Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag rätt färger i ACR och PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
När jag öppnar en raw-fil i mitt ACR så ser bilden ut på ett visst sätt, när jag sen har redigerat klart den där o trycker "Open image" o får upp den i photoshop så ser den likadan ut. Sen när jag sparar ut den som en jpg (oavsett vanlig save eller save for web) o öppnar den i antingen mitt directory opus (som är färghanterat) eller firefox (också färghanterat, men den ser rätt ut även utan) så ser den INTE likadan ut som i ACR eller Photoshop. Däremot så ser den likadan ut i Photoshop om jag kör med proof colors igång o kör med "monitor rgb".
Med andra ord så visar mitt ACR och Photoshop utan (proof colors igång) FEL färger. Hur gör jag för att få den att visa rätt?

O för att demonsterar lite mera att det är PS som visar fel så har jag gjort en liten gradient som även motsvarar hur vanliga bilder beter sig.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/gradient.jpg
I alla webläsare (både på datorn och telefonen) och bildvisningsprogram jag har så ser den ut som den ska (med lite undantag för små variationer då). Den ser också rätt ut i PS med proof colors igång.
Däremot utan proofen igång, och i ACR så ser den ut såhär:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/gradientfail.jpg
Framför allt så syns det i det blåa hur en skarp o ful linje uppstår. Även i det röda syns det lite. O det har försvunnit en del svärta. Det är ju iaf ganska uppenbart vilken av bilderna som är korrekt tycker jag, mjuka övergånger ska vara mjuka, inget annat.

Så vad gör jag? Hur får jag mitt ACR och PS att visa dom färgerna som syns när jag sparar ut JPGs? Jag kör föresten sRGB heeela vägen igenom, så nåt sånt enkelt är det ju inte iaf...


Edit: Bara för att clarifia lite (kom inte på nåt bättre svenskt ord :p). Jag skapade den där bilden genom att trycka ctrl-n, välja storlek o sRGB, göra en svart till vit gradient, nytt lager, göra en gradient med alla färger (finns som preset), köra overlay, o sen spara ut (vanlig save o save for web ger exakt samma slutbild). Det jag ser när jag jobbar i PS är då alltså som i länk nummer två. När den är utspara o kollar i den i alla andra program ser den ut som i länk nummer ett.
Jag skulle iaf kunna leva med det om jag kunde få igång proof color i ACR också. Men verkar ju inte gå eller? :\
 
Senast ändrad:
Tänkte precis tipsa om sRGB, men dåg att du redan körde det. Det är inte så att programmen jobbar med en annan färgrymd internt i alla fall? Står det redan sRGB om du går in under editmenyn och väljer konvertera till profil så har jag ingen aning. Skriv gärna vad som var knas om du hittar felet.
 
Däremot så ser den likadan ut i Photoshop om jag kör med proof colors igång o kör med "monitor rgb".
Med andra ord så visar mitt ACR och Photoshop utan (proof colors igång) FEL färger. Hur gör jag för att få den att visa rätt?\

Det är garanterat ditt ACR och PS som visar rätt färger om du har en fungerande skärmprofil. Vad du gör när du proofar med monitor RGB är att du i princip stänger av färghanteringen. Fyller ingen som helst funktion att hålla på med det mer än att det ser lika ut på din egen skärm när färghanteringen inte är under kontroll.

Clarifia heter nog förtydliga på svenska.
 
Det är garanterat ditt ACR och PS som visar rätt färger om du har en fungerande skärmprofil. Vad du gör när du proofar med monitor RGB är att du i princip stänger av färghanteringen. Fyller ingen som helst funktion att hålla på med det mer än att det ser lika ut på din egen skärm när färghanteringen inte är under kontroll.

Clarifia heter nog förtydliga på svenska.

Lars har helt rätt i att PS och ACR visar rätt färger, om du har en korrekt skärmprofil. Och att din Granger ser bättre ut i dina andra program är ingen garanti för att du då visar korrekta färger. Du visar bara att de inte har konverterats till en skärmprofil. Då kan bilden få denna mjuka och nyanserade återgivning, men det innebär inte att färgerna är de rätta.

Det enda sättet jag känner till för att verkligen garantera att du har en korrekt skärmvisning är att du validerar din skärmprofil.
 
Jag har en färgprofil igång aa. Körde nån spider-grej på skärmen för nåt år sen som jag inte kör längre, utan jag kör nån som jag tankade ner som ska vara profilerad med nån liknande grej, fast vitbalansen är annorlunda, men i övrigt ser typ likadan ut..
Men det spelar väl mindre roll egentligen. Jag menar, det blir ju faktiskt fel ifrån Photoshop redan. För skapar jag ett helt nytt fräsht dokument i sRGB, gör nånting o sen sparar ut så ser det inte likadant ut som i PS i nåt annat program. Som den där fina gradienten jag hade som test, den ser ju uppenbarligen fel ut om jag inte har proof colors igång, medans har jag det igång så ser det rätt ut, o den ser också rätt ut när jag kollar i alla andra program.
Jag tycker också det känns som att grejer i ACR beter sig konstigt, typ drar jag i svartnivåerna så klipper svärtan väldigt snabbt o fult. Blir lixom ingen trevlig roll-off där nere.
O iofs, som parentes så är min jobdator likadan, dom texturer jag gör måste jag a proof colors igång på så dom ser rätt ut i renderingar också. Tycker photoshop ska sluta spöka med sina egna färger lixom..

Men okej visst, bara för att, säg att photoshop visar rätt då. Hur ska jag isf få det jag sparar ut att se likadant ut i alla andra program som i PS? Har testat att välja olika grejer i 'save for web'-dialogen, men inget av dom gör nån skillnad..
 
Jag har en färgprofil igång aa. Körde nån spider-grej på skärmen för nåt år sen som jag inte kör längre, utan jag kör nån som jag tankade ner som ska vara profilerad med nån liknande grej, fast vitbalansen är annorlunda, men i övrigt ser typ likadan ut..
Men det spelar väl mindre roll egentligen. Jag menar, det blir ju faktiskt fel ifrån Photoshop redan. För skapar jag ett helt nytt fräsht dokument i sRGB, gör nånting o sen sparar ut så ser det inte likadant ut som i PS i nåt annat program. Som den där fina gradienten jag hade som test, den ser ju uppenbarligen fel ut om jag inte har proof colors igång, medans har jag det igång så ser det rätt ut, o den ser också rätt ut när jag kollar i alla andra program.
Jag tycker också det känns som att grejer i ACR beter sig konstigt, typ drar jag i svartnivåerna så klipper svärtan väldigt snabbt o fult. Blir lixom ingen trevlig roll-off där nere.
O iofs, som parentes så är min jobdator likadan, dom texturer jag gör måste jag a proof colors igång på så dom ser rätt ut i renderingar också. Tycker photoshop ska sluta spöka med sina egna färger lixom..

Men okej visst, bara för att, säg att photoshop visar rätt då. Hur ska jag isf få det jag sparar ut att se likadant ut i alla andra program som i PS? Har testat att välja olika grejer i 'save for web'-dialogen, men inget av dom gör nån skillnad..
Allt det du säger pekar på att du har en dålig skärmprofil. Det räcker inte med att köra någon spider får några år sedan. Skärmar förändras över tiden och efter ett par månader måste du göra om profilen.

Och att din Granger-gradient ser snygg ut i andra program innebär inte att färgerna visas korrekt där. Det är bara ett bevis på att du inte har konverterat din bild med din dåliga profil i dessa program.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Jag har en färgprofil igång aa. Körde nån spider-grej på skärmen för nåt år sen som jag inte kör längre, utan jag kör nån som jag tankade ner som ska vara profilerad med nån liknande grej, fast vitbalansen är annorlunda, men i övrigt ser typ likadan ut..
Men det spelar väl mindre roll egentligen. Jag menar, det blir ju faktiskt fel ifrån Photoshop redan.

Det blir inte fel från PS, men om din skärmprofil är felaktig, så ser det fel ut eftersom PS konverterar färgerna i bilden du tittar på till din skärmprofil och visar dem på din skärm. Har du en dålig skärmprofil blir bilden dålig. När du softproofar med monitor RGB sker inte denna konvertering och därför tror du att bilden blir bättre. Den visas utan att färghanteras. Sluta med att softproofa med monitor rgb och skaffa utrustning för att profilera din skärm en gång i månaden, så slipper du problemen.
 
Men okej, säg att färgprofilen är fel, hur gör jag då så att det jag sparar ut ser likadant ut i andra bildvisningsprogram och webläsare (alla med färghantering IGÅNG) som det gör i ACR och PS (utan proof colors igång)? Lixom, jag kör ju sRGB hela kedjan igenom, borde det inte visas samma överallt då?

Edit: Såg försten att jag av nån anledning hade en gamma på 1.2 på skärmen, så jag drog ner den så nu är svartnivåerna där dom ska, men färger (o fortfarande lite svärta) diffar ju ändå när jag sparar ut nåt.
 
Men okej, säg att färgprofilen är fel, hur gör jag då så att det jag sparar ut ser likadant ut i andra bildvisningsprogram och webläsare (alla med färghantering IGÅNG) som det gör i ACR och PS (utan proof colors igång)? Lixom, jag kör ju sRGB hela kedjan igenom, borde det inte visas samma överallt då?

Edit: Såg försten att jag av nån anledning hade en gamma på 1.2 på skärmen, så jag drog ner den så nu är svartnivåerna där dom ska, men färger (o fortfarande lite svärta) diffar ju ändå när jag sparar ut nåt.

Du har inte färghantering igång i de övriga programmen. Det visar sig genom att du får samma färgvisning i de programmen som när du aktiverar Monitor RGB i Photoshop, det vill säga avaktiverar färghanteringen. I Firefox måste du aktivera färghanteringen, vilket du gör genom att skriva about:config i adressraden. Sök sedan color_management och sätt den på värde 1. Då ska du se samma sak i Photoshop och i Firefox.
 
