Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur digitalisera negativ genom avfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Negative Lab Pro verkar ju vara en plug in till Lightroom och faller bort för mig. Är Vue Scan en helt fristående applikation, men är inte den en skannerprogramvara? Jag vill ju bara ha en dedikerad editor som fixar negativ film bra utan att kräva Lightroom eller Camera Raw.
Jovisst är VueScan enn scannerprogramvara! Funker helt utmärkt tillsammans med min lilla A4 Canon flatbäddscanner, och min 24x36 Minolta Dimage Dual Scan III filmscanner, OCH utan scanner genom att jag laddar ned den med kameran avfotograferade 6x9 cm färgnegativbilden i direkt från min DSLR 5D3 till laptopen!

Sammanfattningsvis, när jag går tillbaka till min ursprungliga fråga som jag ställde med denna tråd, så är mitt problem nu löst med hjälp av många kunniga och hjälpsamma medlemmar här på Fs…stort tack och ”God FOTsättning” som politikern Mundebo sa när det var halka ute…” /B
ä

Tack för tipset - men vad innebär ”Använd "färgpipetten" på en yta som som bör bli neutral…” yta som bör bli neutral…alltså en yta inne i bilden då väl…? …grå himmel t.ex, är det ok? Och behöver man inte subtrahera filmbasens info därifrån?
mvh
/B
"Filmbasen" finns ju även under den yta du väljer med "pipetten", så det borde ju funka.

Jag tog ett gammalt neg och körde i min flatbädd som "dia", bara för att testa.
Inverterade bilden i Ps, la få ett kurvlager och använde vitpippetten i snön. Sedan justerade jag i respektive kanal. Blir helt OK! :)färgneg.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar