Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur enklast få 4:3 till 2:3 utan att manuellt beskära alla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer-

Aktiv medlem
Alltså jag har en äldre digitalkamera med 4:3(?) sensor (den fotar i 2048*1536) hur kan jag få dessa bilder till formatet 2:3?

Måste man manuellt beskära alla bilderna i datorn eller finns det något verktyg för att automatisera processen. Jag förstår att beskärningen kanske inte blir optimal om den inte görs manuellt... men jag tycker det ialla fall kan vara värt ett försök om de finns något enkelt verktyg för att göra det automatiskt.

Tack på förhand.
 
Du kan göra ett funktionsmakro i photoshop, som sedan gör som du gjort en gång på tex en hel mapp eller vissa utvalda filer:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3765.htm

Mycket användbart vid tex skärpning av bilder innan framkallning, förminskning, autonivåer...!

Hoppas det kan hjälpa dig, Johan!
 
Jag brukar göra ett makro som stannar upp precis vid själva beskärningen och låter dig göra det manuellt men allt annat är automatiserat: öppna och spara.

På så sätt tar varje bild 5 sekunder. Det blir drygt 500 bilder i timmen. Fast har du 10.000 blir det förstås jobbigt.
 
Ett stort problem med att automatisera beskärningen måste ju vara att du inte får koll på vad som beskärs. Nu kanske du har bilder där det inte spelar någon roll (även om jag har svårt att öfreställa mig sådanna), men när du ändrar relativ storlek kommer ju en del av originalet att försvinna. Det känns inte som något som är lämpligt att automatisera.

mvh

Bent
 
Kristofer- skrev:
Jag förstår att beskärningen kanske inte blir optimal om den inte görs manuellt... men jag tycker det ialla fall kan vara värt ett försök om de finns något enkelt verktyg för att göra det automatiskt.
Du är själv medveten om risken att det inte alltid blir bra när den klipper automatiskt, så...

Det finns många program som klarar det, här är bara tips på några få. Kör du Windows är IrfanView ett gratis sådant. Titta på "Batch conversion" och sedan "Set advanced Options", där har du inställningar för "Crop".

Själv skulle jag föredragit ImageMagick. Också gratis, funkar på alla datorer jag råkat använda och kan göra så mycket mer. Lite högre inlärningströskel men så otroligt pratiskt om man har många bilder man ska göra något med.
 
Kristofer- skrev:
Alltså jag har en äldre digitalkamera med 4:3(?) sensor (den fotar i 2048*1536) hur kan jag få dessa bilder till formatet 2:3?

Måste man manuellt beskära alla bilderna i datorn eller finns det något verktyg för att automatisera processen. Jag förstår att beskärningen kanske inte blir optimal om den inte görs manuellt... men jag tycker det ialla fall kan vara värt ett försök om de finns något enkelt verktyg för att göra det automatiskt.

Tack på förhand.

Om du till exempel vill beskära till formatet 2: 3, gör du så här:

1. Öppna bilden i Photoshop.
2. Klicka på Marquee tool
3. Style: fixed aspect ratio - width: 2 height: 3
4. klicka på "image" i menyn och sedan välj crop.


klart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.