Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få större fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaA1

Aktiv medlem
Tar verkligen tacksamt emot hjälp! Fotar med en Sony a6000 och ett sigma 56mm 1.4. Har ett problem när jag fotar hundar, det är nämligen så att endast ögonen eller nosen blir i fokus istället för hela ansiktet. Jag har även problem med autofokusen om hunden står i högt gräs, då fokuserar kameran endast på gräset och inte på hunden. Vet någon hur jag ska kunna lösa detta problem? Bifogar en bild där fokuset är på ögonen och nosen dessvärre är helt suddig.

Tack på förhand 🍁🍂

Bilagor

• AirBrush_20201107161745-01.jpeg
    AirBrush_20201107161745-01.jpeg
    369.3 KB · Visningar: 183
Mindre bländare (högre siffra) typ 5,6, eller 8 ger större skärpedjup. Kortare brännvidd med ett annat objektiv, typ 28 eller 35 mm.
Annars tycker jag om bilden på jycken! Det du inte vill ha vill de allra flesta ha!! Dvs kort skärpedjup med fokus på ögonen.

Mindre bländare (högre siffra) typ 5,6, eller 8 ger större skärpedjup. Kortare brännvidd med ett annat objektiv, typ 28 eller 35 mm.
Annars tycker jag om bilden på jycken! Det du inte vill ha vill de allra flesta ha!! Dvs kort skärpedjup med fokus på ögonen.

Tack för svar! Såklart vill jag ha kort skärpedjup och fokus på ögonen. Vill bara att nosen också ska vara med 😄

För att få fokus på både ögon OCH nosen så behöver du lite större skärpedjup Men, du måste sätt skärpan mellan nosspetsen och ögonen och det rör ju ett precisionsarbete som inte är så lätt på en rörlig hund. Ett sätt skulle kunna vara att sätt fokus på nosen och sedan "gunga" fram kamera några centimeter motsvarande halva avståndet mellan nos och ögon!

Tack för svar! Såklart vill jag ha kort skärpedjup och fokus på ögonen. Vill bara att nosen också ska vara med 😄
Så klart du vill!
För kort skärpedjup är inte snyggt. Det är bara ett sätt att skryta med sin utrustning om hur stor bländare och bra autofokus man har.
Prova steg för steg att minska bländare tills du hittar det skärpedjup du eftertraktar.

Avseende fokus på grässtrån i förgrunden antar jag att du låter kameran välja fokuspunkt. Ta kommandot över kameran. Använd en specifik punkt som du placerar där du vill ha fokus.

Senast ändrad:
Tar verkligen tacksamt emot hjälp! Fotar med en Sony a6000 och ett sigma 56mm 1.4. Har ett problem när jag fotar hundar, det är nämligen så att endast ögonen eller nosen blir i fokus istället för hela ansiktet. Jag har även problem med autofokusen om hunden står i högt gräs, då fokuserar kameran endast på gräset och inte på hunden. Vet någon hur jag ska kunna lösa detta problem? Bifogar en bild där fokuset är på ögonen och nosen dessvärre är helt suddig.

Tack på förhand 🍁🍂
Mindre bländaröppning (8 eller 11) om du står på samma avstånd med samma brännvidd (56mm). Du kan även vara längre ifrån med större brännvidd (exempelvis 200mm), då kan du använda samma bländaröppning som vanligt men få ett större skärpedjup i hundens ansikte. Om du läser på en del om bländaröppning, skärpedjup och perspektiv kommer du upptäcka ett mycket fascinerande område inom fotografin som kommer berika och utveckla ditt fotograferande. Lycka till! 👍

Mindre bländaröppning (8 eller 11) om du står på samma avstånd med samma brännvidd (56mm). Du kan även vara längre ifrån med större brännvidd (exempelvis 200mm), då kan du använda samma bländaröppning som vanligt men få ett större skärpedjup i hundens ansikte. Om du läser på en del om bländaröppning, skärpedjup och perspektiv kommer du upptäcka ett mycket fascinerande område inom fotografin som kommer berika och utveckla ditt fotograferande. Lycka till! 👍
Bara om hon står så pass långt ifrån att avbildningsskalan blir mindre och hon får beskära bilden till samma storlek på hunden. Vid samma bildutsnitt blir skärpedjupet på hundens ansikte det samma, fast bakgrunden blir mer utsmetad. (Vid samma bländare). Skrev detta för att ditt inlägg lätt kan misstolkas som att man med tele, vid samma avbildningsskala/bildutsnitt får större skärpedjup vilket de flesta som hållit på ett tag konstaterat inte är fallet.

Om du sen förstorar din beskärning är du tillbaka där du började. För skärpedjupet beror på avbildningsskalan, och där ingår hur stort du skriver ut bilden, och för den delen även hur långt bort du står när du tittar på den.
Att man brukar förutsätta en viss utskriftsstorlek, och betraktningsavstånd, för att få siffror man kan jämföra, förändrar inte detta faktum.

Om du sen förstorar din beskärning är du tillbaka där du började. För skärpedjupet beror på avbildningsskalan, och där ingår hur stort du skriver ut bilden, och för den delen även hur långt bort du står när du tittar på den.
Att man brukar förutsätta en viss utskriftsstorlek, och betraktningsavstånd, för att få siffror man kan jämföra, förändrar inte detta faktum.
Är det här ett svar, som TS förstår?
Troligen inte, enbart en totalt onödig uppvisning i tekniskt nörderi!

Det finns såvitt jag vet exakt fyra sätt att öka skärpedjupet: (har jag missat nåt :p)
1. Minska bländaröppningen
2. Fota med en kamera som har liten sensor
3. "Croppa" på en kamera med stor sensor dvs använd bara en liten del av sensorytan.
4. Använd "focus stacking" dvs ta en serie med bilder där fokus är stegvis förskjutet från bild till bild. Sen plockar man ihop bilderna med lämplig mjukvara. Metoden fungerar fungerar förstås bara på motiv som är någorlunda stilla (tveksamt om det går på en hund) och kräver en del efterarbete.. Både Helicon och Zerene brukar erbjuda en månads gratistest.

Senast ändrad:
Alla funderingar om skärpedjup, bländaröppning, exp.tid, studeras lätt i manualen för Sony A6000.
https://www.alphashooters.com/cameras/a6000/manual/ 👍

Tyvärr förklarar Sonys manualer för A6000 inte ett skvatt om förhållande mellan brännvidd, bländare, avbildningsskala och annat som man faktiskt behöver sätta sig in i åtminstone lite grann för att det ska bli bra. Det enda man kan hitta om just skärpedjup är att det blir ett större skärpedjup om man använder en mindre bländaröppning (och vice versa).

Det enda man kan hitta om just skärpedjup är att det blir ett större skärpedjup om man använder en mindre bländaröppning (och vice versa).
Ja, det räcker väl, när det gäller skärpedjupet?
Säkert, finns också flera andra tips, - t.ex. kort exp.tid, 1/125 sek eller kortare
= rörliga motiv, annars blir bilden suddig.
Manualerna till analoga kameror, när du och jag började fotografera, tog bara
upp det mest elementära, resten kom med tiden efter viss erfarenhet ....
Gamla tiders manualer påpekade ofta, se nedan.
" OBS! Håll kameran med båda händerna, glöm inte ta av locket till öppningen
framtill, kallas för linsen! " ;)

Ja, det räcker väl, när det gäller skärpedjupet?
Säkert, finns också flera andra tips, - t.ex. kort exp.tid, 1/125 sek eller kortare
= rörliga motiv, annars blir bilden suddig.
Manualerna till analoga kameror, när du och jag började fotografera, tog bara
upp det mest elementära, resten kom med tiden efter viss erfarenhet ....
Gamla tiders manualer påpekade ofta, se nedan.
" OBS! Håll kameran med båda händerna, glöm inte ta av locket till öppningen
framtill, kallas för linsen! " ;)

Det där har du nog rätt i; börja med den elementära teorin, och öva sedan!

Många här på FS, jag själv inräknat, är lite väl sugna att dela med oss av allt det vi själva kan, eller nyss lärt oss, utan att på riktigt förstå mottagaren och dennes behov.

Senast ändrad:
En liten tumregel till: 2/3 av skärpedjupet ligger bakom fokuspunkten och 1/3 framför. Det innebär att för maximalt nyttjande av skärpedjupet sätts fokuspunkten 1/3 av vägen från nosen mot ögonen i avstånd.

Är det här ett svar, som TS förstår?
Troligen inte, enbart en totalt onödig uppvisning i tekniskt nörderi!
Inte vet jag. Det är därför man kan ställa fler frågor. Men vi kan ju hoppas det, trots att du uppenbarligen inte begrep. Men du är i gott sällskap, för det är lika uppenbart att Terje inte heller vet hur det fungerar.

Inte vet jag. Det är därför man kan ställa fler frågor. Men vi kan ju hoppas det, trots att du uppenbarligen inte begrep. Men du är i gott sällskap, för det är lika uppenbart att Terje inte heller vet hur det fungerar.
Jag kan mycket väl följa din förklaring, men det är inte mig (eller Terje) du ska lära upp, - det är väl till TS, svaren är riktade till, eller hur?
Du har säkert i all välmening, skrivet en bra förklaring, - men den är alldeles för
avancerad för TS.
Tyvärr, vanligt på FS forum, en spontan enkel fråga, blir ofta besvarad efter
en "runda" med tekniska förklaringar i den "högre skolan", - inte konstigt om TS
ger upp, använder hellre sin mobilkamera. ;)

Senast ändrad:
Ja när Mattias Klum fotade Lejon som vilade bland grenverket ( högt gräs )- så körde han manuell fokus med sin D4, en yrkeskamera av högsta klass, han använde ofta manuell fokus sade han på den tiden i alla fall. f/1,4 ger väldigt kort skärpe djup, rör det sig inte om bara någon centimeter tror jag, omöjligt att få långnosade djur skarpa över hela huvudet, finns ljuset och bra lågljusegenskaper hos kameran brukar det gå bra att skruva in högre bländar tal, vilket har hjälpt många fotografer att få till en hyggligt skarp bild, man får liksom lite spelrum, vet inte om A6000 har DMF att välja in, tror den kan ha det, då kan man justera sista skärpan manuellt alla fall på stilla stående djur, sedan får man gräva i manualen efter AF-inställningarna om vad som kameran kan erbjuda för olika inställningar, kanske finns någon enpunkt autofokus att välja in.

När det gäller skärpedjup är det ju oerhört enkel snabbt och billigt att testa med sin digitalkamera hur olika bländare och avstånd påverkar resultatet. Det är väl egentligen det som de flesta svaren i tråden handlar om.
Om man för stunden inte orkar testa kan man så länge kika lite på denna sida, där man kan laborera med alla relevanta parametrar för att bilda sig någon sorts uppfattning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar