Har själv ett 300 f/2,8 VR med TC20EIII och är mycket nöjd med den kombinationen. Det går givetvis inte bara att säga att det ena eller det andra är BÄST. Möjligen vad som är bäst för mig som Niklas uttryckte det hela. De som uttalar sig så kategoriskt har ofta endast erfarenhet av det ena (dvs. sitt egna val) eller inget alls av alternativen men har "läst på nätet" hur det är.
Även om det finns mindre skärpeskillnader mellan de olika alternativen så pratar vi trots allt om mycket kompetenta objektiv/kombinationer, vilka alla ger ägaren fantastiska möjligheter.
Vilket som sedan är bäst beror på så många variabler. Särskilt om vi slänger på en massa olika teleconvertrar.
Pris
300 mm +20EIII ca: 50 000 kr
500 mm ca: 70 000 kr
200-400 + TC14E ca: 64 000 kr
För många det klart tyngsta skälet till hur man väljer. Kan vara svårt att kompromissa här. Men ju större budget man besitter, desto mindre viktig blir givetvis denna punkt.
Smidighet
300 mm +20EIII 3230 g L=320 mm
500 mm (+14E) 3880 g (4080 g) L=390 mm (4100 mm)
200-400 + TC14E 3475g L=380 mm
Att kunna zooma ut kan vara smidigt i en del lägen, men väl ute i det gröna så är det ofta MER brännvidd man vill ha. Att välja TC på eller av, ger ju även det en viss flexibilitet. Vid handhållet så är vikten en avgörande faktor för resultatet, 800 g är mycket då. Vid stativfotografering blir det givetvis mindre viktigt. Platsen i väskan är också en faktor.
Prestanda
Personligen värderar jag möjligheten till f/2,8 högt vid skymning/gryning eller när man går inne i en mörk skog. Autofokusens prestanda spelar även in här. Brännvidden är ju det alla vill åt så här är det ju bara att räkna, men den praktiska skillnaden mellan 700 vs 600 är ju mindre än 600 vs 500 osv.
Sedan har vi då skärpan. Jag vill nog hävda att de flesta nämnda kombinationer ger (rent optiskt) mer än tillräckligt av den varan. Rent praktiskt blir oftast ljuskänslighet, tyngd och tekniken bakom sökaren viktigare. En annan faktor är stativfästet som jag personligen genast bytte till ett
med snabbfäste från Kirk. Mycket stabilare och smidigare. Jag tror för övrigt att alla Nikons teleobjektiv mår bra av ett dylikt byte. Stativ och kula måste givetvis också räknas med. Ju tyngre utrusning desto kraftigare/dyrare diton.
Avslutar med en länk med lite pixelpeeping och en del vettiga resonemang.
200-400 vs 300+20E
Och några egna exempelbilder:
300mm + TC20E
300mm + TC 17E
Lycka till med ditt inköp.