Annons

Hur får jag till den här nyansen??

Produkter
(logga in för att koppla)

varghusse

Aktiv medlem
Hittade den här bilden av en tillfällighet när jag sökte efter bilder med ett specifikt objektiv.

http://www.flickr.com/photos/blakk/2923368059/

Sedan dess har jag inte kunnat släppa den..

Hur har han/hon kunnat få en sån underbar jämn gråton över hela bilden.

Jag fotade enbart sv/v i 7-8 år och framkallade för det mesta själv, och bläddrade genom ett par hundra gamla foton och hittade
inget som liknar denna gråton.

Är det nån som tror sig veta hur man kan få detta resultat??

Är den kolorerad i nåt program eller kan det rent av vara en färgbild med nån slags sällsynt"månsand"

Kom med förslag

Senast ändrad:
Hittade den här bilden av en tillfällighet när jag sökte efter bilder med ett specifikt objektiv.

Inget svar på din fråga men jag får känslan av att du kopierat den här bilden från någon annan plats utan medgivande från fotografen.

Det strider mot reglerna om jag förstår rätt.

Lägg en länk till originalbilden istället.

Om du har fotografens tillstånd - ja då kan du ju bara bortse från mitt inlägg.

mvh
Anders

Gogglade på kodak cn400 och läste att det var en sv/v film avsedd att framkalla i vanlig c41 process!

Kanske ska formulera om frågan då.

Har ni några tips hur man får till en sån här ren gråton med digitalkameran.

lila bandning kanske inte är så mycket och eftersträva, kolla fullsize. Men det beror nog på någon dassig scanning.
Inte en aning hur man får tonen, jag skulle nog pillat lite med kurvor i PS.

Jo det kanske drar lite åt purpur.
det brukar ju kunna bli lite olika toningar när man framkallar sv/v i färgprocess,

Om den är rent tekniskt helt grå el drar åt nån färgär egentligen inte det jag syftar på utan att den är så enhetlig i gråtonen,avsaknaden av kolsvarta och vita toner (förutom måsen då).

kolla på övergången mellan sanden och stenarna...det är ju samma
både ton och exponering/ljusstyrka(el vad man ska säga)
Det smälter ju ihop som att det skulle vara målat med pensel.

På alla strandfoton jag hittade i min samling var det en rörig blandning av olika starka nyanser mellan stenar och sand.

Vad tror du om att använda lite shadows/highlights för att jämna ut exponeringen i bakgrunden? Använd adjustments layers så du kan separera fågel mot bakgrund. Tonen får du vid s/v konverteringen med en droppe tint. En efterbehandlingsfråga i PS alltså :)

Inget svar på din fråga men jag får känslan av att du kopierat den här bilden från någon annan plats utan medgivande från fotografen.

mvh
Anders

använda programmet Google översättning:
först och främst komma ihåg att innan du använder ett fotografi av en person kallas som hävdade originalitet, måste göras för att ägare begäran, i detta fall I.
Fotot togs av mig i 05/2007 Kodak CN400 film utvecklats i C41 och skannas med Artiscan 1800pf, resultatet manuellt skriva ut på papper poly är skarpare.
Jag upprepar att jag har alla egenskaper hos ämnet och de medel och att missbruk kommer att beivras enligt internationella regler.
Jag är ledsen att reagera på detta sätt, men jag kände överfallna.
Thanks and regards

använda programmet Google översättning:
först och främst komma ihåg att innan du använder ett fotografi av en person kallas som hävdade originalitet, måste göras för att ägare begäran, i detta fall I.
Fotot togs av mig i 05/2007 Kodak CN400 film utvecklats i C41 och skannas med Artiscan 1800pf, resultatet manuellt skriva ut på papper poly är skarpare.
Jag upprepar att jag har alla egenskaper hos ämnet och de medel och att missbruk kommer att beivras enligt internationella regler.
Jag är ledsen att reagera på detta sätt, men jag kände överfallna.
Thanks and regards

That was the most stupid and ill tempered answer I have read on this forum.
This guy admired your result and just asked how it was achieved. He did not try to make some money out of it.
If you are so picky I suggest that you crawl back under your stone and take your copyrights with you.
On top of it your google translation just make makes everyone laugh to death. Do you want to make a fool of yourself?
How the hell did you find out in the first place?

Ojdå?!
Vad hände här egentligen?
Vad missade jag i det ursprungliga inlägget och hur kom det sig att det utvecklades så här?

zoootty blev medlem idag och kommenterade denna tråden direkt... ;-o

Ja det kan man fråga sig. Någon italiensk copyright fanatiker dök plötsligt upp.
Vi får väl lägga upp alla hans bilder på Pirate bay så han har något vettigt att gasta om.

Varför så otrevlig? Att hitta hit är nog inte så svårt. Länken i första inlägget länkar till hans Flickr sida, vilket innebär att han ser i statistiken vart klicken kommer från. Vilket leder tillbaka till denna tråden. Inget konstigt med det.

Förmodligen så har han kört google-translate på inläggen och fått intrycket av att någon försöker stjäla hans bild, vilket såklart inte är fallet. Men eftersom trådstartaren hade lagt in bilden istället för att länka så... Ja ni hajjar.

Jag tycker att du Mats borde redigera ditt inlägg lite...

mvh
Anders

Jag tycker att det är ganska hårt att kritisera någon för att man visar en bild här med enbart gott uppståt. Fotografen har själv lagt upp bilden på nätet och då vet man att den är för alltid "förlorad". Vill man ha den för sig själv så låter man bli, eller smackar på en stor logga över hela bilden.

Det var det.

Till trådskaparen:
Det finns många sätt att få till en monokrom bild med olika färgstick. Ett sätt är att dra ner färgmättnaden i botten (cmd+U). Sedan kan man använda "färgbalans" (Cmd+B)och styra den dit man vill. bäst resultat brukar det bli om man ändrar i mellantonerna. Andra sätt är mer mer komplicerade. Om man konverterar bilden till gråskala och därefter väljer Duplex (Duotone) så utgår man från det svartvita och väljer sedan en annan färg som komplement för att färga in bilden.

Det senare alternativet användes mycket i den grafiska industrin förr. Fast då på manuellt vis...

Jag tycker att det är ganska hårt att kritisera någon för att man visar en bild här med enbart gott uppståt. Fotografen har själv lagt upp bilden på nätet och då vet man att den är för alltid "förlorad". Vill man ha den för sig själv så låter man bli, eller smackar på en stor logga över hela bilden.
.

Oavsett om det är hårt eller inte så bryter man ju mot forumreglerna om man lägger in en bild som inte är ens egen. uppsåtet spelar ingen roll.

Att sedan be någon dra åt skogen för att man kommer hit och undrar om sin egen bild tycker jag känns sådär.Hur många trådar finns det inte här på FS där det gnälls om att bilder lagts in här och var utan tillåtelse? Man ser inte många inlägg i dessa trådar om att man skall ta och krypa under en sten med sin upphovsrätt.

Varghusse skrev sitt beundrande inlägg 22.43. Fyra minuter senare (22.47) påpekar AFJ att han nog inte ska lägga ut en bild utan att fråga lov. Fyra minuter senare ersätter varghusse bilden med en länk till Flickr, klockan har blivit 22.51. Det olovliga tilltaget har varat i 8 minuter.

Nu, 9 månader senare, reagerar någon över dessa 8 minuter. Fånigt, men ok han är italienare och har använt google translate så man får väl ha överseende. Storm i ett vattenglas... :)

Varghusse skrev sitt inlägg 22.43. Fyra minuter senare (22.47) påpekar AFJ att han nog inte ska lägga ut en bild utan att fråga lov. Fyra minuter senare ersätter varghusse bilden med en länk till Flickr, klockan har blivit 22.51. Det olovliga tilltaget har varat i 8 minuter.

Nu, 9 månader senare, reagerar någon över dessa 8 minuter. Fånigt, men ok han är italienare och har använt google translate så man får väl ha överseende. Storm i ett vattenglas... :)

Ojdå!

Var tråden så gammal:)

Varghusse skrev sitt beundrande inlägg 22.43. Fyra minuter senare (22.47) påpekar AFJ att han nog inte ska lägga ut en bild utan att fråga lov. Fyra minuter senare ersätter varghusse bilden med en länk till Flickr, klockan har blivit 22.51. Det olovliga tilltaget har varat i 8 minuter.

japp.. och är han italienare får man hoppas han har kollat upp dom svenska lagarna :) elelr hur blir det här nu :)

Nej är så less på allt myndighetstänk vad situationen än må vara, ska man hårddra det hela nog länge så kan vi inte fotografera nått alls snart.

That was the most stupid and ill tempered answer I have read on this forum.
This guy admired your result and just asked how it was achieved. He did not try to make some money out of it.
If you are so picky I suggest that you crawl back under your stone and take your copyrights with you.
On top of it your google translation just make makes everyone laugh to death. Do you want to make a fool of yourself?
How the hell did you find out in the first place?

Good evening to All,

really I've referred not to first but at the second post where the User said that it could be possible I'm a thief of photo,
this words made Me afraid about, and this is the first time that I interfere in other groups.
So, if really I don't understand the sense of all topic, please excuse myself for my "hard" interview, and I'm full of pleasure that also in Sweden some People that have my same passion, loves to talk about one of shots.

Regards
Marco Recchia

p.s.: I understand that if anyone loves to say something in swedish language, but he didn't know it, never use the google traslation services, it's prefer to speech in english...

Good evening to All,

really I've referred not to first but at the second post where the User said that it could be possible I'm a thief of photo,
this words made Me afraid about, and this is the first time that I interfere in other groups.
So, if really I don't understand the sense of all topic, please excuse myself for my "hard" interview, and I'm full of pleasure that also in Sweden some People that have my same passion, loves to talk about one of shots.

Regards
Marco Recchia

p.s.: I understand that if anyone loves to say something in swedish language, but he didn't know it, never use the google traslation services, it's prefer to speech in english...

Dont worry! Nobodys accusing you for stealing. The original poster was just admiring your photo and the second post was just telling the poster to link to the picture instead of attaching it to the post.

I think Google Translate needs a bit of work.

Good evening to All,

Regards
Marco Recchia

The second person was actually defending your copyright, telling the first one to remove the picture from the thread. The picture was first posted in the thread, but was removed after 9 minutes, replaced with a link to your Flickr page.

Unfortunately, google translation is so bad so misconceptions often happens when one use it :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar