Annons

Hur får jag rätt inställning för "glansigt djur"

Produkter
(logga in för att koppla)

NinaOlsson91

Avslutat medlemskap
Hej! detta är nog inte rätt kategori men hittade inte något mer passande, det är såhär att jag försöker få några bra bilder på min katt med min Sony a390 med mitt sigma 70 - 300mm eller "orginal objektivet" men får endast bilder där han är väldigt glansig, med eller utan blixt. Någon som har något tips?
Tack på förhand!

Bilagor

• DSC02265.jpg
    DSC02265.jpg
    13.1 KB · Visningar: 693
Hej! detta är nog inte rätt kategori men hittade inte något mer passande, det är såhär att jag försöker få några bra bilder på min katt med min Sony a390 med mitt sigma 70 - 300mm eller "orginal objektivet" men får endast bilder där han är väldigt glansig, med eller utan blixt. Någon som har något tips?
Tack på förhand!

Kattkraken är överexponerad ½ -1 steg.
Det här är ett klassiskt exempel på hur exponeringsautomatiken inte klarar av, i det här fallet, ett väldigt mörkt motiv.. Samma sak, men underexponering, blir ofta resultatet om du fotograferar ett väldigt ljust motiv utan att kompensera för det.

Dera ner exponeringen ½ - 1 steg med kamerans exponeingskompensation så blir det bättre.

Kattkraken är överexponerad ½ -1 steg.
Det här är ett klassiskt exempel på hur exponeringsautomatiken inte klarar av, i det här fallet, ett väldigt mörkt motiv.. Samma sak, men underexponering, blir ofta resultatet om du fotograferar ett väldigt ljust motiv utan att kompensera för det.

Dera ner exponeringen ½ - 1 steg med kamerans exponeingskompensation så blir det bättre.

Tack så mycket för responsen!!
Skulle du kunna förklara lite mer utförligt? Är fortfarande inte haj på kameran till 100%
det skulle vara underbart! :)
Tack på förhand! :)

Om du kollar i bruksanvisningen till din kamera, så finns där någonting som heter kompensation, eller exponeringskompensation. Den kanske bara kan användas i lägena P, A och S. Kanske finns det en knapp märkt +/- som man ska trycka när man ska kompensera. Man ser resultatet i sökaren, genom att index för ljusmätaren flyttar sig eller att det märks ut på något annat sätt i själva ljusmätaren. När du tar bild på katten på nära håll, så att den fyller en stor del av sökaren, så får du dra den där kompensationen mot minus, för att katten ska bli mörkare.

Antagligen är det en ratt eller ett hjul som styr själva kompensationen, kanske hjulet som sitter strax framför avtrycket, och man trycker på knappen som är på ovansidan närmast sökarokularet på höger sida, om det är den som är märkt +/-. Sedan får man komma ihåg att ställa tillbaka till noll. Det här gör man alltså lämpligen i läge P eller A.

Hittade det! :) Men blev väldigt mörkt. för att få bort glänsandet . asså han är galet glansig som han är. . men resten kanske man kan ta i photoshop?

Själva glansen i pälsen ska ju vara där, eftersom det är så katten ser ut, men den ska bli mörk, och det blir den inte om man inte kompenserar exponeringen. Det beror så klart också på hur stor del av bilden som katten fyller, och hur man mäter. Om du använder spotmätning på katten ska du antagligen kompensera med mer än ett steg, men om du har någon form av utjämnad mätning ska du kompensera mindre.

Om katten inte fyller någon större del av sökarbilden behöver du inte kompensera alls annat än för bakgrundens relativa ljushet. Om det till exempel är snö runtomkring ska man dra kompensationen mot plus om snön täcker en stor del av bilden. Kameran kan inte veta om din bild ska bli genomgående ljus eller mörk om du inte talar om det på något sätt, och det är vad man gör med kompensation.

Så om du har provat, utan att katten täckte en stor del av sökarbilden bör du ha fått en ganska mörk bild när du kompenserar mot minus. Bilden ska så klart bli mörk om man fotograferar någonting som är mörkt. Jag kan visa ett exempel, en orm som är mörk och som ligger i en mörk håla och äter en fisk. För att bilden ska bli mörk och fiskens ljusare fjäll inte ska bli överexponerade, har jag kompenserat med minus ett och ett tredjedels steg, vilket man kan se i EXIF metadata för bilden.

http://uploads.ifokus.se/uploads/f39/f399be6c8ced86302a4ce875d825d7c3/snok-003.jpg

Om jag inte hade kompenserat hade bilden blivit alldeles för ljus. Kompensationen är ett reglage som man använder väldigt ofta på en systemkamera. Det är därför den har placerats så att den är mycket lätt att nå och använda och så att man ser i sökaren vad man har ställt den på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar