Annons

Hur få "rätt" perspektiv i Photomerge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag tog ett antal bilder och försöker sy ihop dom Photomerge (i CS6). Auto blev det inte bra, med cylindrical inte bra alls, regnbågarna blev paraboler, med Perspective tekniskt OK. Men jag är inte nöjd med perspektivet, husen lutar inåt för mycket. Här är bilden:

http://www.fotosidan.se/pools/view/13076/3015699.htm

Jag har för mig att man kan få Photomerge att utgå från en viss bild (jag har en med det perspektiv jag vill ha) men hur bär man sig åt?

PT lens

Jag kan rekommendera programmet PT lens för att justera perspektivförskjutningar. En viss beskärning blir följden, men ett utmärkt program.

Du skulle kunna använda dig av transform tool. Duplicera lagret och ändra till perspektiv i verktyget (eller bara dra lite i kanterna). Behöver du hjälp så är det bara att skriva.

Lycka till!

ps. Är det stående eller liggande bilder? Stående blir oerhört mycket bättre om de ska stitchas ;)

Stående, men.....

Du skulle kunna använda dig av transform tool. Duplicera lagret och ändra till perspektiv i verktyget (eller bara dra lite i kanterna). Behöver du hjälp så är det bara att skriva.

Lycka till!

ps. Är det stående eller liggande bilder? Stående blir oerhört mycket bättre om de ska stitchas ;)

Stående men det räckte inte med att ta bilder i sidledd, det är s a s två lager. Tagna på frihand och med kameran hållen över huvudet för att få sikt förbi ett staket. Jag är rätt imponerad av att Photomerge fått till nåt alls!

Ett steg i rätt riktning!

Hej igen David!

Jag testade din idé och nu ser bilden ut ungefär som jag tänkt mig! Men det är ett frihandsjobb med ögonmått och har inget större dokumentationsvärde. Kul iallafall att se att det här borde gå att få till!

Har lagt in nya skissen som aktuell version på länken ovan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto