Annons

Hur få utrymme på datorn för stora bilder+

Produkter
(logga in för att koppla)

oman

Ny medlem
Försöker använda Photomerge i Photoshop Elements för att lägga ihop två bilder på 1,7 GB vardera men stupar på att minnet inte räcker till. Har Wind.XP och två HD-partitioner med 5 resp. 9 GB ledigt.

Hur ställer jag RAM, virtuellt minne, registerminne mm. i Win.XP resp. Ph.Elements...?

Tacksam för hjälp!
 
Kan inte förstå vad det är för bilder som är så stora... Men svaret på dina frågor är nog:

Win XP: Kontrollpanelen, öppna system
välj flik avancerat

Under prestanda trycker du "inställningar"
Välj flik avancerat
Under Virtuellt minne, väljer du "ändra", sen är det bara att ändra.

PS, Vet inte hur man gör i Elements, men kanske är det samma som i den "vanliga", nämligen:

Menyn edit
preferences
Memory&Image Cashe

Sen kan du ändra till vad du tycker känns bra!

Lycka till!

PN
 
bör du inte ha mer ramminne än vad bilderna är stora?
annars swappar väl datorn ner det på hårddisken och det går låååååångsamt.

jag är inte så haj på just hårdvara, men jag jobbar ofta med stora bilder och har 1 gig ram för att kunna hantera stora filer. dock använder jag mig aldrig av så stora filer som flera gig.
 
1.7 gig bild? Har du försökt göra ett 360 graders panorama med 1000mm objektiv med en 22 mpixel digitalback, och gjort 20 kopior på varje lager? Det låter helt sjukt. Jag är väldigt intresserad av vad det är för bild! :)
 
Vad är det för enorma bilder du har?

Det största bilderna jag har är på 250Mb, tiff-bilder från min Minolta Scan Elite 5400 med max dpi och 16-bitars färg.
 
Han kanske har slagit ihop flera bilder tills han inte kom längre pga av minnesbrist.
Märklig hobby!
:)
 
Olof,

Utgår ifrån att bilderna är så stora för att de är i 16 bitars färg och/eller innehåller en massa lager. Innan du börjar montera ihop dem kan du göra om dem till ett lager, 8-bitars färg och dra ned storleken så att det passar det slutgiltiga utformatet.

300ppi bör räcka för så gott som alla media om de är foton. För streckbilder kanske du bör gå i 1200ppi men det verkar osannolikt att du försöker montera ihop två streckbilder i Photomerge. Det finns inga riktigt bra anledningar att behålla filernas enorma storlek i slutfasen av arbetet.

Bara för att du skall förstå så får du här några exempel. En bild på 1,7GB i 8-bitars färg innehåller ungefärligen tillräckligt med bildinformatin för att i riktigt hög kvalitet göra följande:

1. Trycka med dagstidningskvalitet i formatet 5 x 3 meter.

2. Trycka i bästa glättade veckotidningen i formatet 2,5 x 1,5 meter

3. Skriva ut på en riktigt bra bläckstråleskrivare i 3 x 1,5 meter.

4. Trycka för storformatstavla i 9 x 5 meter.

I ovan exempel har jag inte ens tagit hänsyn till betraktningsavståndet för så stora bilder. Gör man det kan man öka storleken med 3-400% utan vidare. Du hade säkerligen inte tänkt dig att trycka i en veckotidning som är 12 x 4,5 meter. Det blir jobbigt att bläddra i så fall... ;-). Monterar du ihop båda dina bilder så lär det bli tillräckligt för 24 x 9 meters veckotidningsbild...

Skall du göra något av ovanstående - behåll filstorleken och köp mer arbetsminne och hårddisk. I annat fall - dra ned ordentligt innan du fortsätter med din redigering.

Det enda fallet jag kan komma på där det faktiskt skulle vara befogat att jobba med så stora bilder är som i fallet med Diesel-kampanjen som pågår just nu där man har en enormt detaljerad bild som man gör olika detalj-utsnitt ur för en serie annonser.

Lycka till!

/G
 
Tack för alla glada svar!

Anledning till att jag har stora filer är att jag kopierat en detaljrik bild i dubbelt A4-format i två delar och nu vill lappa ihop dem.

Jag är medveten om att upplösningen är väl häftig (tack Gerhard för tydliggörande jämförelser...) men jag har haft svårt få till en snygg skarv mellan bilderna. Jag har varken fått färger eller geometri att gå ihop riktigt.

Och så vill jag förståss förstå bättre vilka minnen och buffertar dator och program jobbar med, osv, men varken Win.XP eller Ph.Elements innehåller tydliga hjälpavsnitt om detta. T.ex. hittar jag inget om var jag behöver stort utrymme, eller hur stort i relation till bilderna; ska jag justera RAM eller virtuellt minne i Win.XP, i så fall var och hur mycket, eller ska jag ändra inställningar i Ph.Elements...?

Som sagt, tack för glada kommentarer! Och har någon svaren på de kniviga frågorna ovan vore det inte dumt...
 
Hur mycket RAM-minne har du nu? Just vid bildbhandlig är mycket RAM snabba diskar och snabb processor (eller ännu bättre flera processorer) väldigt trevligt. Beroende på vad man ska ha bilderna till är det ju bra med en färgkallibrerad skärm också. Har man inte råd att satsa på allt, vilket man sällan har så är RAM det första jag skulle köpa. Som Christel säger så bör man ha mycket mer RAM än vad bilderna är stora. Beroende på vad du har för dator är det inte säkert det är möjligt att trycka in så mycket RAM. Skulle nog säga att vid sammanslagningen av dina två bilder skulle du behöva minst 4GB RAM. Gissar att det är betydligt bättre om du skalar ner bilderna lite (en hel del tom.) först.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.