Du har inte färghantering igång i de övriga programmen. Det visar sig genom att du får samma färgvisning i de programmen som när du aktiverar Monitor RGB i Photoshop, det vill säga avaktiverar färghanteringen. I Firefox måste du aktivera färghanteringen, vilket du gör genom att skriva about:config i adressraden. Sök sedan color_management och sätt den på värde 1. Då ska du se samma sak i Photoshop och i Firefox.

Jorå, den siffran har varit 1 väldigt länge nu, även chrome är färghanterat nuförtiden och mitt Directory Opus har också färghantering igång. Så alla program utom PS visar samma färger.
 
.. okej, nu blir jag förvirrad. Den var inställd på 2 iaf. Så nu när jag kollar bilden i FF så ser den lika ful ut som i PS. Men i chrome ser den inte likadan ut, även fast färghanteringen ska vara igång.
O just nu kollar jag alltså om färghanteringen är igång med hjälp av den här bilden: https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/S2fzq.jpg
Bilen ska alltså bli lila om man inte har färghantering igång, o både i FF o chrome så är den orange. Men hur kommer det sig att gradient-bilden inte ser likadan ut då?

O föresten, hur ser den här ut för er? Är det en skarp kant i det blåa eller är det mjuka fina övergångar överallt?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/gradient.jpg
 
Gradientbilden saknar inbäddad profil och visas således fel i såväl Firefox med inställning 2 som i Chrome.

Bilbilden har "Jeffries Funky RGB" inbäddad, vad är det?
 
Börjar bli lite klokare nu iaf, tack för tålamodet!
Men gradient-bilden ska ju vara sRGB, ska väl inte ens behövas nån inbäddad profil då?
Gjorde iaf en ny bild där jag kryssade i att den ska lägga in en profil. Men den ser ju likadan ut?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/gradientEmb.jpg

Iaf, just nu ser bilderna exakt likadana ut i FF som i PS, o i chrome ser den nääästan likadan ut, skillnaden är att det svarta är lite svartare. O då är som sagt båda färghanterade. Känns som jag kanske får leva med det här antar jag..

O den där bilbilden hittade jag här: http://petapixel.com/2012/06/25/is-your-browser-color-managed/
Den är till för att se om man har färghantering på eller inte, så jag gissar att han gjorde en helt egen profil enbart för att man lätt ska kunna se skillnad. Ganska smidigt ju. :)
 
Firefox med inställning 2 färghanterar bara om det finns en inbäddad profil i bilden. Detta är defaultinställningen. Firefox med inställning 1 färghanterar alla bilder vare sig de har inbäddad profil eller ej. Den förutsätter att en bild utan profil ligger i sRGB, så om bilden ligger i Adobe RGB blir det fel.

Chrome färghanterar bara om det finns en inbäddad profil i bilden, men jag är inte helt säker på om den verkligen konverterar till skärmprofilen, eller gör som Internet Explorer, konverterar till sRGB. Då blir det bara rätt om din skärm överensstämmer med sRGB till 100%, vilket är osannolikt.

Eftersom du nu har överensstämmelse mellan Firefox och Photoshop, så vet du att det är färghanterat. Om du tycker att bilden då blir sämre än om du inte färghanterar, så vet du att det beror på en dålig skärmprofil.
 
.. okej, nu blir jag förvirrad. Den var inställd på 2 iaf. Så nu när jag kollar bilden i FF så ser den lika ful ut som i PS. Men i chrome ser den inte likadan ut, även fast färghanteringen ska vara igång.

Chrome färghanterat, har jag aldrig hört eller sett att den är.

O just nu kollar jag alltså om färghanteringen är igång med hjälp av den här bilden: https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/S2fzq.jpg
Bilen ska alltså bli lila om man inte har färghantering igång, o både i FF o chrome så är den orange. Men hur kommer det sig att gradient-bilden inte ser likadan ut då?

på grund av att Chrome inte är färghanterat.

O föresten, hur ser den här ut för er? Är det en skarp kant i det blåa eller är det mjuka fina övergångar överallt?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/gradient.jpg
I Safari är den mjuk och fin med min skärmprofil.
 
profil eller ej. Den förutsätter att en bild utan profil ligger i sRGB, så om bilden ligger i Adobe RGB blir det fel.

Chrome färghanterar bara om det finns en inbäddad profil i bilden, men jag är inte helt säker på om den verkligen konverterar till skärmprofilen, eller gör som Internet Explorer, konverterar till sRGB. Då blir det bara rätt om din skärm överensstämmer med sRGB till 100%, vilket är osannolikt.

De tester jag gjort med Chrome visar att den inte konverterar till skärmprofil. Jag antar att den tar den inbäddade profilen och använder den som utgångspunkt för en konvertering till sRGB, vilket inte är färghantering enligt mig. Men jag har inte provat på ett halvår, så det kanske har uppdaterats.
 
Men jag har inte provat på ett halvår, så det kanske har uppdaterats.

Jag testade nu, laddade ner Chrome och installerade. Det ser lika illa ut som med Internet Explorer, skärmprofilen tycks inte respekteras.

Testat på Windows 7/64, Chrom version 30.0.1599.69 m

Jag försökte lägga till den rekommenderade inställningen på kommandoraden som startar Chrome men det gjorde ingen skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.