ANNONS
Annons

Hur digitalisera negativ genom avfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Har testat detta och det kräver ett reprostativ för enorma summor för att vara värt det. Meningslöst och dyrt, bättre att köpa en skanner, blir ungefär samma pengar eller billigare.

Nej mitt är väldigt stabilt och jag tycker det varit toppen. Köpte det på Cyber tror jag och det kostade under 2500. Jag tror man skulle kunna sälja det vidare med säg en tusenlapps förlust. En skanner är betydligt dyrare om det ska vara något med den och min Epson kan inte generera RAW som en kamera och jag avskyr onödigt bulkig och oldfashion TIF. Jpeg funkar inte med Deep Prime med i Photolab 4 och möjligen funkar inte TIF heller. Med reprofoto kan man ha samma processer som med vanligt foto.
 
Hej -
Vad gör jag för fel? jag har fotat av några färgneg 4,5 cm x 6 Portra 160, med systemkamera + makrobjektiv mot ljusbord i raw-format...(dessa neg kan jag inte använda filmscannern till, bara för småbild 24x36)
Öppnar de avfotade bilderna i Camera raw, vidare till Photoshop och inverterar där. Får kraftigt blåstick i bildera som jag inte lyckas rätta till. Som prov fotade jag samtidigt av ett färgnegativ 24x36 och ett 4,5 x9 - och det blir samma elaka blåstick i båda.
Om jag däremot filmscannar negativet 24x36 i Min Minolta Dimage III och mjukvara Vuescan, får jag rätta färgerna direkt. Varför felar avfotograferingen?
Se bilder nedan: småbildsnegativet först, mellanformatet sedan
Visa bilaga 157993
Jag tycker att det är jättesvårt att få bort orange masken sen man fotat av negativ färgfilm. Nån gång har det lyckats genom att klicka med vitbalansverktyget ute i kanten. Det fanns/finns ett odugligt program på nätet, numera lär det finnas ett som funkar, har inte provat. Att skanners program funkar är ju bara att tacka och ta emot, dom har säkert jobbat mycket för att få det att funka.
 
Har testat detta och det kräver ett reprostativ för enorma summor för att vara värt det. Meningslöst och dyrt, bättre att köpa en skanner, blir ungefär samma pengar eller billigare.
Enorma summor? Allt är ju relativt... men ett enkelt reprostativ som gör jobbet kostar från femtonhundra kronor. Eller så använder man ett vanligt trefotstativ. Eller så bygger man om en gammal förstoringsapparat som man köper för en hundring eller två. Eller så riggar man horisontellt utan stativ alls. Om det finns någon signifikant ekonomisk skillnad så talar den snarare för avfotografering än emot.
 
Jag tycker att det är jättesvårt att få bort orange masken sen man fotat av negativ färgfilm. Nån gång har det lyckats genom att klicka med vitbalansverktyget ute i kanten. Det fanns/finns ett odugligt program på nätet, numera lär det finnas ett som funkar, har inte provat. Att skanners program funkar är ju bara att tacka och ta emot, dom har säkert jobbat mycket för att få det att funka.

Tyvärr kan man inte få bort orange-masken bara genom att invertera bilden och sen justera vitbalansen. Problemet är att orange-masken inte är konstant över bilden, utan den beror på bild-innehållet. Även om man lyckas få till en bild som ser ok ut så kommer färgerna inte att vara korrekta.

Jag har provat olika manuella procedurer postade på nätet, men jag har aldrig lyckats få det bra. Ett exempel:
 
Senast ändrad:
Hej -
Vad gör jag för fel? jag har fotat av några färgneg 4,5 cm x 6 Portra 160, med systemkamera + makrobjektiv mot ljusbord i raw-format...(dessa neg kan jag inte använda filmscannern till, bara för småbild 24x36)
Öppnar de avfotade bilderna i Camera raw, vidare till Photoshop och inverterar där. Får kraftigt blåstick i bildera som jag inte lyckas rätta till. Som prov fotade jag samtidigt av ett färgnegativ 24x36 och ett 4,5 x9 - och det blir samma elaka blåstick i båda.
Om jag däremot filmscannar negativet 24x36 i Min Minolta Dimage III och mjukvara Vuescan, får jag rätta färgerna direkt. Varför felar avfotograferingen?
Se bilder nedan: småbildsnegativet först, mellanformatet sedan
Visa bilaga 157993

Du borde titta på programmet "Negative Lab Pro" som är ett verktyg för att lösa detta problem. Se

https://www.negativelabpro.com

Programmet testades nyligen av Fotosidan se

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-negative-lab-pro-2-2.htm

"Negative Lab Pro" kan endast användas som en plugin till Adobe Lightroom.
Eftersom du redan använder Photoshop så kanske du har tillgång också till Lightroom?
 
Tyvärr kan man inte få bort orange-masken bara genom att invertera bilden och sen justera vitbalansen.
Jag ser att någon senare i tråden på dpreview som jag länkade till argumenterar emot detta. Jag vet faktiskt inte vem som har rätt, så ta det jag sade med en nypa salt.
 
Tack för att du kollat Peter, men mitt problem kvarstår ju! Det märkliga är ju att min filmscanner fixar detta - synd om jag ska behöva klippa ner mina 4,5 x 6 negativ till småbildsformat för att få användbara bilder!
Jag bör kanske också forska vidare om man kan ta in filer från hårdisken i VueScan, och på så sätt kunna lösa det.
Ha en bra dag!
/B
Så blev det. Är det någonting som ser acceptabelt ut?
 

Bilagor

  • Skärmbild från 2021-06-11 14-11-50.png
    Skärmbild från 2021-06-11 14-11-50.png
    1.6 MB · Visningar: 56
Jag tycker att det är jättesvårt att få bort orange masken sen man fotat av negativ färgfilm. Nån gång har det lyckats genom att klicka med vitbalansverktyget ute i kanten. Det fanns/finns ett odugligt program på nätet, numera lär det finnas ett som funkar, har inte provat. Att skanners program funkar är ju bara att tacka och ta emot, dom har säkert jobbat mycket för att få det att funka.
Hej Måns
Jag håller med dig - men jag ger nog upp försöken att få till en accetabel bild av negativ färgfilm som jag fotat av - det blir nog ändå ytterst marginellt att fota analogt med färgfilm, då är digitalfoto så mycket enklare. Så jag kommer att hålla mig till svartvitt när det gäller att fota analogt med mellanformat större än småbild 24x36.
mvh
/B
 
Så blev det. Är det någonting som ser acceptabelt ut?
Hej Peter och tack för ditt engagemang och vilja att hjälpa till. Och visst, du har fått till min bild bra - nåt som jag inte lyckades fixa! Men som du också kan läsa i mitt svar till Måns H ovan, ger jag upp försöken med negativ färgfilm vid analogt foto - digitalfoto när det gäller färg är ju så mycket enklare. Analogt får bli bara sv/v fortsättningsvis!
mvh
/B
 
Du borde titta på programmet "Negative Lab Pro" som är ett verktyg för att lösa detta problem. Se

https://www.negativelabpro.com

Programmet testades nyligen av Fotosidan se

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-negative-lab-pro-2-2.htm

"Negative Lab Pro" kan endast användas som en plugin till Adobe Lightroom.
Eftersom du redan använder Photoshop så kanske du har tillgång också till Lightroom?
Jo "Negative Lab Pro" är säkert ett bra program, men ca 800:- för programvara som jag bara kommer att använda ytterst sällan är inte motiverat. Tack för tipset ändå!
/B
 
Intressant tips att fota fram "baksidan". Det måste jag pröva :)

Däremot måste jag säga att jag inte rekommenderar vare sig ljusbord eller LED-plattor. De ger helt enkelt alldeles för usel ljusstyrka. Du har ju själv konstaterat vad det leder till för problem - långa slutartider.

Jag har efter flera års erfarenheter till slut landat i att använda radiostyrd blixt. Dels får ljuset rätt temperatur då och ljusstyrkan blir väldigt mycket bättre.

Sedan tycker jag heller inte ett annat tips i tråden är bra och det är att sätta ett "vattenpass" i blixtskon. Precisionen i den lösningen är alltför usel för att rekommendera. Skaffa istället ett reprostativ och kör ner objektivet mot ytan negativen ska ligga mot och schimsa in objektivet med fyra tumma pappersremsor. När dessa går att dra med samma motstånd åt alla riktningar så ligger det så rätt det går att få det.

Det är heller inte fel att använda skärpemasken i Capture One för att kolla hur skärpan ligger. Ibland kan man få bättre resultat genom att ändra lite på blixtkompenserigen. Den gröna masken avslöjar när skärpan blir som bäst. Jag brukar kompensera det hellre på blixten än i kameran. I CO kan man dessutom styra kameran enkelt.
Ljusbord fungera utmärkt om man har stativ...
Det finns olika kvalité även på ljusbord.
Och ja - jag har praktiskt erfarenhet av det.
 
Jag köpte nyligen ett nytt ljusbord - ett Kaiser, ca 750 spänn hos Amazon, som funkar jättebra - i synnerhet i jämförelse med mitt gamla ljusbord, ett (hemmagjort ljusbord sedan 40 år med cirkelformat lysrör) som ju inte duger alls vid avfotografering av negativet i Canon rawformat, med Canon 5D3 och Tamron 90 mm Macro.

En trälåda ca 25 x 15 x 18 cm med mattglasskiva, belysning ett cirkelformat lysrör sen förra seklet...(helt värdelöst för avfotografering av neg & dia!!) ...på sin höjd till att "okulärbesikta"/sortera en trave glasförsedda dior som jag har haft liggande i en hög på skrivbordet...

När jag så hade skaffat ett nytt ljusbord Kaiser i höstas för en rimlig penning 700:- på Amazon så blev allt mycket lättare - jag kan alltså ta in Cr2 rawfilen (iofs hade jag först konverterat till en högupplöst Tiff) direkt in i VueScan programvaran i min MacBookPro laptop och få direkt ett jättebra resultat , lätt att jobba vidare på i Photoshop!! Behövde inte ens invertera färgnegativet först!

I min enfald anade jag inte att det var just där som problemet låg, men se nedan min nyinlagda bild i gruppen Retrokamera (bildtitel "Om fem månader") - någorlunda acceptabelt resultat, eller?? (alt den röda jänkaren, och/eller Gågatan Ösd i maj) Jämför med mina bilder tidigare här i denna Forumtråd!! Bilderna nedan, färgneg 4,5 x 6 cm på filmen Portra 160 är tagna med min Zeiss Super Ikonta med Tessar-objektiv (tillverkat i April 1936).

/BIkontabilR.jpg


IMG_5451R1.jpg

Sensmoral: Problem solved! Lyssna mer på dina erfarna kollegor på Fotosidan i fortsättningen, Hr Canalog!
 
Senast ändrad:
Du borde titta på programmet "Negative Lab Pro" som är ett verktyg för att lösa detta problem. Se

https://www.negativelabpro.com

Programmet testades nyligen av Fotosidan se

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-negative-lab-pro-2-2.htm

"Negative Lab Pro" kan endast användas som en plugin till Adobe Lightroom.
Eftersom du redan använder Photoshop så kanske du har tillgång också till Lightroom?

Finns det verkligen ingen variant som inte kräver Lightroom? Det låter ju jättekonstigt. Finns det behov så brukar det alltid finnas de som försöker möta dem.
 
Jo "Negative Lab Pro" är säkert ett bra program, men ca 800:- för programvara som jag bara kommer att använda ytterst sällan är inte motiverat. Tack för tipset ändå!
/B

Vad är 800 spänn om man har en massa negativ färgfilm att ta sig an?

Hur mycket har vi lagt på filmerna tidigare. Filmer som annars bara är att kasta eller möjligen konvertera till svart-vitt.
 
Långa slutartider är inget problem . jag har min förstoringsapparat som reprostativ och tiderna ligger mellan 1/10 till 1 sekund. Använder spegeluppfällning och trådutlösare och det blir kornskarpt.
Jag har hunnit med 13 svv negalbum av 24, och efter dem blir det mina färgneg. Jag ser tre möjligheter. 1.fota in i Vuescan och sedan mitt gamla Lighroom, eller Darktable. 2. Darktable med tethering och negadoctor. Om inget av detta blir bra kan jag testa Negative Lab Pro.
 
