiskt om du laddade upp något av dina försök till att få till liknande bilder och där du i texten pekar ut vilka saker i bilden du inte är nöjd med. Då blir det enklare att ge konkreta råd hur du åtgärdar de sakerna.

Definiera kvalitét

En bra start är att definiera kvalité. Vi får anta att det är den tekniska du talar om eftersom bilden i sig inte sticker ut nämnvärt och borde kunna återskapas.