... Jag vill få till en bild som denna men inte lyckats. Skärpedjupet får jag till men mina bilder ser inte ut som denna i form av kvalité och skärpa. Behöver jag ett annat objektiv? Använda blixt? Andra inställningar etc.? ...
Nix, bör fungera med ditt objektiv. Nix, du behöver ingen blixt. Andra inställningar, svårt att veta eftersom vi inte vet vad du kör med idag ... Sedan är ju huvudfrågan vad du menar med högre kvalitet, kan vara väldigt olika saker!
Några reflexioner avseende den nedre bilden.
- Stor bländare (med ditt objektiv 1.4 - 2.8 eller nått däromkring) som ger förhållandevis kort skärpedjup. Ju närmare du står modellen, desto mer oskarp blir bakgrunden. Men detta var kanske inte problemet.
- Bilden är tagen ur en låg position vilket gör att himlen syns och sannolikt en något mindre orolig bakgrund. Knästående fotograf eller lägre ...
- Kort slutartid eller stativ, är det ljust och man har ett ljuststarkt objektiv är det enklaste med en riktigt kort slutartid som eliminerar handskak men även rörelse hos modellen (ger skarp bild)
- Lågt ISO, håll det så lågt som möjligt.
- Bilden är rätt exponerad på modellen vilket gör att den betydligt ljusare bakgrunden i det närmaste "bränns ut". Kan också vara efterjusterad för att ljusa upp modellen (vilket ofta mina bilder är ...)
Sammanfattningsvis: Låg position nära modellen, stor bländare (1,4-2,8), kort slutartid (kortare än 1/200, typ beroende på hur ljust det är), exponera på modellen eller justera ljuset i efterbehandlingen.