Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få 600 mm på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne B

Aktiv medlem
Sitter och funderar på följande. Vilket tror ni blir bäst att köpa en 300/2,8 med en 2 gånger konverter eller en 200-400/4 med en 1,4 konverter. Båda ger i princip 600 mm, ja zoomen något mindre män ändå. Vilka bilder tror ni håller bäst när det gäller allmän kvalité som skärpa o dyl.
JB
 
jag kör nikon 300mm 2,8 vr2 med en nikon converter 2.0 III klockrent. Sen kan du andvända den till så mycket annat oså ,typ sport 300mm 2,8
 
Enligt flera tester så är 200-400 mm skarpare på 400mm än vad 300 (på full bländaröppning). Och med en 2x TC på 300 blir skärpan ännu sämre.
Så om du har råd med ett 200-400/4 skulle jag rekommendera att du satsar på det.
Men varför inte köpa ett 500/4 då detta ligger i ungefär samma prisklass som ett 200-400/4?

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/
 
Stod inför valet i höstas när jag bytte system. Jag kom fram till 500f4 och en 1,4 konverter var bäst för mig.
I framtiden tänkte jag komplettera med ett 70-200 f2,8.
Enda fördelen med 300 f2,8 är att det är litet och smidigt i jämförelse med 500f4
 
Stod inför valet i höstas när jag bytte system. Jag kom fram till 500f4 och en 1,4 konverter var bäst för mig.
I framtiden tänkte jag komplettera med ett 70-200 f2,8.
Enda fördelen med 300 f2,8 är att det är litet och smidigt i jämförelse med 500f4

Jag håller med dig, förutom att bländare 2.8 också är en fördel. Om jag hade råd skulle jag gärna köpa ett 500/4, eller ett 600/4
 
Har själv ett 300 f/2,8 VR med TC20EIII och är mycket nöjd med den kombinationen. Det går givetvis inte bara att säga att det ena eller det andra är BÄST. Möjligen vad som är bäst för mig som Niklas uttryckte det hela. De som uttalar sig så kategoriskt har ofta endast erfarenhet av det ena (dvs. sitt egna val) eller inget alls av alternativen men har "läst på nätet" hur det är.

Även om det finns mindre skärpeskillnader mellan de olika alternativen så pratar vi trots allt om mycket kompetenta objektiv/kombinationer, vilka alla ger ägaren fantastiska möjligheter.
Vilket som sedan är bäst beror på så många variabler. Särskilt om vi slänger på en massa olika teleconvertrar.

Pris
300 mm +20EIII ca: 50 000 kr
500 mm ca: 70 000 kr
200-400 + TC14E ca: 64 000 kr

För många det klart tyngsta skälet till hur man väljer. Kan vara svårt att kompromissa här. Men ju större budget man besitter, desto mindre viktig blir givetvis denna punkt.

Smidighet
300 mm +20EIII 3230 g L=320 mm
500 mm (+14E) 3880 g (4080 g) L=390 mm (4100 mm)
200-400 + TC14E 3475g L=380 mm

Att kunna zooma ut kan vara smidigt i en del lägen, men väl ute i det gröna så är det ofta MER brännvidd man vill ha. Att välja TC på eller av, ger ju även det en viss flexibilitet. Vid handhållet så är vikten en avgörande faktor för resultatet, 800 g är mycket då. Vid stativfotografering blir det givetvis mindre viktigt. Platsen i väskan är också en faktor.

Prestanda
Personligen värderar jag möjligheten till f/2,8 högt vid skymning/gryning eller när man går inne i en mörk skog. Autofokusens prestanda spelar även in här. Brännvidden är ju det alla vill åt så här är det ju bara att räkna, men den praktiska skillnaden mellan 700 vs 600 är ju mindre än 600 vs 500 osv.
Sedan har vi då skärpan. Jag vill nog hävda att de flesta nämnda kombinationer ger (rent optiskt) mer än tillräckligt av den varan. Rent praktiskt blir oftast ljuskänslighet, tyngd och tekniken bakom sökaren viktigare. En annan faktor är stativfästet som jag personligen genast bytte till ett med snabbfäste från Kirk. Mycket stabilare och smidigare. Jag tror för övrigt att alla Nikons teleobjektiv mår bra av ett dylikt byte. Stativ och kula måste givetvis också räknas med. Ju tyngre utrusning desto kraftigare/dyrare diton.

Avslutar med en länk med lite pixelpeeping och en del vettiga resonemang.
200-400 vs 300+20E

Och några egna exempelbilder:
300mm + TC20E

300mm + TC 17E

Lycka till med ditt inköp.
 
Tack för alla svar, speciellt du Jörgen. Det var otroligt fina bilder du tagit, som naturligtvis i första hand tillkommit genom din skicklighet, men ändå. Jag har också läst den test du bifogade och kunde av den sluta mig till att det av kvalitetsskäl är mer eller mindre dött lopp. Nu är det faktiskt större prisskillnad än jag kom ihåg, detta tillsammans med smidighet och ljusstyrka gör nog att det lutar åt 300;an. Om jag dessutom framöver inhandlar D800 så har jag lite att croppa med om jag säger så. Reda i DX läget ligger den ju på någonting runt 15 mb, alltså redan där större bilder än min nuvarande D300. Nåväl vi får se framöver, men jag tror nog jag sätter objektiven före kameran trots allt.
JB
 
Intressanta tester med tydliga bilder tack. Skall bli spännande och se om D4 kan sätta tryck på autofokusen med kombinationen 200-400 och TC 20EIII.
Bör finnas en chans att det kan fungera då ? Kanske ett gränsfall!
 
He he. Jag överdrev kanske otympligheten i 500mm +TC14 en smula. Det smög sig visst in en liten extranolla i längdmåttet. Så 4,1 m var kanske lite i överkant för nämnda kombination :)

Om jag dessutom framöver inhandlar D800
Väljer du 300 +TC20 istället för 500 +TC14, så kan du kanske (med lite lagom självbedrägeri) hävda att du "tjänat" ihop till en D800 ;-)
Och Janne R. Får D4:an utföra sin magi på höga ISO så blir ju 400-800 mm f/8 en "smögen" best i skogen. Låter verkligen som ett gränsfall gällande AF, men kanske ändå väl värt att pröva?

//Jörgen
 
He he. Jag överdrev kanske otympligheten i 500mm +TC14 en smula. Det smög sig visst in en liten extranolla i längdmåttet. Så 4,1 m var kanske lite i överkant för nämnda kombination :)


Väljer du 300 +TC20 istället för 500 +TC14, så kan du kanske (med lite lagom självbedrägeri) hävda att du "tjänat" ihop till en D800 ;-)
Och Janne R. Får D4:an utföra sin magi på höga ISO så blir ju 400-800 mm f/8 en "smögen" best i skogen. Låter verkligen som ett gränsfall gällande AF, men kanske ändå väl värt att pröva?

//Jörgen


Ja Jörgen det var lite vad jag hoppades på också ;) Även om jag handlat 200-400 för sport där den är" suverän" så vore det ju en trevlig bonus om den klarar lite uppdrag i skogen också.(med konvertern ja... och i bästa fall AF)
I alla fall tills hästarna springer rätt någon gång och man kan lägga en fast. 600/4 i Gimbal-vaggan framöver.... hoppet är ju det sista som överger...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.