Annons

Hur få autofokus på fågel som flyger mot kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

riktigadavid

Aktiv medlem
Hoppas denna tråd hamnade på rätt ställa nu.

Jag är rätt ny på foto med tycker att jag börjar få bra kläm på de!
Men en sak jag inte lyckas med är att få fokus på fåglar som flyger rakt emot mig.
Autofokusen på kameran hinner inte riktigt med verkar det som. För kameran fokuserar där fågeln är vid ett visst ögonblick och sen när den är klar med det och kameran tar fotot har det gått några tiondelssekunder och då har fågeln hunnit komma någon meter närmare kameran och där är det inte fokus.
Så hur gör man?

/David
 
Hoppas denna tråd hamnade på rätt ställa nu.

Jag är rätt ny på foto med tycker att jag börjar få bra kläm på de!
Men en sak jag inte lyckas med är att få fokus på fåglar som flyger rakt emot mig.
Autofokusen på kameran hinner inte riktigt med verkar det som. För kameran fokuserar där fågeln är vid ett visst ögonblick och sen när den är klar med det och kameran tar fotot har det gått några tiondelssekunder och då har fågeln hunnit komma någon meter närmare kameran och där är det inte fokus.
Så hur gör man?

/David

Du måste slå på continuerlig autofokus, så får du hoppas att den hänger med. AF-C brukar det kallas.

/Karl
 
Kollade på det nu.
Den står på AF-A vilket tydligen skulle funka så att den känner av ifall det är ett rörligt föremål eller ett som inte rör sig.
Men jag kunde ju också välja AF-C, kommer det vara bättre tror du?
Har en nikon d3000 med ett sigma 18-200 OS.
 
Kollade på det nu.
Den står på AF-A vilket tydligen skulle funka så att den känner av ifall det är ett rörligt föremål eller ett som inte rör sig.
Men jag kunde ju också välja AF-C, kommer det vara bättre tror du?
Har en nikon d3000 med ett sigma 18-200 OS.

Ja, då kör autofokusen hela tiden. Nackdelen är att det inte fungerar att sätta fokusen någonstans och sedan fokusera om i AF-C för då fokuserar kameran också om.
Det kommer helt säkert fungera bättre.

Har du ingen katt, sambo, mormor eller radiostyrd bil som kan agera fågel som du kan öva hemma på?

/Karl
 
Okej, då ska jag prova med den inställningen nästa gång.
Nä, tyvärr är det dåligt med djur och bilar i min lägenhet.
Skulle vara flickvännen isf men hon är inte så snabb ;)
Får ur och prova på riktigt helt enkelt.
Tack för svar.
 
använd blixt på andra ridån. brukar ge bra effekt på rörliga objekt, och dessutom kommer det vara kul att se en fågel som flyger runt i blindo efter att ha blivit bländad ;)
 
Okej, då ska jag prova med den inställningen nästa gång.
Nä, tyvärr är det dåligt med djur och bilar i min lägenhet.
Skulle vara flickvännen isf men hon är inte så snabb ;)
Får ur och prova på riktigt helt enkelt.
Tack för svar.

Hej du behöver varken flickvän eller mormor,rör kameran runt i rummet på AFC så hör du hur den jobbar.
mvh Anders.
 
Hej
för snabba och rörliga objekt kan du även behöva ha väldigt snabba slutartider.
Så ibland kan fokusen sitta men objektet blir oskarpt pga för lång slutartid.

Mvh
Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.