Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få riktigt liten bild i Capture One Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det är tredje gången jag har laddat ner Capture One Pro för att utvärdera programmet. Hittills har jag inte alls fastnat för det, men jag har heller inte helt gett upp hoppet om att förbättra mina kunskaper om det.

Hur som helst..trots att jag har testat det i ett antal timmar så begriper jag inte hur man får ner storleken rejält på bilden man jobbar med. Det finns ju ett reglage uppe i högra hörnet, men även om man drar det reglaget till minimiläget så blir inte bilden särskilt liten. Jag vill kunna dra ner storleken till typ 5 % av originalstorlek. Hur gör jag det på ett snabbt och enkelt sätt?

Senast ändrad:
Ingen som har en idé om hur man gör? I ACDSee Pro är det bara till att ändra reglaget från aktuell procentstorlek (låt säga 25%) till 5% om man vill ha det. Detta måste väl ändå gå att göra i C1 Pro också!?

Anledningen till att jag vill kunna dra ner storleken så pass mycket är för att jag tycker man får en bättre överblick och därmed lättare att avgöra hur balansen ter sig.

Säger hjälpen dig något?

Själv tycker jag att bilder som betraktas förminskade är bedrägliga – programmet har skalat om bilden och applicerat skärpa på ett sätt man inte har någon kontroll över.

Säger hjälpen dig något?

Själv tycker jag att bilder som betraktas förminskade är bedrägliga – programmet har skalat om bilden och applicerat skärpa på ett sätt man inte har någon kontroll över.

Nu förstod jag inte riktigt ditt svar. Jag redigerar inte mina filer/bilder i 5% visningsstorlek, utan jag drar bara ner dem i så små storlekar för att få en första överblick över balansen i bilden. Sedan drar jag upp bilden i lite större storlek och beskär kanske en aning i kanterna..drar ner bilden igen i liten storlek för att se om balansen är bättre. Det går fint att även beskära sina bilder i så små storlekar som det blir vid 5 % visningsläge ska sägas. Därefter drar jag upp bilden till större storlek (25 % oftast) och redigerar den vidare i den storleken. Som svar på din fråga kan jag säga..JA ett svar som talar om var jag kan ändra storleken på det sätt jag vill hade sagt mig mycket! ;-)

Nej, jag tror inte någon sådan förminskningsfunktion finns i Capture One Pro v9.0.1

Nej, jag tror inte någon sådan förminskningsfunktion finns i Capture One Pro v9.0.1 (som är den senaste versionen).

Jag vet inte om jag förstår frågan rätt, men försöker ändå svara.

I fönstret “viewer” verkar man kunna zooma bilden från “fit” upp via cirka 25% (åtminstone för mina D800-filer) till maximalt 400%.
För reglageläget “fit” fyller den valda bilden hela fönstret “viewer”.

Jag tror inte att man zooma bilden så den blir ännu mindre genom att trycka på någon dedicerad knapp. Jag kan komma på följande två work-arounds om du vill ha den valda bilden mindre på skärmen:

Ställ zoomreglaget på “fit”. Ta tag i gränsen mellan fönsterna “browser” och “viewer” och dra gränslinjen uppåt så bilden i "viewer" samtidigt zoomas mindre på skärmen.

Ställ zoomreglaget på “fit”. Om du trycker på knappen “multiview” och sen väljer två bilder blir dessa två mindre i "viewer", är det inte tillräckligt smått så väljer du tre bilder osv osv. Håll på så tills storleken blir enligt önskemål. Enligt onlinemanualen kan man ha max 12 bilder öppna samtidigt i “viewer”.

http://help.phaseone.com/en/CO9/User-Interface/Viewing-Photos/The-Viewer.aspx
http://help.phaseone.com/en/CO9/User-Interface/Viewing-Photos/Browser-View.aspx

Det kan vara skillnader mellan Capture One v9.0.1 och Capture One Pro v9.0.1.
Det ovanstående gäller Macversionen av programmet.

Storleken på filen (resolution, scale, mm) från Capture One ställer du in i menyn “process recipe” under fliken “output” men det är nog inte det frågan avser?

Tack Bo för att du försöker hjälpa till!

Det jag menade var helt enkelt att jag har letat förgäves efter ett reglage/verktyg där man lätt kan zooma så att bilden man ska arbeta med blir jätteliten. Det finns ett sådant reglage uppe i högerhörnet av C1 Pro, men minsta storlek med det verktyget blir "Passa in", d.v.s. alldeles för stort. Se nedan hur jag vill att det ska se ut!

Där jag har markerat med rött i ACDSee Pro-skärmdumpen finns ett zoomreglage. Det är bara att dra i det reglaget så kan man få ner storleken på bilden till 2 % om man vill. Reglaget finns förstås även i den andra skärmdumpen, men i den har jag inte brytt mig om att markera det. Första skärmdumpen visar bilden som ska arbetas med i en storlek motsvarande "Passa in" medan den andra skärmdumpen visar hur liten storlek jag vill kunna få till genom att bara dra i ett reglage.

Helst vill jag att det inte bara ska gå att förminska bilden, utan det ska även gå att beskära direkt i en så liten bild. Jag kollade nyss på hur det fungerar i Lightroom. Där går det att få till en liten bild, men däremot verkar det inte gå att använda beskärningsverktyget samtidigt. Så fort man väljer beskärningsverktyget går bilden tillbaka till "Passa in-storlek".

Bilagor

• Sigge-bild 100% Fotosidan.jpg
    Sigge-bild 100% Fotosidan.jpg
    39 KB · Visningar: 34
  • Sigge-bild förminskad Fotosidan.jpg
    Sigge-bild förminskad Fotosidan.jpg
    20.4 KB · Visningar: 34
OK, då har jag förstått dig rätt.

Något sådant reglage (där bilden kan zoomas till pytteliten) har jag inte hittat i Capture One Pro. Det snabbaste sättet att få bilden liten är nog min första work-around;

Ställ zoomreglaget på “fit”. Ta tag i gränsen mellan fönsterna “browser” och “viewer” och dra gränslinjen uppåt så bilden i "viewer" samtidigt zoomas mindre på skärmen.

Jag gör några skärmdumpar i morgon kväll.

Res på dig och backa bak från skärmen, det är nyttigt att röra på sig. Phase One värnar om din hälsa. ;)

Nu har jag inte prövat senaste versionen, men jag kan inte påminna mig att det går att göra så. Om man har en väldigt stor skärm kan man förstås minska ned fönstret. Å andra sidan har du ju redan en riktig fjuttbild när du bläddrar bland bilderna, lite beroende på vilket visningsläge du valt. Dessa går ju att variera storleken på inom vissa gränser om jag minns rätt. Jag har inte programmet installerat på den här datorn.

Res på dig och backa bak från skärmen, det är nyttigt att röra på sig. Phase One värnar om din hälsa. ;)

Om man har en väldigt stor skärm kan man förstås minska ned fönstret.

Har en säng 1 meter bakom stolen jag sitter på vid datorn samt en vägg bakom sängen..så att backa rent fysiskt blir svårt tror jag! ;-)

Däremot hade jag inte tänkt på att man faktiskt kan minska ned hela programfönstret. Jag hade förstås föredragit ett användbart zoomverktyg, men vill man tvunget få ner storleken på visningsbilden i C1 Pro och samtidigt kunna beskära bilden så fungerar det (i nödfall) att minska ned hela programfönstret. Tack för upplysningen!

Om du inte vill minska ditt huvudfönster så kan du ju öppna ett nytt bara för detta, menyvalen Window->Viewer borde fungera.

Skärmdumpar

Något sådant reglage (där bilden kan zoomas till pytteliten) har jag inte hittat i Capture One Pro. Det snabbaste sättet att få bilden liten är nog min första work-around;

.

1. Ställ zoomreglaget på "fit"

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    91.2 KB · Visningar: 32
2..Ta tag i gränsen mellan fönsterna “browser” och “viewer” och .......

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    51 KB · Visningar: 26
3.... dra gränslinjen uppåt så bilden i "viewer" samtidigt zoomas mindre och....

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    101.4 KB · Visningar: 26
4.... mindre på skärmen.

OK, ingen särskilt elegant lösning men den går hyfsat snabbt.

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    102.8 KB · Visningar: 22
Tackar för förklaringen, Bo!

Det går att göra som du beskriver även om Martins förslag att helt enkelt minska ner hela programfönstret är smidigare då det bara krävs ett klick för det. Ditt sätt har dock två fördelar - nämligen att programmet fortfarande täcker hela skärmytan så att inte skärmbakgrunden kommer fram och stör samt att man kan se en större version av bilden samtidigt som man har den lilla framme. Tyvärr visas antalet pixlar på både bredd och höjd när man ska beskära i den lilla bilden och tumnaglarna blir förstås inte heller skarpa när man drar gränslinjen uppåt. Att pixlarna visas vid beskärning skulle jag väl i och för sig gissa går att plocka bort med någon inställning!?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto