Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få en bild frilagd?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrylHolm

Aktiv medlem
Jag går en photoshopkurs och nu ska jag med hjälp av bakgrunssuddgummit ta bort bakgrunden och det som syns genom bilfönstrena på en porsche. Bakgrunden är gryllig och med olika färger.

HUR ska jag ställa in suddgummit, för att få det perfekta resultatet?

När jag har zoomat in i bilden så är det så dålig kvalitet, så det blir supersvårt att se bilens kanter!!! Något förslag?

All hjälp behövs!

Tack på förhand.../ulrica
 
är det en bild som du fått dig tilldelad?
och måste du använda bakgrundssuddigummet?
tycker det låter som ett dåligt val av verktyg.
 
Vad sägs om quickmask (Q) och frilägg det mesta lite grovt med en stor pensel. Börja sedan finjobba med en mindre pensel.

Alternativt kan du göra en kopia på bilden, ändra nivåer (RGB eller varje kanal för sig), färgmättnad, osv. tills att du finner de konturer du vill ha. På så sätt kan du kanske till och med använda trollspöet eller "magnetlasson" (älskar det namnet) för att snabbt frilägga vissa delar och sedan spara markeringen för att jobba vidare senare med kanske lite kinkigare ställen på bilden.
 
Bakgrundssuddgummit är ett verktyg som jag nästan glömt bort existerar.

Har helt enkelt inte funnit någon egentlig praktisk användning för det.

Friläggning gör jag alltid med helt andra verktyg.
 
Tack för svar!

Det är en uppgift som finns i en bok som heter Photoshop CS - Grundkurs (som Skandinaviska databöcker gjort).

Typiskt att man ska göra en uppgift där man bara får använda bakgrundssuddgummit, när det låter som att man inte brukar välja det (om man inte blir tvingad under hot!) :) hehe.

Jaja, jag får helt enkelt försöka sudda på så gott det går! Ska testa med andra alternativ bara för att se hur mycket enklare det går!

/Ulrica
 
Jodå, det brukar användas, i alla fall av vissa. Själv använder jag det sällan, men det händer.

Det kan vara en bra metod om man exempelvis har en mörkhårig modell mot en ljus bakgrund. Då är det bara att ställa in toleransen och välja en lämplig pensel och dra runt huvudet för att frilägga exempelvis håret. Det är toleransen du ska ställa in. Det gör du på listen ovanför arbetsytan. Ju högre, ju mer färger påverkar du. Ju lägre, ju färre färger påverkar du. Se även till att ha en lagom stor pensel och att markeringen i suddcirkeln hela tiden är utanför motivet du vill behålla. Du kan även prova att välja mellan olika ”gränser” (menyn bredvid toleransen). Jag brukar ha ”avgränsande” om jag inte minns fel… Jobba även så att du ofta släpper musknappen, för om markeringen blir knasig är det bara att trycka ”ctrl Z” så börjar du om från den positionen du senast släppte musknappen.

/Marcus
 
det är ingen som använder bakgrundssuddet till sånt, när det finns bättre grejer i photoshop att använda.

dessutom finns det en finfin plugin som använder sig av samma teknik men som fungerar mycket bättre och är lättare att finjustera.
man klarar ännu mindre skillnader i färg med denna plugin.
den heter Extensis Mask Pro, om det är nån som undrar, och man kan ladda ner en demo på den här sidan.
 
Det finns självklart bättre sätt, det finns det alltid i PS, men det finns de som använder verktyget, det var det jag ville belysa. Jag använder det som sagt väldigt sällan, men ibland har det hänt att det har varit det snabbaste och lättaste sättet till att frilägga något enkelt. Huvudsaken är att friläggningen blir bra och går någorlunda fort om man nu har bråttom, sedan spelar det mindre roll vilket metod som använts.

/Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.