Annons

Hur får jag till den här elden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eterno

Aktiv medlem
Jag vet inte var jag kan få tag i information hur man kan få till en sådan här eld. Vilket matriell som anävnds, vilken vinkel och vilken gas eller vad det nu är? Skulle kunna tänka mig att det är filmad i en vinkel för att få elden att åka framåt och att man har en skiva som tak där elden "åker" under. jag är ute efter effekten där elden får de här små vågorna (bubblor)
Vet någon hur man kan få till detta?
Har en bild som visar f/x.

Tack på förhand.

Jens

Bilagor

• e.jpg
    e.jpg
    18.5 KB · Visningar: 483
Vet inte det korrekta namnet för elden (kan vara rökgasexplosion eller helt enkelt övertändning) men den uppstår när rökgaserna (som på grund av sin värme stiger mot taket) blir så pass varma så att de antänder.

Jag har varit med om en övning på Revingehed i Skåne där man eldade i en kontainer med något som skapade mycket rökgaser. Efter en stund (c:a 20 minuter) så antände gasen i taket och elden "vandrade" från väggen/taket ut över hela taket. Mycket effektfullt, speciellt för oss som satt inne i kontainern klädda i brandskyddskläder :)

Jag skulle nog inte rekommendera att försöka sig på att återskapa ett sådant förlopp med mindre än att du har tillgång till ett väl avskilt ställe, en faslig massa vatten och gärna kunniga personer (läs brandmän) i närheten. Om mitt minne inte sviker mig så kan det bli väldigt otrevligt om man försöker skapa detta i ett mer slutet rum eftersom man då riskerar en explosion som inte är att leka med (det händer ibland att kortsidor på hus "försvinner" på grund av rökgasexplosioner).

Ett annat alternativ (betydligt säkrare!) är att kontakta närmaste räddningsskola och höra med dom om det finns möjlighet att få vara med och fotografera.

Är du säker på att det är ett foto?

Bilden är väldigt lik (jag tycker mig känna igen den, jag kan dock mycket väl ha fel) en typ av datorgeneread effekt som ofta används i filmer och liknande.

Om jag inte minns helt fel så finns det ett svenskt företag som utvecklar programvara som klarar att göra animationer med detta utseende.

Tack för snabba svar.

Peter:
Jag vet vad du pratar om för övning, har själv legat inne i en sådan kontainer med backdraft.
Men det känns som om det är lite mindre och lite "lättare" att genomföra denna eld grej än en sådan stor kontainerövning. Man ser inte någon rök i bilden och på en sådan övning så är det ju röken som tar eld.

Tobias:
Bilden är en stildbild från ett videoklipp. Själva videoklippen köper man på dvd med massor av eld, rök och pyroteknik videoklipp.
Tror inte att det är datoranimerat.

Jens

Precis som Peter har jag suttit i samma container på Revingehed och det är nog något liknande som krävs, du får inte till den typen av flammor utan en övertändning.

ANNONS