Finns det verkligen ingen variant som inte kräver Lightroom? Det låter ju jättekonstigt. Finns det behov så brukar det alltid finnas de som försöker möta dem.
VueScan och Photoshop (inkl. Camera Raw) räcker fullgott för mig. Jag har iofs både Lightroom Classic och Lightroom molnversionen, men behöver inte använda någon av de båda LR mjukvarorna för mina analoga mellanformats negativ & dia!
 
Man får kanske välja vilka nackdelar man helst står ut med. :)
Jag har kört ca 2500 dia de senaste veckorna med en iPhone SE2020 som ljuskälla, det har givit mig fördelen av kontinuerligt ljus vilket underlättar skärpeinställningen och nackdelen att ljuskvaliteten (läs: CRI/RA) inte är riktigt lika god som med glödljus eller blixt. Och jag har sluppit köpa ett litet extra ljusbord. Hade bildmaterialet varit mer kritiskt ifråga om färgåtergivningen så hade jag kanske gjort ett annat val, men här är det inte någon märkbar begränsning.
Och visst blir det långa tider, i spannet mellan 1/10 och 2 sek, oftast runt 1/5 sek, men i liveviewläge och med kameran remotestyrd från datorn upplever jag inga problem med slutartiden.

Du har en poäng. Jag har slutat använda min radiostyrda blixt vid diarepro och kör nu istället med en dagsljuslampa i en armatur. Ger både hyfsad belysning och hyfsat korta exponeringstider. Blixt är bra men klart struligare. Jag kör i "tyst läge" också med Sonys Imaging Edge Remote och det funkar bättre än jag trodde. Håller med, slutartider är inget problem när "shutter chock" är eliminerat. Slutartiderna ligger ungfefär som dina och det är helt OK. Det blir ju inte mycket skarpare än när skärpan ligger på kornnivå.
 
VueScan och Photoshop (inkl. Camera Raw) räcker fullgott för mig. Jag har iofs både Lightroom Classic och Lightroom molnversionen, men behöver inte använda någon av de båda LR mjukvarorna för mina analoga mellanformats negativ & dia!

Negative Lab Pro verkar ju vara en plug in till Lightroom och faller bort för mig. Är Vue Scan en helt fristående applikation, men är inte den en skannerprogramvara? Jag vill ju bara ha en dedikerad editor som fixar negativ film bra utan att kräva Lightroom eller Camera Raw.
 
Hej -
Vad gör jag för fel? jag har fotat av några färgneg 4,5 cm x 6 Portra 160, med systemkamera + makrobjektiv mot ljusbord i raw-format...(dessa neg kan jag inte använda filmscannern till, bara för småbild 24x36)
Öppnar de avfotade bilderna i Camera raw, vidare till Photoshop och inverterar där. Får kraftigt blåstick i bildera som jag inte lyckas rätta till. Som prov fotade jag samtidigt av ett färgnegativ 24x36 och ett 4,5 x9 - och det blir samma elaka blåstick i båda.
Om jag däremot filmscannar negativet 24x36 i Min Minolta Dimage III och mjukvara Vuescan, får jag rätta färgerna direkt. Varför felar avfotograferingen?
Se bilder nedan: småbildsnegativet först, mellanformatet sedan
Visa bilaga 157993
Filmbasen i färgnegativ är ju orange för att fungera med färgpappersprocessen.
När du inverterar så blir ju den orange färgen i stället blå.
Använd "färgpippetten" på en yta som som bör bli neutral, så rätar det nog till sig. Finjustera vidare...
 
Filmbasen i färgnegativ är ju orange för att fungera med färgpappersprocessen.
När du inverterar så blir ju den orange färgen i stället blå.
Använd "färgpippetten" på en yta som som bör bli neutral, så rätar det nog till sig. Finjustera vidare...
Tack för tipset - men vad innebär ”Använd "färgpipetten" på en yta som som bör bli neutral…” yta som bör bli neutral…alltså en yta inne i bilden då väl…? …grå himmel t.ex, är det ok? Och behöver man inte subtrahera filmbasens info därifrån?
mvh
/B
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar